Stukje van tand afgebroken

Author:
toothje
Posted:
di, 03/27/2012 - 15:31
Ik speel de laatste tijd een beetje met de vraag of er iets gedaan kan worden aan een stukje dat van een van mijn onderste snijtanden is afgebroken. Dit is al een tijd geleden gebeurd en het kwam doordat mijn boventanden erop beten. De stand was niet ideaal geworden na de beugel die ik had gehad, waardoor dit kon gebeuren. Het stukje is toen gewoon afgeslepen tot de scherpe randjes van de breuk weg waren. Dit omdat het maar een klein stukje was en men van mening was dat wanneer ze er met composiet iets op gingen zetten het opnieuw af zou breken.

Maar ik vraag me af, ligt nu bij dat afgebroken stukje geen tandbeen bloot? En zoja, wat kun je daar dan tegen doen? Kan er een laklaagje o.i.d. geplaatst worden?
Romy32

het kwam doordat mijn boventanden erop beten.

Als je beet nu nog hetzelfde is, en je laat het met composiet repareren, zul je het er waarschijnlijk weer afbijten (zoals 'men' je inderdaad al verteld heeft).

Als het maar een klein stukje is (en je zegt dat dat zo is), zal er geen tandbeen blootliggen. Als het echt kwaad zou kunnen, zou je tandarts je daar wel op gewezen hebben.
di, 03/27/2012 - 20:00 Permalink
toothje

Hoi Romy

Bedankt voor je antwoord. Ik geloof ook wel dat het gewoon weer af zou breken.
Ze hebben niets gezegd over blootliggend tandbeen ofzo, maar misschien zouden ze dat ook niet doen
omdat ze weten hoe erg ik mij zorgen kan maken om mijn tanden?
Het was wel een klein stukje, eigenlijk alleen van dat doorzichtige glazuur dat aan de bovenkant van je tanden zit.
Dat is er nu afgebroken dus het begint nu meteen met wit zeg maar.
wo, 03/28/2012 - 17:30 Permalink
toothje

Ik heb er verder geen last van. Trouwens van de week bij de angsttandarts geweest, toen was alles aan mijn gebit nog oké.
Maar nu komt ie, ik maak me nu alweer druk!
Ik had vanavond iets hards gegeten en was bang dat er misschien iets van mijn kies af was.
Toen ben ik met mijn vinger gaan voelen, maar toen bleef ik met mijn (best wel korte) nagel achter de kies haken, op het randje zeg maar. Die nagel was kort dus boog daardoor niet mee, waardoor er best veel kracht op de kies kan zijn gekomen.
Kan hierdoor een stukje van een kies afbreken of is dat vrijwel onmogelijk?

Het zal wel weer een domme vraag zijn, maar toch...
vr, 03/30/2012 - 18:44 Permalink
toothje

Weer met een nagel zitten peuteren aan een kies omdat ik een etensrest weg wilde halen....
Lees op internet dat door nagelbijten je tanden wel af kunnen breken.
Kun je dan ook met je nagel een stukje van je tand afkrabben, of een vulling eventueel beschadigen?
Of is dat echt onmogelijk?
vr, 07/27/2012 - 19:13 Permalink