Ik heb meer dan een jaar last van een kies aan de onderkant van mijn gebit nadat hier een vulling is vervangen... oorzaak niet te vinden maar gemiddeld 1 keer per maand krijg ik hier last van en kan dan circa 2 a 3 dagen zo goed als niets eten.
Helaas begint nu ook aan de linkerbovenkant een kies op te spelen, bij voorzichtig eten waarbij druk word uitgeoefend(goed kauwen op brood etc) krijg ik aanzwellende pijn.
Dit reeds aangegeven bij tandarts... deze adviseert om niet te vervangen aangezien 'oude vulling er nog helemaal goed uitziet' en omdat het een hele diepe vulling is en mijn zenuwen erg gevoelig zijn is hij bang dat de verdoving mogelijk niet afdoende werkt en het vervangen een ontzettend pijnlijke aangelegenheid wordt.
Klinkt nu wat wanhopig maar voor iemand die en gevoelige tanden heeft en fobisch is voor de tandarts wordt ik nu echt down van het hele relaas: sinds vorig jaar ongeveer iedere maand terug naar de tandarts wegen de pijnklachten aan de links onder kies (welke volgens mij niet verholpen zijn omdat er niets ontdekt kan worden)... vervolgens duidelijke pijnklachten aan de bovenkant maar wederom 'ziet de kies er gezond uit, is de vulling nog intact en KAN ER NIETS ONTDEKT WORDEN' en daarbij de waarschuwing dat het niet aan te raden is deze te vervangen gezien mijn gevoelige zenuwen en de daarbij zeer pijnlijke vervanging van de vulling omdat de verdoving mogelijk niet gaat werken.
Nu probeer ik te eten en gaat het bijna niet omdat nu dus de bovenkant van mijn gebit niet meewerkt, na eerst dus een jaar last gehad te hebben van de onderkant.
Iemand advies?
Helaas begint nu ook aan de linkerbovenkant een kies op te spelen, bij voorzichtig eten waarbij druk word uitgeoefend(goed kauwen op brood etc) krijg ik aanzwellende pijn.
Dit reeds aangegeven bij tandarts... deze adviseert om niet te vervangen aangezien 'oude vulling er nog helemaal goed uitziet' en omdat het een hele diepe vulling is en mijn zenuwen erg gevoelig zijn is hij bang dat de verdoving mogelijk niet afdoende werkt en het vervangen een ontzettend pijnlijke aangelegenheid wordt.
Klinkt nu wat wanhopig maar voor iemand die en gevoelige tanden heeft en fobisch is voor de tandarts wordt ik nu echt down van het hele relaas: sinds vorig jaar ongeveer iedere maand terug naar de tandarts wegen de pijnklachten aan de links onder kies (welke volgens mij niet verholpen zijn omdat er niets ontdekt kan worden)... vervolgens duidelijke pijnklachten aan de bovenkant maar wederom 'ziet de kies er gezond uit, is de vulling nog intact en KAN ER NIETS ONTDEKT WORDEN' en daarbij de waarschuwing dat het niet aan te raden is deze te vervangen gezien mijn gevoelige zenuwen en de daarbij zeer pijnlijke vervanging van de vulling omdat de verdoving mogelijk niet gaat werken.
Nu probeer ik te eten en gaat het bijna niet omdat nu dus de bovenkant van mijn gebit niet meewerkt, na eerst dus een jaar last gehad te hebben van de onderkant.
Iemand advies?
Re: Diepe oude vulling in kies wel/niet vervangen?
- een pocket tussen de kiezen in waar af en toe schilletjes of velletjes in gaan zitten. Er moeilijk te ontdekken.
- een te zwaar contact tussen de kiezen door uitgroei of lichte verplaatsing van je kiezen. Kiezen blijven zich continu een beetje aanpassen aan een andere vorm van hun overburen. Hierdoor kunnen de knobbelpunten in de groeven van de kiezen klem komen te zitten als je wat heen en weer klemt met je gebit.
Dan krijg je a. een breukje in de knobbel, of b. een blauwe plek aan de rand bij het tandvlees die zeer doet.
Beide lijken sterk op kiespijn door een gaatje, maar er is geen gaatje te vinden.
Je kunt zo'n plek zelf opzoeken door op de achterkant van een potlood te bijten met de kies.
Als er op een van de knobbels iets pijnlijk ('scherp') steekt net na het loslaten van het potlood, heb je een breuk.
Als het net voelt als je kiespijn, dan heb je een overbelaste kies, met een blauwe plek in je tandvlees (die je zelf natuurlijk nooit ziet, want hij zit eigenlijk op de botrand tegen de wortel aan).
Dus: - rommel tussen je tandvlees, - een breukje, - of een overbelaste kies.
Daarom gaat het ook eerst onder, en nu boven zeer doen. Want dit werkt natuurlijk in je hele gebit.
Bedankt voor je antwoord.
Bij de kies aan de onderkant werden al allerlei tests gedaan dmv bijten op iets hards maar gaf geen resultaat. Uiteindelijk dus het slijpen en vullen van een gedeelte gedaan. Ik hoopte dat het voorbij was maar gisteren ontdekt dat het niet het geval was. Raar genoeg kan ik de pijn oproepen/ontstaat deze o.a. als ik met mijn electrische tandenborstel op het bovenvlak poets. Ik druk dan niet hard maar de roterende haartjes die op het vlak komen veroorzaken hele pijnlijke prikkelingen, zoals gisteren.
In de kies aan de bovenkant zit een oudere amalgaam vulling van circa 12 jaar oud en nooit problemen mee gehad. Nu dus wel tijdens het eten en druk uitoefenen. Dit is echt heel geleidelijk aan gegaan. Aantal weken hiervoor merkt ik dat de kies tijdens normaal kauwen IETS wat prikkelingen begon te geven...vandaar al mijn waarschuwing naar mn tandarts maar werd dus niets mee gedaan vanwege dat de vulling er goed uit zou zien en mijn (over)gevoelige zenuwen.
Beide kiezen lijken dus iets anders te hebben waarbij de bovenste het makkelijkst is te definiëren deze reageert op druk als ik kauw.
Misschien nog andere opties/mogelijkheden voor beide kiezen? Zou voor bv de bovenste het mogelijk zijn om een klein laagje weg te slijpen zodat deze niet helemaal uitgeboord hoeft te worden en daar bovenop een nieuw laagje?
Persoonlijk zou ik eerst uitsluiten of overbelasting door knarsen bv geen rol speelt (anderen klachten zoals hoofdpijnen, nek schouder kalchten ed? gebruik dan de zoekfunctie eens).
Is dat niet aan de orde en is het duidelijk die kies denk ik persoonlijk dat er maar 1 weg is: wel behandelen. Is gewoon goede te verdoven nu er geen echte heftige ontsteking is. Wachten tot dat wel het geval is geeft een situatie die misschien inderdaad lastig te verdoven is. En als het nu al zo`n diepe vulling is moet je misschien maar overwegen gelijk een wortelkanaalbehandeling te doen, zijn meerdere argumenten voor om daar in deze situatie wel voor te kiezen.
de onderste kies die maar door blijft gaan had ik zelf geopperd om een wortelkanaal te ondergaan en de zenuwen daarmee weg te halen alleen vond 1 van de tandartsen waar ik bij geweest was dat een hele slechte optie/cq wilde ze niet aan beginnen omdat 'de kies er gezond uitzag'(word moedeloos van de keren dat ik te horen krijg dat beide kiezen die problemen veroorzaken er zo mooi en gezond uitzien) EN omdat ik daarmee een 'gezonde' kies erg broos zou maken en deze 30 of 40 procent of meer van zijn stabiliteit zou verliezen door het maken van 3 gaten erin en ik hier later problemen mee zou krijgen.
is dit inderdaad het geval? zou ik van een wortelkanaalbehandeling later een broze/kwetsbare kies krijgen?