Ontsteking bij (nieuwe) kroon

Author:
Angel1985
Posted:
ma, 01/09/2012 - 19:45
Hallo allemaal!

Ik ben al een aantal weken aan het tobben met een ontsteking.
Het is begonnen toen ik mijn noodkroon kreeg. Er ontstond vrij snel daarna een bult vlak boven de kroon.
Na 2 weken toen ik naar de tandarts ging voor de definitieve kroon zag hij de bult en schreef antibiotica (amoxicilline) voor, en er werden foto's gemaakt waarop niets te zien was. De kroon werd nog niet geplaatst.
De bult ging snel weg, en na een week moest ik weer terug naar de tandarts. Toen zag het er goed uit en is de definitieve kroon geplaatst.
Maar een week daarna werd het weer dik.... Ik heb er 2 weken mee gelopen, tot er op een gegeven moment pus uit kwam (Getver :o) Toen ben ik toch maar gaan bellen, alleen was mijn tandarts op vakantie, en belde ik naar de toen vervangende tandarts. Die schreef wéér antibiotica voor. En de maandag moest ik meteen contact opnemen met mijn eigen tandarts. Zo gezegd zo gedaan, ik s'maandags naar de tandarts (vorige week) Daar heeft hij het abces open gesneden zodat de troep er uit kon lopen, en er daarna een medicament in gespoten. Vandaag moest ik voor controle naar de mondhygieniste en die vond het er niet goed uit zien. Het tandvlees was weer ietsjes aan het zwellen en zag er sponzig uit. Er kwam overigens (nog) geen pus uit. er is een anti bacteriele vloeistof in gespoten en weer een foto gemaakt. Op de foto is dus echt niks te zien, en ze snappen het zelf ook niet zo goed. Ze denken nu misschien aan een scheurtje in de wortel die niet zichtbaar is op de foto.
Volgende week moet ik weer terug, en als het dan nog niet minder is dan moet ik waarschijnlijk naar de kaakchirurg en dan gaat hij het open snijden :o
Het doet overigens echt totaal geen pijn, alleen is het tandvlees gevoelig bij het poetsen. En als ik tegen de onderkant van de kroon aan tik, doet het ook geen pijn, maar is wel wat gevoeliger dan de tanden ernaast.

Iemand enig idee wat dit is?? En als het een scheurtje in de wortel is, wat kunnen ze hier dan aan doen? Gaat de kies/kroon alsnog verloren? Hij zit er net op :(
Ik ben al een held op sokken als het over de tandarts gaat, maar de kaakchirurg geeft me pas echt de kriebels! :o

Bedankt alvast! :smt006
brighid

Wat erg... ik wens je heel veel sterkte
Ik zou ook niet weten wat dit kan zijn
Het lijkt op een ontstekeing maar heel gek dat dit niet te zien is op de foto

Ik kwam op deze site terecht omdat ik ook aan het zoeken ben i.v.m mijn probleem
ik heb 3 kronen (de oudste is denk ik een jaar of 10) en heb nu onder alle kronen een ontsteking
Dit is een half jaar geleden ontdekt doordat de tandarts een foto nam.
Ik heb totaal geen last van deze ontstekingen
mijn tandarts heeft een heel behandelingsplan opgezet en u kunt wel begrijpen dat dit een duur kostenplaatje wordt.
Hij is begonnen met de onderste kroon waar de kleinste ontsteking zat
hier zit nu nog een noodkroon op om te kijken dat de ontsteking echt weg gaat
Helaas is mijn kroon er in stukken uit gegaan en dit gaat vermoedlijk ook met de anderen gebeuren zei de tandarts.
Nu ben ik dus wat aan het googlen en lees dan ook verhalen van mensen die met dit probleem naar de kaakchirurg gaan.
Dat is natuurlijk ook niet fijn maar ik denk dat dit wel in de kosten heel wat zal schelen
En misschien is dit ook wel beter???
Ik weet het nu eigenlijk niet meer
Ik ben een vrouw van 51 jaar en de mensen om mij heen zeggen....laat uit trekken, dan ben je van alles af
Maar daar ben ik echt niet aan toe

Is er iemand die mij hier raad in kan geven
Iemand die misschien ook zoiets heeft meegemaakt
Tandarts of kaakchirurg???

vr groet
Brighid
di, 01/10/2012 - 00:47 Permalink
G.Willems44

L.S.
Mag ik een gelijksoortig probleem toevoegen? Tandarts heeft bij mij kroon geplaatst op kies in onderkaak. Daaraan vooraf ging zeer uitgebreide wortelkanaalbehandeling bij tandarts, daarna endodentoloog en uiteindelijk apxresectie bij kaakchirurg.
Wegens bijna permanente lichte pijn en pijnscheuten bij kauwen onlangs weer bij tandarts. Deze constateerde ontsteking van de wortel en adviseert kroon en wortel te verwijderen en te vervangen door implantaat of brug.
Is er geen andere oplossing? bijvoorbeeld boren door kroon en wortelkanalen schoonmaken, zodat ontsteking verdwijnt en kroon behouden blijft? Kan tandarts dit of eerder endodentoloog? Kan kaakchirurg nog iets betekenen?
Hoop op reactie tandarts/endodontoloog/kaakchirurg!
Groet
G.Willems44
wo, 01/11/2012 - 18:02 Permalink