Beste tandarts en geïnteresseerde,
Ik wil mijn 6 voortanden op laten vullen omdat er spleetjes tussen zitten. Nou twijfel ik erg of ik voor composiet of porselein moet gaan. Hopelijk kan iemand mij een aanvulling geven op de informatie die is zelf al heb verzameld en heb gekregen van mijn tandarts.
Hoe worden composiet facings gemaakt, zien deze er hetzelfde uit als porselein(kapje) en is het dus alleen het materiaal wat het verschil maakt?
Ik heb verder gelezen dat porselein facings er opeens uit kunnen vallen. Is dit ook zo met composiet facings?
Is het composiet van tegenwoordig beter en kan je in principe dezelfde resultaten behalen als met porselein. Ik weet namelijk dat composiet erg goed reageert op mijn tanden. Ik heb al een hoop vullingen die er al lang in zitten!
Verder vraag ik me af of als je eerst composiet neemt en na een aantal jaar toch voor porselein gaat dit nog goed te bevestigen is?
Een heleboel vragen dus en ik hoop dat iemand er een kundig antwoord op kan geven. Alvast bedankt!
Ik wil mijn 6 voortanden op laten vullen omdat er spleetjes tussen zitten. Nou twijfel ik erg of ik voor composiet of porselein moet gaan. Hopelijk kan iemand mij een aanvulling geven op de informatie die is zelf al heb verzameld en heb gekregen van mijn tandarts.
Hoe worden composiet facings gemaakt, zien deze er hetzelfde uit als porselein(kapje) en is het dus alleen het materiaal wat het verschil maakt?
Ik heb verder gelezen dat porselein facings er opeens uit kunnen vallen. Is dit ook zo met composiet facings?
Is het composiet van tegenwoordig beter en kan je in principe dezelfde resultaten behalen als met porselein. Ik weet namelijk dat composiet erg goed reageert op mijn tanden. Ik heb al een hoop vullingen die er al lang in zitten!
Verder vraag ik me af of als je eerst composiet neemt en na een aantal jaar toch voor porselein gaat dit nog goed te bevestigen is?
Een heleboel vragen dus en ik hoop dat iemand er een kundig antwoord op kan geven. Alvast bedankt!
Re: Facings van composiet of porselein
Er zijn helaas niet veel collega's die dat kunnen.
Er zeggen wel veel collega's dat ze het doen.
Maar de goeie hebben een fotoboek of een website met eigen werk.
Vraag daar om, zou ik zeggen.
Het mooi maken met porselein is ook preciesiewerk, maar dat wordt voor een belangrijk deel door de technicus gedaan.
En door een meer dan gemiddelde tandarts is dat erg goed te verwerken tot een mooi resultaat.
Eerst composiet en later porselein is uiteraard ook goed mogelijk.
Er is geen speciale extra techniek voor nodig.
Wat betreft loslaten: dat kan bij beide gebeuren.
Met composiet meestal een klein stuk, met porselein de hele facing in geval van een bouwfoutje.
En dan moet je denken aan het onderschatten van de beet van de ondertanden in uitzonderlijke situaties.
Ik zie soms mensen zich ergens over verbijten met hun kaak helemaal scheef naar een kant.
Dat soort dingen kraakt bijna alles.
Maar verder zijn beide goede technieken die in de handen van een vakvrouw of -man tot grote tevredenheid zullen leiden.
Mijn composiet facings zitten er inmiddels al 10 jaar zonder enig probleem. Of mijn tandarts daarin ervaring had, wist ik niet, maar hij heeft wel kunstwerkjes afgeleverd.
Men zegt wel eens dat composiet verkleurt door koffie, wijn, thee, rook, maar dat vind ik onzin, want je poetst die aanslag er makkelijk weer af.