Beugelbehandeling?

Author:
Vaseline
Posted:
di, 03/27/2012 - 23:05
Hallo allemaal :-)

Ik ben Elina en ben 21 jaar. Binnenkort start ik als het goed is met mijn beugelbehandeling, vandaag ben ik bij de ortho geweest om het behandelplan te bespreken. Die vertelde mij dat mijn onderkaak (te) ver naar achteren staat. Een kaakoperatie zou een oplossing kunnen zijn, echter hiertoe hebben we niet besloten, mede omdat ik het liever niet wou. Om de kaakafwijking (hij schatte deze op 8 mm) te compenseren zouden er vier kiezen getrokken moeten worden (14, 24, 35 en 45), 2 boven en 2 onder. In eerste instantie had ik al verwacht dat de 2 onderkiezen zouden worden getrokken, 1 omgeklapt en 1 glazuurafbraak?, echter de 2 bovenkiezen had ik niet verwacht, zeker omdat dit gewoon gezonde kiezen zijn. Nu twijfel ik niet aan de deskundigheid van de orthodontist, echter vraag ik mij af of het trekken van vooral de gezonde bovenkiezen noodzakelijk is. Toen hij het allemaal uitlegde leek het me vrij logisch, echter bij nader inzien begin ik toch te twijfelen...
Bovendien zijn mijn 4 verstandskiezen (bijna) allemaal doorgekomen, deze moeten waarschijnlijk na de behandeling worden getrokken vertelde hij, mijn vraag was kunnen deze niet worden meegenomen met de beugelbehandeling? Zoniet, waarom niet? Dit zou namelijk betekenen dat in totaal 8 kiezen getrokken moeten worden :(
Nu twijfel ik of ik uberhaupt een beugel moet nemen, het trekken van zoveel kiezen klinkt nogal drastisch...
Uiteraard ga ik deze vragen ook voorleggen aan mijn ortho, echter hoor ik graag jullie mening/ervaringen

Groetjes, Elina
Ortholimburg

Op het eerste zicht lijkt het behandelplan me alleszins logisch.Als de onderkaak teveel naar achter staat, en er worden alleen in de onderkaak tanden getrokken, dan gaan je tanden onderaan nog meer naar achter, bij het sluiten van de ruimtes, en de voorbeet wordt groter, en dat is vermoedelijk niet de bedoeling.
Of de wijsheidstanden in de behandeling kunnen worden betrokken hangt van verschillende factoren af, maar normaal gesproken worden die tanden buiten de behandeling gelaten.
wo, 03/28/2012 - 22:11 Permalink