Nachtbeugel evengoed als spalkjes?

Author:
Steef83
Posted:
do, 02/09/2012 - 12:32
Hallo,

Ik heb onder en boven een retentiespalk achter m'n voortanden. Onder is prima maar boven is vervelend.
Het is nu bijna 3 jaar sinds m'n beugel eruit is en ik ben nog steeds niet gewend aan het gevoel. Ik voel het als ik praat en slis er zelfs een beetje door.
Vooral m'n linker hoektand voel ik continu. Nu moet ik er ook bij zeggen dat het een beetje m'n eigen schuld is aangezien ik er continu met m'n tong aanzit. Kan er niets aan doen.

Nu mijn vraag:

Als ik besluit over te stappen op een Essix nachtbeugel voor m'n boventanden, is dit dan wel even betrouwbaar als een spalk? Omdat je zo'n beugel maar 8 uur per nacht in hebt, heft dat dan wel op tegen die overige 16 uur dat je tanden vrije speling hebben?
Ortholimburg

Nachtbeugel en spalkje zijn 2 verschillende zaken. Een spalkje wordt gekleefd omdat je dan niet afhankelijk bent van de cooperatie van de patient. Die zit erin ,punt uit. Dit is " non compliance" apparatuur. Als je dit 8 uur per dag of misschien nog minder zou dragen dan zouden je tanden ook blijven staan, maar dat is technisch onmogelijk met een spalkje. Een uitneembare nachtbeugel kan wel part-time gedragen worden, en doet dan even goed zijn werk. Een spalkje zit tegen de voorste tanden en houdt die op hun plaats, aan de rest van het gebit doet dit niks. Als bijvoorbeeld je tandenboog tijdens de behandeling verbreed werd, dan helpt zo'n spalkje niet en is een nachtbeugel toch noodzakelijk. Het zijn dus 2 verschillende contentiemiddelen elk met hun eigen indicatie.Sommige correcties worden dus beter met een spalkje gestabiliseerd ( bvb tandrotaties) andere daarentegen vergen een nachtbeugel die alle tanden vasthoudt en niet enkel de voorste.
vr, 02/10/2012 - 01:07 Permalink
Steef83

Nachtbeugel en spalkje zijn 2 verschillende zaken. Een spalkje wordt gekleefd omdat je dan niet afhankelijk bent van de cooperatie van de patient. Die zit erin ,punt uit. Dit is " non compliance" apparatuur. Als je dit 8 uur per dag of misschien nog minder zou dragen dan zouden je tanden ook blijven staan, maar dat is technisch onmogelijk met een spalkje. Een uitneembare nachtbeugel kan wel part-time gedragen worden, en doet dan even goed zijn werk. Een spalkje zit tegen de voorste tanden en houdt die op hun plaats, aan de rest van het gebit doet dit niks. Als bijvoorbeeld je tandenboog tijdens de behandeling verbreed werd, dan helpt zo'n spalkje niet en is een nachtbeugel toch noodzakelijk. Het zijn dus 2 verschillende contentiemiddelen elk met hun eigen indicatie.Sommige correcties worden dus beter met een spalkje gestabiliseerd ( bvb tandrotaties) andere daarentegen vergen een nachtbeugel die alle tanden vasthoudt en niet enkel de voorste.

Aha! Kijk zo had ik het nog niet bekeken. Een spalkje zou ook werken met 8 uur per dag maar is gekleefd en daarom...

Oké bedankt voor de snelle reactie!
vr, 02/10/2012 - 09:47 Permalink