Beste mensen
Hopelijk kan iemand me adviseren aangaande het volgende probleem:
Tot vorig jaar april geen last gehad van gevoelige kiezen en kon ik alles eten(harde dingen etc), wel gevoelige tanden.
Ontdekte dat een amalgaam vulling in mijn linker kies aan vervanging toe was.
Binnen korte tijd werd deze eruit geboord en witte composiet vulling erin gezet.
Paar weken nog last gehad van gevoeligheid van de kies...als ik iets wilde eten dat te hard was reageerde de kies erg heftig met pijnscheuten.
- Bezoek 1 terug naar tandarts. Blijkt normaal te zijn met witte vullingen en laklaagje erover gekregen. Pijn verdwenen!
- Paar weken later op vrijdagavond na iets hards te kauwen ineens pijnscheut in de bewuste kies en HELE weekend was de kies dermate geirriteerd dat als er ook maar een kruimeltje tegen de oppervlakte aankwam ik pijnscheuten kreeg. Hele weekend bijna niets kunnen eten.
- Bezoek 2.... Nog maar een laklaagje aanbrengen want het zou kunnen dat de kies nog steeds gevoelig is maar inmiddels was de irritatie van de kies alweer gezakt.
- Paar weken ging het goed.... totdat een vrijdagavond ik een zoutje at met de kies... precies hetzelfde fenomeen. WEER heel weekend niet kunnen eten.
- Bezoek 3.... andere tandarts uit gedeelde praktijk slijpt stukje van de kies weg omdat deze misschien teveel druk kreeg in verhouding tot andere kiezen EN weer een laklaagje
- Wederom ongeveer een maand goed en weer een avond dat ik iets kauwde en de kies dagen gevoelig blijft en ik bijna niets kan eten. Daarbij komt de pech dat ik bij het kauwen van een normaliter zachte cashewnoot ineens een heel hard stuk tegenkom en daar met mijn rechterkies op bijt en hierdoor een scheurtje in het glazuur ontstaat. Scheurtje dicht laten maken en geen pijnklachten maar deze blijft helaas (meer dan half jaar geleden) toch gevoelig voor harde dingen bijten(blijft echter daarna niet geirriteerd). Nu dus beide kanten gevoelig!
Inmiddels is dit zo een paar keer doorgegaan en kunnen de 2 tandartsen uit de praktijk niets ontdekken...op foto's ziet de kies er gezond uit en is niet duidelijk of het de kies is waarin geboord is of een kies daarachter(dat voelt soms zo omdat de pijn uitstraalt... de pijn lijkt te ontstaan tussen de 2 kiezen). Tests door op iets te bijten bij de tandarts zelf werken niet.
Aangezien ik onderhand een antipathie tegen eten krijg en er nogal moedeloos van wordt EN de kosten natuurlijk oplopen opperde ik zelf voor een wortelkanaal behandeling of een soort overkapping om de kies te beschermen tegen druk of de pijnprikkels weg te halen. Tandarts vindt dat wortelkanaal de kies zwak maakt en er mogelijk iets fout kan gaan, en aangezien de kies er gezond uitziet willen ze dit niet doen.
Laatste keer was ongeveer maand geleden. Gisteravond laat... wil een zachte pasta snack eten... WEER een pijnscheut... nu WEER de kies overmatig geprikkeld waardoor ik niets kan eten.
Het gaat om de kiezen aan de onderkant van mijn gebit en dan de linkerkant laatst en 1 na laatste.
Verder gebruik ik Sensodyne voor gevoelige tanden total repair en mondspoelwater van Sensodyne zonder alcohol en gebruik ik geen producten met veel suiker of zuren.
Excuses voor het lange verhaal maar hier staat nu ongeveer alle info in die ik heb. Hoop dat hier een oplossing voor te vinden is want wordt er nu meer en meer depri van dat ik niet normaal meer kan eten en soms hele weekenden nauwelijks iets kan eten.
Hopelijk kan iemand me adviseren aangaande het volgende probleem:
Tot vorig jaar april geen last gehad van gevoelige kiezen en kon ik alles eten(harde dingen etc), wel gevoelige tanden.
Ontdekte dat een amalgaam vulling in mijn linker kies aan vervanging toe was.
Binnen korte tijd werd deze eruit geboord en witte composiet vulling erin gezet.
Paar weken nog last gehad van gevoeligheid van de kies...als ik iets wilde eten dat te hard was reageerde de kies erg heftig met pijnscheuten.
- Bezoek 1 terug naar tandarts. Blijkt normaal te zijn met witte vullingen en laklaagje erover gekregen. Pijn verdwenen!
- Paar weken later op vrijdagavond na iets hards te kauwen ineens pijnscheut in de bewuste kies en HELE weekend was de kies dermate geirriteerd dat als er ook maar een kruimeltje tegen de oppervlakte aankwam ik pijnscheuten kreeg. Hele weekend bijna niets kunnen eten.
- Bezoek 2.... Nog maar een laklaagje aanbrengen want het zou kunnen dat de kies nog steeds gevoelig is maar inmiddels was de irritatie van de kies alweer gezakt.
- Paar weken ging het goed.... totdat een vrijdagavond ik een zoutje at met de kies... precies hetzelfde fenomeen. WEER heel weekend niet kunnen eten.
- Bezoek 3.... andere tandarts uit gedeelde praktijk slijpt stukje van de kies weg omdat deze misschien teveel druk kreeg in verhouding tot andere kiezen EN weer een laklaagje
- Wederom ongeveer een maand goed en weer een avond dat ik iets kauwde en de kies dagen gevoelig blijft en ik bijna niets kan eten. Daarbij komt de pech dat ik bij het kauwen van een normaliter zachte cashewnoot ineens een heel hard stuk tegenkom en daar met mijn rechterkies op bijt en hierdoor een scheurtje in het glazuur ontstaat. Scheurtje dicht laten maken en geen pijnklachten maar deze blijft helaas (meer dan half jaar geleden) toch gevoelig voor harde dingen bijten(blijft echter daarna niet geirriteerd). Nu dus beide kanten gevoelig!
Inmiddels is dit zo een paar keer doorgegaan en kunnen de 2 tandartsen uit de praktijk niets ontdekken...op foto's ziet de kies er gezond uit en is niet duidelijk of het de kies is waarin geboord is of een kies daarachter(dat voelt soms zo omdat de pijn uitstraalt... de pijn lijkt te ontstaan tussen de 2 kiezen). Tests door op iets te bijten bij de tandarts zelf werken niet.
Aangezien ik onderhand een antipathie tegen eten krijg en er nogal moedeloos van wordt EN de kosten natuurlijk oplopen opperde ik zelf voor een wortelkanaal behandeling of een soort overkapping om de kies te beschermen tegen druk of de pijnprikkels weg te halen. Tandarts vindt dat wortelkanaal de kies zwak maakt en er mogelijk iets fout kan gaan, en aangezien de kies er gezond uitziet willen ze dit niet doen.
Laatste keer was ongeveer maand geleden. Gisteravond laat... wil een zachte pasta snack eten... WEER een pijnscheut... nu WEER de kies overmatig geprikkeld waardoor ik niets kan eten.
Het gaat om de kiezen aan de onderkant van mijn gebit en dan de linkerkant laatst en 1 na laatste.
Verder gebruik ik Sensodyne voor gevoelige tanden total repair en mondspoelwater van Sensodyne zonder alcohol en gebruik ik geen producten met veel suiker of zuren.
Excuses voor het lange verhaal maar hier staat nu ongeveer alle info in die ik heb. Hoop dat hier een oplossing voor te vinden is want wordt er nu meer en meer depri van dat ik niet normaal meer kan eten en soms hele weekenden nauwelijks iets kan eten.
Re: Langdurig probleem met kies
Ik heb sterk het vermoeden dat de manier van vastplakken van de vulling wel eens de oorzaak zou kunnen zijn.
Ik ben zelf diverse keren op nascholing geweest omdat ik dit soort problemen ook had. En dat heeft wel tot een beter resultaat geleid.
Maar misschien zie ik vanaf mijn toetsenbord wel helemaal verkeerd.
En dan heb je een breuk in de kies.
Dat kan ontzettend lastig te vinden zijn.
Erg bedankt voor de reply.
Beide tandartsen hebben naar foto's gekeken maar konden daar niets op ontdekken. Hadden het wel over een mogelijke breuk maar die is dus niet te zien.
Eerste mogelijkheid, manier van vastplakken, zou dus een optie kunnen zijn....
Alleen is nu dus mijn vraag... hoe krijg ik dit nu over bij de tandarts(en)?
Ik hoop maandag weer meteen terecht te kunnen aangezien ik nu weer 1,5 dag zo goed als niets gegeten heb maar ben dus al iets van 6 keer of meer terug geweest en krijg standaard 'er is niets te zien... heel vervelend... niet sleutelen aan een gezond lijkende kies...wortelkanaal maakt de kies zwakker en bestaat mogelijkheid dat de behandeling niet goed gaat'... en dan krijg ik weer een laagje van die lak over de kies en gaat het weer een paar weken goed.... verder dan dit gaat het niet ondanks dat ik de laatste paar bezoeken heel duidelijk heb aangegeven dat mn gezondheid en mentale welzijn hier niet op vooruitgaan.
Enig advies hoe nu verder? Bij voorbaat erg bedankt!
Maar je gevoel dat je de relatie niet op scherp wilt zetten moet hier de doorslag geven.
Even voor de goede orde: de eerste 16 jaar heb ik in Amsterdam gewerkt. Daar was het voor een patient ontzettend makkelijk om een andere tandarts te krijgen. En een goeie ook. Daar spreekt kwaliteit zich snel rond. Hetzelfde geldt voor Groningen, Utrecht, Den Haag, Nijmegen, Haarlem en dat soort steden.
Als je de mazzel hebt in zo'n gebied te zitten zou ik niet lang nadenken.
Maar anders is het wel lastig.
Ik zou even te rade gaan bij een zeer ervaren collega. Voor een second opinon.
De composieten zijn nu zo'n 28 jaar op de markt. Dus iedere tandarts van 40 jaar en ouder weet hoe je een perfecte vulling moet maken.
Ik ga in ieder geval aangeven dat ik gelezen heb dat er dergelijke gevallen bekend zijn en er een probleem was met het hechten/vastplakken van de vulling en of ze hierover na willen denken.
Ik neem dan aan dat de vulling eruit moet en er opnieuw ingezet moet worden? wat kan er 'fout' gegaan zijn tijdens het vastplakken/hechten?
Bedankt voor het advies in ieder geval!
Te vochtig, te droog, niet goed de gebruiksaanwijzing gelezen, niet schoon genoeg, te kort belicht, te dikke laag in een keer belicht,...... En zo kan ik nog wel eventjes doorgaan. Vaak een combinatie van een paar dingen die nét niet goed gaan.
Een witte vulling maken is een van de moeilijkste handelingen die we doen als tandarts.
Het is inderdaad iets waar de collega's over na moeten denken.
Ik werk tegenwoordig ook in een dorp en ik merk dat je echt een reputatie opbouwt.
Dat wil zeggen dat er niet te veel gekke verhalen over jou als tandarts in het dorp de ronde moeten doen.
Gelukkig woon ik er niet, want dan gaat het gedrag van je kinderen ook nog een rol spelen :smt020
In ieder geval een stukje aan de rand van de kies eruit geslepen en gevuld met een substantie waardoor een eventueel scheurtje nu gevuld/verholpen zou moeten zijn.
Voor nu weet ik nog niet of het echt geholpen heeft...leek erop dat ik weer pijnscheut kreeg maar dat was eenmalig en aangezien ik nu voorzichtig moet eten wegens verwijdering verstandskies kan ik nog geen concreet antwoord geven of het wel of niet geholpen heeft.
In ieder geval bedankt voor de gegeven informatie.
Helaas nog een vraag erbij ivm andere kies maar die zal ik in een ander topic stellen.