pijn aan klikgebit

Author:
Mazzeltje
Posted:
do, 04/05/2012 - 19:46
goedendag, ik heb nog nooit op een forum gezeten dus als ik iets niet goed doe... tips zijn welkom.

Mijn moeder heeft sinds mei 2011 een onder klikgebit (met steg als ik het goed schrijf) + los nieuw bovengebit.

- Zij heeft telkens ontstoken tandvlees rond het metalen frame, ondanks spoelen, schoonmaken en speciale onstekingsgel.
- Praten doet ze slissend en eten is een probleem, want ergens iets vanaf bijten kan ze niet meer ivm pijn en na het eten moet ze een ruimte zoeken om het gebit eruit te halen en af te spoelen
en ook haar mond te spoelen omdat het eten onder het gebit gaat zitten.
- Het lostrekken van het gebit gaat in mijn ogen met geweld want de kracht die ze erbij moet zetten lijkt opdat ze de steg zo mee sjort?!
- Na dit alles te doorstaan krijgt ze sinds kort ook pijnscheuten naar haar oor en oog (volgens haar een ijspriem gevoel)

Ze raakt echt in de put want ze wil geen aansteller zijn en ze is al vaak terug geweest naar de tandtechnieker (geen tandarts maar iemand die alleen protheses maakt)
Maar die verteld haar dat ze het ook wat tijd moet gunnen om te genezen... maar dat doet 't niet?
Vandaag huilend aan de telefoon gezeten en ze zou het er 't liefst uit laten halen of iets anders, maar ja de kosten kan ze niet dragen.

Is er iemand met goede tips want mijn moedertje is een schat en ik zie haar niet graag pijn lijden....

Gr. Mazzeltje
Workie

Misschien ook maar eens naar een andere technieker gaan nadat je eerst bij je tandarts bent geweest..

Ikzelf zou in zo'n situatie gelijk de patiënt doorsturen naar de tandarts. Die hebben de kennis om daar in te handelen en de technieker niet. Ik kan hooguit een drukplekje weghalen, of na contact te hebben gehad met de tandarts die de patiënt heeft doorgestuurd kijken of ik wat aan de constructie kan veranderen. Merk wel vaker dat er steeds vaker patiënten eerst op het lab komen omdat ze zo hopen dat ze geld uitsparen. Maar stuur ze altijd terug naar de tandarts. En dat zou in dit geval ook moeten.

Ontstekingen en implantaten zijn geen goede combinatie. En pijn hoort het al helemaal niet te doen. Vandaag nog bellen en de situatie uitleggen hier moet zo snel mogelijk wat aan gedaan worden.
vr, 04/06/2012 - 07:16 Permalink
Mazzeltje

Hartelijk dank voor uw tips, ik zal het haar doorgeven dat ze naar de tandarts moet ipv de technieker...

Maar ik zag een stukje op dit forum waarin stond dat ze op een foto konden konden zien wanneer een inplantaat te dicht op een zenuw zit,
weet iemand of dit klopt? Want zelf denkt ze aan zenuwpijn...
vr, 04/06/2012 - 18:28 Permalink
Workie

Hartelijk dank voor uw tips, ik zal het haar doorgeven dat ze naar de tandarts moet ipv de technieker...

Maar ik zag een stukje op dit forum waarin stond dat ze op een foto konden konden zien wanneer een inplantaat te dicht op een zenuw zit,
weet iemand of dit klopt? Want zelf denkt ze aan zenuwpijn...
Ook daarvoor moet je naar een tandarts die kan dat eventueel op een foto zien, en het lijkt me dat ze eerst foto's maken voordat ze gaan implanteren. Al zou dit natuurlijk mogelijk kunnen zijn maar de kans is klein en ik denk en hoop dat het wat anders is, dat kun je namelijk makkelijker oplossen. Wat het ook is er moet wel wat aan gedaan worden ze loopt immers al bijna een jaar met pijn en dat is niet normaal.
za, 04/07/2012 - 04:14 Permalink
Mazzeltje

Hallo, ik denk wel dat er van te voren foto´s en onderzoek is gedaan... daar twijfel ik niet aan.
Maar heb haar inmiddels al gesproken en ze gaat een afpraak maken met tandarts.
Hoop dat hij iets voor haar kan betekenen... Bedankt nogmaals!
za, 04/07/2012 - 16:04 Permalink
harriet07

Hallo, ik denk wel dat er van te voren foto´s en onderzoek is gedaan... daar twijfel ik niet aan.
Maar heb haar inmiddels al gesproken en ze gaat een afpraak maken met tandarts.
Hoop dat hij iets voor haar kan betekenen... Bedankt nogmaals!

Nu durf ik helemaal niet meer ,Ik moet ook een klikgebid onder,en eerst 3 tanden eruit! Er zijn in 2010 fotos gemaakt!En de tandarts zegt op mijn vragen,Laat alles nou maar aan mij over!?
ma, 05/28/2012 - 23:39 Permalink
harriet07

Ik heb in september 2012 een klikgebit onder laten zetten! in november is de definitieve protese geplaatst! maar er komt steeds eten onder! nu ben ik naar een andere tandarts geweest! die zij dat ie te ruim zat1 niet paste en ik terug moest! eventueel een nieuwe laten maken! ik ben terug naar mijn tandarts geweest! maar die keek er niet naar alleen de mondhygieniste! en ik loop nu al 5 x bij haar beetje afsljpen hier en daar! nu geribased maar nu klikt het niet meer! en als ik ergens in bijt lijkt het of ie omklapt ! hij zit niet vast lijkt te hoog! en mijn tandvlees is behoorlijk onstoken aan het raken! Weer terug vandaag ! nou de tandarts zegt op mijn klagen! je wilde het snel klaar hebben ! en het is maar een protese! en je mond is ongelijk! hij heeft er niet eens naar gekeken! moet ik dan maar naar een andere tandarts om een nieuwe te laten maken ! want dit zit niet goed! Alvast hartelijk dank voor uw feedback harriet :smt001
di, 01/15/2013 - 21:33 Permalink
vV

ik zou dan even kontakt opnemen met de verzekeraar die hiervoor veel geld betaald heeft aan de tandarts. Daarop rust een inspanningsverplichting die naar het lijkt neit door hem wordt nagekomen. Ik ken natuurlijk niet alle factoren maar de klachten die beschreven worden horen er niet bij, en heeft niets te maken met snel klaar willen zijn (tenzij de prothese onder door u opgelegde tijdsdruk is gemaakt).
wo, 01/16/2013 - 10:43 Permalink
harriet07

ik zou dan even kontakt opnemen met de verzekeraar die hiervoor veel geld betaald heeft aan de tandarts. Daarop rust een inspanningsverplichting die naar het lijkt neit door hem wordt nagekomen. Ik ken natuurlijk niet alle factoren maar de klachten die beschreven worden horen er niet bij, en heeft niets te maken met snel klaar willen zijn (tenzij de prothese onder door u opgelegde tijdsdruk is gemaakt).

Het is niet onder tijdsdruk gemaakt! en ik zou een te beweeglijke tong hebben! daardoor komt daar eten door dat gat bij de tong! niks aan te doen! gewoon s nachts uitdoen! kun je ook niet meer knarsen! wat ik doe: is dit juist?De verzekering kan niks meer voor me doen! harriet
wo, 01/16/2013 - 20:35 Permalink
vV

snachts moet ie zowiezo uit. en hoezo kan d everzekering neits doen? die hebben toch een machtiging afgegeven? die hebben ook volgens NZA toch een controlerende functie? die hebben toch een adviserend tandarts die ook hiervoor is lijkt mij.
do, 01/17/2013 - 08:21 Permalink
elisamaddy

Ik heb in mijn onderkaak een ALL ON 4 gebit vastzittend laten maken..het duurde langer als 1 jaar totdat de implantaten vast zaten en de tanden erop konden..Ik ben er wel meer tevreden ook al heb ik er 11.000 euro voor betaald..
In mijn bovenkaak kreeg ik een klikgebit,wat er s'nachts uit moet..op 4 implantaten en een steg. :smt001
Daar ben ik minder tevreden mee,omdat s.nachts mijn tong steeds tegen de schroefjes van de steg komt en ik steeds een wondje of meerdere aan mijn tong heb,omdat ik op de stegschroefjes bijt als het gebit eruit is Ook past het niet echt met de onderkaak constructie..de kiezen boven maken een verschrikkelijk geluid in de geest van met een kreidje op een schoolbord krassenen..en dikwijls biij ik ook op mijn wang de punten van de boventanden zijn vlijmscherp.
De hele nacht heb ik last van de implantaten in mijn bovenkaak omdat de steg niet echt glad is...
Ik ben nu terug gegaan naar de tandarts en wil ipv een steg liever een klik constructie met drukknopjes of magneetjes..omdat die minder aanwezend zijn in je mond..s,nachts..
Heeft iemand daar ervaring mee?Omdat de meeste kliksystemen een steg op 4 implantaten hebben(ik dus ook')
Graag de een of andere raad en alvast bedankt!
za, 11/02/2013 - 14:18 Permalink