Ik heb in heel mijn gebit wel gaten zitten. Alle vier achterste kiezen, enkele overige kiezen, aan de zijkanten van mijn voortanden. Één van die achterste kiezen is laatst deels afgebroken terwijl ik chips zat te eten (niks van gemerkt totdat ik de chipsresten van m'n tanden aan het likken was en een scherpe kartelrand voelde op m'n kies. Die kartelrand brak een paar dagen later af tijdens het eten, nu voel ik iets zachts). Maar ik heb eigenlijk nergens last van. Geen pijn of niks, tenzij ik koud drinken langs de buitenkant van mijn kiezen laat gaan, maar dat doe ik nooit. Bij mijn vorige bezoek heeft mijn tandarts verteld dat hij aan de gaten niks kon doen vanwege mijn slechte tandvlees (bloedt bij het minste of geringste poetsen) omdat de vullingen dan niet bleven zitten of iets dergelijks. Ik ga morgen erheen om naar die kies te laten kijken, en ik heb zo'n idee dat er niet veel van over is en er een kroon of iets dergelijks op zal moeten komen. Maar dat kost klauwen vol met geld en de rest van m'n gebit zal er ook uiteindelijk aan moeten geloven. Het liefst zou ik gewoon alles eruit laten slopen en er een klikgebit op implantaten in laten zetten, dan ben ik meteen van alles af. Maar hoe haalbaar is dit? En in hoeverre zou dit vergoed worden door de verzekering?
Ik hoop dat de deskundigen hier mij wat advies kunnen geven.
Ik hoop dat de deskundigen hier mij wat advies kunnen geven.
Re: Wat te doen?
Re: Wat te doen?
Ik heb inderdaad niet heel fantastisch voor mijn gebit gezorgd de laatste jaren. Ons mam zei altijd wel dat poetsen belangrijk was, maar kinderen slaan advies nu eenmaal vaak in de wind totdat het te laat is. Ik ben nu best bereid om er goed voor te zorgen, maar gedane zaken nemen geen keer. Bij het poetsen is er gewoon overal bloed en doet het zeer, en als ik niet poets heb ik nergens last van. Nu kan ik wel overal kronen op laten zetten, maar dan nog zal ik er wel pijn aan blijven ondervinden. En voor het geld dat al die kronen en dergelijke gaan kosten kan ik waarschijnlijk ook wel een kunst/klikgebit aanschaffen. Maar ik heb zo'n idee dat het botverlies dusver nog meevalt. Er zit nog helemaal niks los of iets dergelijks.
Ook nog vergeten te vermelden dat ik pas 19 jaar ben.