bult op tandvlees na plaatsen brug

Author:
babsie67
Posted:
di, 05/01/2012 - 14:48
Hallo,

Ik heb een vraag en weet iemand misschien wat ik kan doen?

ik heb in december een driedelige kroon laten plaatsen. Onder deze kroon zitten 2 kiezen die al (dood) zijn. Nu ging dit goed tot en met begin april. Kreeg een zeurderige pijn en een scheut pijn door een van de kiezen en heb sindsdien pijnlijk en opgezwollen tandvlees boven de brug. Dit gebeurde natuurlijk in het weekend op een zaterdag en heb toen pijnstillers genomen. Maandag direct tandarts gebeld....bij de kon ik niet meteen terecht en heb er nog een week mee doorgelopen. en die week erna heeft de tandarts mij doorverwezen naar de monhygieniste in zijn praktijk. Deze heeft een foto gemaakt en zag daarop een zwart vlekje. Deze heeft toen de tandarts erbij geroepen en deze vondt dit niet verontrustend. Zij heeft mij behandeld en ik kreeg 2 verdovingen en heeft onder mijn tandvlees gereinigd waar de brug geplaatst is. Dit begon direct hevig te bloeden. Zij gaf mij ook een recept mee voor het reinigen van het gebit: een gel en raggertjes waarmee ik tussen mijn kiezen(kroon) moet schoonmaken. Ook de tandarts heeft het zelf bekeken en heeft ook een foto gemaakt en deze dacht misschien aan een wortelpuntontsteking maar vond dit niet verontrustend om te behandelen. Hij vertelde we maken over een paar maanden maar weer een foto.

Nu een week later is het nog niet weg en loop nog met een verdikking en rood tandvlees rond. Nu moet ik over 1 week weer bij de mondhygieniste komen om het weer te laten bekijken. Mijn gevoel zegt dat ik bij de mondhygieniste niet op de goede plaats ben, omdat het tandvlees ontstoken is (in het "holletje" onder het jukbeen) en omdat het opgezwollen is en zij deze plek niet kan behandelen. Ik denk zelf meer aan een kaakchirurg die eventueel een sneetje kan maken in de boog waar het tandvlees begint aan de bovenkant, zodat hij/zij verder kan behandelen.

Nu is mijn vraag: wat raden jullie mij aan welke stappen ik het beste kan nemen? En weten jullie misschien wat de oorzaak zou kunnen zijn? Wil toch heel graag mijn brug behouden.

Alvast bedankt!
Ortholimburg

Veel kans dat het idd een wortelpuntontsteking is .Dan moet de kanaalbehandeling die er blijkbaar al onder zit opnieuw worden gedaan .Brug kan wel behouden blijven, maar er zal even door een kroon moeten worden geboord. Een andere mogelijkheid is een apexresectie met een retrograde vulling, maar dat is een ingreep. Welk het best is moet de tandarts beoordelen.Is geen algemene regel voor.
di, 05/01/2012 - 18:38 Permalink