Extreem kleine kaakkopjes

Author:
itscarla
Posted:
wo, 04/25/2012 - 21:19
Sinds september heb ik last van mijn kaak. Ik heb altijd en overbeet en openbeet gehad. Nu kan ik niks meer afbijten en ik kan geen harde dingen meer eten. Er is besloten tot OK van de onder- en bovenkaak. Echter heb ik extreem kleine kaakkopjes en moet ik nu naar de bijzondere tandheelkunde. Ze kaakchirurg verspeld dat dit wel eens een grote complicatie kan worden. Ook de orthodontist heeft een negatief advies voor mij. Heeft iemand hier ervaring mee. Zijn er meer mensen die extreem kleine kaakkopjes hebben en toch geopereerd zijn?

grt
Carla
Ortholimburg

Van kleine kaakgewrichtskopjes weten we dat ze veel delicater zijn ,en gevoelig voor resorptie of arthrose . Dit in combinatie met een openbeet en voorbeet, geeft sowieso een hoger risico op kaakgewrichtklachten. Een operatie zal de verhoudingen tussen bovenkaak en onderkaak verbeteren, en is op die manier beter voor de kaakgewrichten, maar een ingreep betekent ook een extra belasting of trauma voor de chondyli, dus risico op resorptie is er zeer zeker . Een garantie dat de klachten weg gaan door een ingreep is er niet. Algemene regel: geen kaakoperaties als er actieve klachten zijn. Eerst de klachten onder controle krijgen ( met kine, opbeetplaat, autogeen training etc) en dan pas denken aan een ingreep.
wo, 04/25/2012 - 23:16 Permalink
itscarla

Oke. Bedankt voor het antwoord. Ik vraag mij af wat de toekomst dan zal brengen. Kan dit nog verergeren en eigenlijk vraag ik me af hoe ik aan deze kleine kaakkopjes ben gekomen. Ik heb begrepen dat ze ook wel eens de term "naaldhakje" gebruik. Tot op heden is eten niet echt plezierig en afbijten lukt al helemaal niet. Het lijkt wel of de kopjes omwijt schuiven als er kracht op de kaak komt te staan.
za, 04/28/2012 - 11:16 Permalink