Bij mijn laatste tandartscontrole is een klein stukje van een ondertand afgebroken. Ik ging terug om te laten slipen. Tijdens de behandeling gleed het apparaatje uit. Thuis merkte ik dat er nu een scherp randje aan de onderkant van een van mijn voortanden boven is. Vragen:
1 is het normaal dat een stukje tand afbreekt bij het schoonmaken van tanden? Kan het zijn mijn tanden gewoon zwakker aan he worden zijn en dat het hierdoor komt? 2 kan de boventand beschadigd zijn door het uitglijden van het apparaatje (of de slijp toestel, of de polijstoestel)? 3 hoort uitglijden uberhaupt te gebeuren? Ik heb dit meerdere keer meegemaakt bij mijn tandarts? 4 is er nu een risico dat een stuk van mijn boventand af zal breken? Ik zie een deukje onderin en van daaruit een streepje naar boven in de glazuur.
Ik denk er over na om het te laten controleren door een andere tandarts, maar weet niet hoe makkelijk dat gaat.
Dank alvast voor reacties
1 is het normaal dat een stukje tand afbreekt bij het schoonmaken van tanden? Kan het zijn mijn tanden gewoon zwakker aan he worden zijn en dat het hierdoor komt? 2 kan de boventand beschadigd zijn door het uitglijden van het apparaatje (of de slijp toestel, of de polijstoestel)? 3 hoort uitglijden uberhaupt te gebeuren? Ik heb dit meerdere keer meegemaakt bij mijn tandarts? 4 is er nu een risico dat een stuk van mijn boventand af zal breken? Ik zie een deukje onderin en van daaruit een streepje naar boven in de glazuur.
Ik denk er over na om het te laten controleren door een andere tandarts, maar weet niet hoe makkelijk dat gaat.
Dank alvast voor reacties
Re: Stukje tanden bij tandartsbezoek afgebroken
Ik tik zelf onder het werken wel een of twee keer per dag per ongeluk tegen iemands tand aan.
Ik maak daar dan een grapje over, maar kijk wel even de tand goed na.
Veel collega's weten niet goed hoe ze met dit soort ongelukjes moeten omgaan.
Dus vaak wordt het doodgezwegen. En dat is natuurlijk niet goed.
Ik denk dat als je een mailtje of briefje stuurt, dat je tandarts opgelucht is dat je het redelijk sportief opvat.
Ik denk alleen wel dat de reparatie even onder coulance (=gratis) moet gebeuren.
Je tand wordt er op zich niet zwakker van.
Maar zo'n stukje breekt vooral af op een plek die eigenlijk al wat zwakker was.
De reparatie maakt het dan weer sterker.
Zo'n reparatie is overigens maar 5 of 10 minuten werk. Uiteraard zonder verdoving.
Re: Stukje tanden bij tandartsbezoek afgebroken
Sorry voor de late reactie, maar veel dank voor uw eerlijk antwoord. Op de een of ander manier was het een geruststelling om te lezen dat het uitschieten met een apparaat vaker gebeurt. En dat een stukje van een tand niet zo maar afbreekt, maar dat het waarschijnlijk al een zwak plek was. Natuurlijk verandert dit de situatie niet, maar deze inzichten betekenden dat ik meer vrede mee kon hebben. Ik heb in de tussentijd contact met mijn tandarts gehad. Ik ben nog steeds bang om terug te gaan, maar hopelijk krijg ik snel weer moed.
Vriendelijke groet, Rachel