Mondhygieniste?

Author:
petronella
Posted:
vr, 08/10/2012 - 18:39
Ik zit met een paar vragen. Ik ben 21 jaar en kom al die jaren al bij de tandarts van mijn ouders. Mijn ouders komen daar al zo lang als ze getrouwd zijn, mijn tandarts is de pensioengerechtigde leeftijd al voorbij. Mijn ouders vinden het een hele aardige en fijne tandarts, maar ik heb er zo mijn twijfels bij. Controles gaan altijd erg snel bij mij, hooguit 5 minuten, even overal langs met het haakje en klaar. Daar had ik eigenlijk nooit problemen mee.

Een tijdje terug is er bij mijn schoonvader ernstige parodontitis geconstateerd, met pockets van 10mm. Ik ben op internet gaan kijken wat dit inhield en schrok er behoorlijk van. Ik ben me vanaf toen bewuster geworden van de mondverzorging en ben toen aan het stokeren gegaan. De eerste paar dagen bloedde het aardig, een teken dus dat mijn tandvlees ontstoken was. Na een paar dagen stopte het bloeden, maar mijn tandvlees blijft wel een beetje gevoelig. Ik ben eens goed in mijn mond gaan kijken en ik zie nu een randje tandsteen aan de binnenkant van de kiezen van mijn onderkaak. Ik heb geen idee of dit het laatste halfjaar is ontstaan, of dat het er al eerder zat, mijn tandarts heeft nog nooit tandsteen weggehaald. Ik denk zelf dat het er al wat langer zit, aangezien ik sinds de laatste controle veel beter ben gaan poetsen. Ik heb het idee dat mijn tandarts hier niet naar kijkt, hij controleert ook mijn tandvlees niet.

Ik ben eens wat op dit forum gaan lezen en daaruit maak ik op dat het verstandig is om naar de mondhygiëniste te gaan en dat wil ik eigenlijk ook heel graag, want ik wil van die tandsteen af en ergere problemen voorkomen. Ik heb het aangekaart bij mijn ouders, maar die reageerden negatief. Zij vinden het de grootste flauwekul, want ik heb een goed gebit, want ik heb geen vullingen. Van hen mag ik geen afspraak maken, want we hebben een goede tandarts.

Ik weet nu niet goed wat ik moet doen. Over een maand staat er een afspraak voor controle, moet ik die afwachten om te kijken of de tandarts iets aan die tandsteen doet? Ik heb er weinig vertrouwen in dat dat gaat gebeuren. En als ik naar de mondhygiëniste ga, wordt mijn tandarts daar dan van op de hoogte gesteld?
Romy32

Ik heb het aangekaart bij mijn ouders, maar die reageerden negatief. Zij vinden het de grootste flauwekul, want ik heb een goed gebit, want ik heb geen vullingen. Van hen mag ik geen afspraak maken, want we hebben een goede tandarts.

Eh... je bent 21.
Dan bepaal je dat toch zelf wel?
vr, 08/10/2012 - 18:46 Permalink
petronella

Ja, ik heb ook al tegen m'n ouders gezegd dat ik toch wel ga en dat ik het zelf zal betalen. Maar dan rest de vraag: wachten tot na de periodieke controle of niet? Kan het heel veel kwaad die tandsteen nog een maand te laten zitten?
vr, 08/10/2012 - 21:17 Permalink
Romy32

Op den duur kan tandsteen problemen aan je tandvlees veroorzaken.
Het is dus wel belangrijk dat het weggehaald wordt.
Die ene maand kun je nog wel afwachten, maar als je tóch gaat, kun je net zo goed meteen een afspraak maken.
vr, 08/10/2012 - 21:55 Permalink