Al 3 jaar geleden is er een verstandskies bij mij verwijderd. Heb er die tijd ook een ontsteking bij gehad, maar die is verdwenen. Af en toe heb ik er wat last, maar nu zit er echt een heel dikke zwelling tussen het tandvlees en mn wang. Zie er heel erg tegen aan om er mee naar de tandarts te gaan. Heb daar sowieso al veel angst voor. Heb van de huisarts een antibioticauur gekregen voor mn griep/verkoudheid/klieren, maar dat werkt totaal niet. Paracetamol helpt alleen een beetje voor de hoofdpijn die ik er bij heb. Even een beetje verlichting. Maar de pijn bij de zwelling wordt niks minder. De plek waar de kies zat steekt op 2 plekken een hard stukje uit. Het ene stukje zit nog net een dun velletje overheen, het andere stukje is te zien. Is wit met iets zwart van kleur. Denk een achter gelaten stukje kies? Hoe lang duurt het voordat zoiets er uitzweert? Het zit niet echt los volgens mij, want ik kan het stukje niet bewegen. Er om heen is het tandvlees erg rood. Helaas is er geen opening zodat het pus uit de zwelling kan komen. Heeft iemand nog een tip zonder er mee naar de tandarts te hoeven?
Re: Erg dikke zwelling, kies al 3 jaar geleden verwijderd...
3% waterstofperoxide op een verbandgaasje doen.
Het gaasje 2x dubbelvouwen, zodat er een soort bolletje ontstaat.
Dit bolletje op je tandvlees zetten en 20 seconden op kauwen.
Naspoelen naar wens.
5x per dag.
Benodigd: verbandgaasjes 5x5 niet steriel, waterstofperoxide 3% (eventueel nieuwe broek als er peroxide op komt :smt003 )
Het zal wel een wortelpuntje zijn wat afgebroken is en achtergelaten.
Verdient geen schoonheidsprijs, maar dat komt er nu met ½ tot 1 jaar vanzelf uit.
Het extra schoonmaken doe je alleen als je last hebt.
Verder zorgt je tandvlees wel voor zichzelf.