Hallo,
Ik heb van mijn tandarts het advies gekregen een botverlaging te laten uitvoeren nadat een groot stuk (zowat de hele kroon) van een ontzenuwde tand is afgebroken. Het alternatief is dat de tand wordt getrokken, maar dat raadt zij af vanwege mijn leeftijd (30) en omdat een getrokken tand de stabiliteit van mijn gebit in gevaar zal brengen.
Is dat eigenlijk echt zo? Mijn moeder heeft bijv. tientallen jaren geleden twee tanden (geen verstandskiezen) laten trekken en er staat nog geen enkele tand scheef...
Het is niet dat ik niet naar de tandarts (of in dit geval parodontoloog) durf, maar bang ben ik wel. Ik vraag me in dit geval dan ook af of zo'n ingreep wel nodig is.
Is het dus écht beter om een botverlaging te laten uitvoeren + een stift te laten zetten in plaats van de tand 'gewoon' te laten trekken? Persoonlijk mis ik het afgebroken stuk nu ook niet... en pijn heb ik evenmin.
Bedankt voor advies!
Ik heb van mijn tandarts het advies gekregen een botverlaging te laten uitvoeren nadat een groot stuk (zowat de hele kroon) van een ontzenuwde tand is afgebroken. Het alternatief is dat de tand wordt getrokken, maar dat raadt zij af vanwege mijn leeftijd (30) en omdat een getrokken tand de stabiliteit van mijn gebit in gevaar zal brengen.
Is dat eigenlijk echt zo? Mijn moeder heeft bijv. tientallen jaren geleden twee tanden (geen verstandskiezen) laten trekken en er staat nog geen enkele tand scheef...
Het is niet dat ik niet naar de tandarts (of in dit geval parodontoloog) durf, maar bang ben ik wel. Ik vraag me in dit geval dan ook af of zo'n ingreep wel nodig is.
Is het dus écht beter om een botverlaging te laten uitvoeren + een stift te laten zetten in plaats van de tand 'gewoon' te laten trekken? Persoonlijk mis ik het afgebroken stuk nu ook niet... en pijn heb ik evenmin.
Bedankt voor advies!
Re: Wat doen? Trekken of botverlaging?
Ik hoor het graag!
-niets doen en wachten of de kies last gaat geven of gaat uitgroeien,
-voorzichtig wortels verwijderen en membraan en eventueel kunstbot aanbrengen en later implantaat+opbouw+kroon. Kost wel meer maar je hebt wel een voorspelbaar resultaat.
Als het goed is kan je tandarts een behandelplan maken voor botverlaging + vervolg met te verwachten prognose aan de hand van de beschikbare gegevens, of je kan voor een andere optie gaan.
Dat is inderdaad de reden voor de botverlaging. Niets doen is voor de tandarts (helaas) geen optie, binnen enkele maanden heb ik volgens haar gegarandeerd een abces. En voor de parodontoloog is een implantaat geen optie, waarom weet ik niet precies.
Als ik het dus goed begrijp, is het effectief beter om deze tand te redden? Klopt het echt dat je gebit onstabiel wordt zodra er een tand ontbreekt?
Heel erg bedankt voor jouw tijd, fransaki. Erg leuk om op deze manier bijkomend advies te kunnen krijgen!