wortelkanaalbehandeling bij melkkies?

Author:
cloudy
Posted:
vr, 01/27/2012 - 18:06
Hallo,
Mijn zoontje van 4 is heel angstig voor de tandarts, zeker nu er agv een gaatje al een melkkies is getrokken. Ik ben afgelopen week naar een kindertandarts gegaan omdat hij weer een gaatje heeft. Deze tandarts gaf aan dat hij op de kies een volledige wortelkanaalbehandeling met 3 kanalen wil uitvoeren en daar vervolgens een kroon op plaatst. Kosten: 500 euro. Middels lachgas zou mijn zoontje dan in een licht roesje gebracht worden. Het lukte bij dit eerste bezoek al niet om zijn mond goed open te doen uit angst en er is ook geen foto genomen van de betreffende kies. Mijn zoontje geeft aan geen erge pijn aan de kies te hebben. Mijn vraag is of voorgestelde behandeling normaal is bij een melkgebit en waarom de kies niet getrokken kan worden. De tandarts gaf aan dat hij nog lang met de kies moet doen dus dat zijn behandelwijze de voorkeur heeft. Kan iemand mij advies geven?
mecánico para …

ik snap wel dat behoud de voorkeur heeft en dat een sedatie wenselijk kan zijn.......maar of je er nog lang mee moet doen is een tweede. als er al eentje uit is ben ik benieuwd welke dat is (waarschijnlijk de 1 na laatste) en de te behandelen kies de laatste. Ik vind het een berg geld en de kans op succes ligt rond de 80%. Klinkt hoog, maar is in genees/tandheelkunde land weinig.
vr, 01/27/2012 - 19:44 Permalink
cloudy

Bedankt voor je reactie. In de eerste plaats is de achterste kies in de linker bovenkaak getrokken en het gaat nu om de achterste kies in de rechter bovenkaak. Vandaar dat ik zo verbaasd was dat de vorige tandars direct overging tot het trekken van de kies en deze tandarts een forse behandeling voorstelt?
za, 01/28/2012 - 10:36 Permalink
mecánico para …

de zaak is nu dus al asymmetrisch. dan zou ik 'm er uit halen omdat er nu zeker orthodontie noodzakelijk is als je 'm behoud wegens wanverhouding links/rechts. kan me voorstellen dat de eerste eruit halen een wat dramatischer besluit is, maar ik denk dat je nu duidelijk een enkeltje naar de ortho nodig hebt anyway, dus waarom een bahandeling uitvoeren alleen omdat het kan? nogmaals de kans op succes in een melkkies is gewoon laag en levert geen winst op als het wel lukt in de zin van vermijden orthodontie.........dus een beetje doen om het doen, en zeker met een sedatie.........ik zou zeggen slechte keus
za, 01/28/2012 - 21:41 Permalink