Kies getrokken, toch een dikke klier

Author:
Courd Cocos
Posted:
di, 07/03/2012 - 21:02
Hallo,

Ik zal hieronder proberen weer te geven wat er met mij aan de hand is en ik hoop op een antwoord :).

Vorig jaar mei begon ik last van mijn keel te krijgen, last met slikken en een opgezet gevoel. Het was echt het gevoel dat iemand hem lichtjes dichtkneep. Ook kreeg ik een soort van dikke keel, een soort van band.

Naast dit probleem merkte ik ook op dat mijn lymfeklier aan de rechterzijde in de hals opgezet was. Dit was de enige opgezette klier , elders in mijn lichaam was er niets aan de hand.

Ik heb bloed laten prikken waaruit bleek dat er wel ergens een ontsteking zat maar verder niets schokkends. Wel werd ik doorverwezen naar de KNO.

De arts constateerde onstoken slijmvlies in de keel en ik kreeg maagremmers omdat hij dacht dat het van opkomend zuur was. Na een aantal weken werd het inderdaad minder en na verloop van tijd was het zelfs weg. Top dus.

Zat ik nog wel met die dikke klier die niet weg wou.
In het ziekenhuis is een echo gemaakt en men vond hem niet groot genoeg. Op zich waar want hij is idd niet groter dan twee centimeter maar hij zit wel echt op een rotplek. Hij drukt op mijn slagader lijkt wel.

Afijn, bij bezoek aan de tandarts bleek dat onder een van mijn kiezen een ontsteking zat (ah , daar is ie!) en de tandarts vond dat de kies eruit moest. Ook al omdat ik bij die kies alles had gedaan, van vullen , WKB tot apex resectie (vier jaar terug, blijkbaar had dat dus geen nut en is de ontsteking destijds gebleven).

Twee weken geleden (precies) is de kies er dus uitgegaan en de ontsteking en bijbehorende bult is weg.
De wond is goed aan het helen (op een stukje bot/kaak/? na wat er nog zit maar dat komt later wel) en daar ben ik dus tevreden over.

Wel is die klier in mijn nek nog steeds dik en een beetje pijnlijk. Ook zijn mijn speekselklieren wat opgezet voor mijn gevoel.

Is dit normaal en is de klier nog opgezet omdat hij toch meer dan een jaar dik is geweest en heeft dit tijd nodig, of is er wellicht toch elders nog iets aan de gang waar ik geen weet van zou hebben?
Newtan

In principe hoort het snel te genezen.
Maar op een foto zie je niet alle bestaande ontstekingen. Eigenlijk nog geen 20%!
Dus ik zou eens een CBCT scan laten maken bij een kaakchirurg.

Want als het over twee weken nóg niet over is, lijkt het er op dat je nog ergens een infectie hebt.
za, 07/07/2012 - 17:29 Permalink