Kiespijn, niets op foto te zien

Author:
ikzelf01
Posted:
ma, 09/24/2012 - 09:37
Hallo allemaal,

Ik heb al maanden een wat gevoelige kies linksboven (14). Deze kies heeft vorig jaar een diepe vulling gekregen. De kies is gevoelig voor warm en koud (wat erg kort duurt, tot maximaal 3-4 seconden na het eten of drinken van iets warms of kouds) en als ik er met een tandenborstel overheen ga, voel ik soms een 'kriebeltje'. Gevoelig dus, maar niet pijnlijk.

Ik ben ermee naar de tandarts geweest, die een test met een ijsblokje en met aantikken heeft gedaan. Van het aantikken voelde ik niets, van het ijsblokje had ik 2-3 seconden last. Ze heeft een foto gemaakt waar niks op te zien was en ze wist eigenlijk niet wat ze ermee aan moest. Ik mocht naar huis en moest terug komen als de gevoeligheid rond de 30-60 seconden lag i.p.v. een paar seconden.

In het verleden heb ik te hard rond deze kies gepoetst, maar de tandarts noemde dit niet als mogelijke oorzaak.

Nu heb ik de laatste week wat meer last van mijn kaak. Het is een drukkend gevoel linksboven (bij 13-14-15) die zich af en toe naar linksonder (17 tot 21) en heel soms naar rechts (28-29-30) verplaatst. Ik kan soms de pijnlijke kies aanwijzen als mogelijke oorzaak, maar meestal is het onduidelijk waar de oorzaak zit. Ook lijkt mijn oor soms de oorzaak te zijn en een andere keer is het mijn kaakgewricht (heb sowieso TMJ). Ik heb de afgelopen maand ook last van sinusitis.

Ik ben sowieso een sinusitis-patient, maar heb nooit zo'n druk op mijn kaak gehad. Vandaar dus dit topic.

Komt dit door de sinusitis of kan de kies aan het opspelen zijn? Is dit iets waar ik mee naar de tandarts terug moet? De druk is wat zeurderig, maar ik heb geen pijnstilling nodig, dus ik weet niet of dit 'ernstig genoeg' is, aangezien de gevoeligheid nog steeds niet lang aanhoudt na het eten van warm/koud...

Bij voorbaat dank voor de reacties!

PS: ik bedenk me net dat mijn verstandskies rechtsonder aan het doorkomen is en het tandvlees daar pijnlijk is. Misschien is deze informatie ook handig voor mijn vraag.
ikzelf01

Nog een laatste aanvulling: de gevoeligheid van de kies voor warm/koud is ook wisselend. Zo kreeg ik eergisteren even last van warm eten, terwijl ik gisteren en vandaag totaal geen problemen had met hete soep of andere hete etenswaren. Morgen kan het weer anders zijn.

Ook heb ik de afgelopen dagen geen gevoeligheid bij kauwen, tenzij het eten op een bepaalde manier tegen mijn kies aan komt (bijv met scherp puntje naar boven of tegen bepaalde plek van mijn kies). Dit verschilt ook regelmatig.
ma, 09/24/2012 - 11:40 Permalink
Romy32

Ik heb geen antwoord op je vraag (te complex voor mij), maar wil wel even opmerken dat de nummering die je gebruikt niet helemaal klopt:

Ik heb al maanden een wat gevoelige kies linksboven (14).

De 14 zit rechtsboven (eerste premolaar).
Het is een drukkend gevoel linksboven (bij 13-14-15) die zich af en toe naar linksonder (17 tot 21) en heel soms naar rechts (28-29-30) verplaatst.

De 13, 14 en 15 zitten rechtsboven (hoektand, eerste en tweede premolaar), de 17 is de tweede grote kies rechtsboven en de 21 is de centrale snijtand linksboven. De 28 is de verstandskies linksboven, de 29 en 30 bestaan niet (hoewel er mensen zijn met dubbele verstandskiezen).
ma, 09/24/2012 - 18:56 Permalink
ikzelf01

Haha, dan heb ik zojuist dus een nieuw systeem uitgevonden en was het plaatje wat ik ter referentie gebruikte dus niet goed... :lol:

Om wat meer duidelijkheid te scheppen: het gaat om mijn drie achterste kiezen linksboven (verstandskies is al getrokken), alle kiezen linksonder en de eerste paar kiezen rechtsboven.
di, 09/25/2012 - 00:50 Permalink
ikzelf01

Nou, op het moment lijkt mijn doorkomende verstandskies linksonder de (ergste?) boosdoener, die heeft niet erg veel ruimte en gaat er begin volgend jaar sowieso uit.

De druk op mijn kaak is nu gelukkig weer een stuk minder!

Wel heb ik een gek gevoel in mijn achterste kiezen linksboven als ik bijvoorbeeld spring of snel mijn hoofd beweeg - alsof ze een hupsje maken :lol: Ook merk ik dat ik bij het flossen tussen mijn achterste kies boven en de kies daarnaast wat zwarte 'Stipjes' op mijn flossdraad heb (en mijn tandvlees daar bloedt)... Dit is dus bij de kies die de ene dag wel en de andere dag niet gevoelig is voor warm/kou.

Ik heb 2 a 3 maanden terug foto's laten maken bij de tandarts, dat zag er allemaal normaal uit...

Wat ik zoal eet... Volkorenbrood met hartig beleg, soep tussen de middag, 's avonds meestal aardappels met groente en een stuk vlees en yoghurt/vla na. Als tussendoortje een Snack-a-Jack, eierkoek of schaaltje yoghurt en een keer per week een paar toffees of een ijsje. 's Morgens neem ik een glas drinkyoghurt en verder drink ik alleen water. Alleen op feestjes drink ik frisdrank o.i.d.

Ik ben sinds anderhalf jaar drastisch anders gaan eten en drinken, daarvoor was ik nogal van de zoetwaren, maar nu nog amper... Ik eet zo'n 6 keer per dag wat.
di, 09/25/2012 - 23:48 Permalink
vV

wat je aan klachten beschrijft is wel ineens anders (of je beschrijft het anders) dan in je eerste posting, I am confused...er kan best wel wat erfenis zijn van de periode van voor 1,5 jaar terug, werkt lang na.
bloedend tandvlees betekent dat er rommel achterblijft, wellicht eens een MH bezoeken? klinkt steeds meer als gewone tandvleesontsteking
wo, 09/26/2012 - 08:08 Permalink
ikzelf01

Ja, klopt... De druk op de kaak is dan ook verdwenen in de afgelopen dagen, maar die 'hupsjes' van mijn kiezen voel ik nu wel tijdens het sporten/snel mijn hoofd bewegen en dat was ten tijde van het starten van dit topic nog niet zo...

Dus zwarte stipjes op het flossdraad komt niet van mijn amalgaam vulling die daar zit of een kapotte kies o.i.d.? Daar was ik eerst bang voor :oops:

Tijdens het flossen ben ik ook wat uitgeschoten, waardoor het tandvlees wat is beschadigd, dat zal ook wel invloed hebben op de gevoeligheid. Maar die hupsjes in mijn kiezen bij het bewegen voelen wel bijzonder :lol:

Ik zal eens kijken hoe lang het aanhoudt en anders inderdaad een afspraak maken met de MH, kijken of zij iets opmerkt. Bedankt voor jullie reacties, Romy en vV!
wo, 09/26/2012 - 08:28 Permalink
ikzelf01

Nou, kleine update... gisteravond is mijn bijholte 'losgekomen' en nadat daar wat rommel uit was gekomen, zijn de 'hupsjes' van mijn kiezen fors verminderd. Ik ben al een tijd chonisch sinusitis patiënt, maar die hupsjes had ik nog nooit meegemaakt :o

Ben vandaag toch even ter controle naar de tandarts geweest voor de gevoelige kies. Hij zei dat de vulling zo'n 7 a 8 jaar oud Is. Zoals ik in mijn eerste post zei is die kies vorig jaar gevuld, maar het blijkt dat het toen om een vervanging van een oude vulling ging, die er gedeeltelijk uit is gehaald. het diepste deel van die vulling is dus 7-8 jaar oud, daar bovenop zit een nieuwere vulling. De tandarts vermoedt dat er sprake is van een lekkende vulling. Hij wil de vullingen van de laatste twee kiezen linksboven gaan vervangen en kijken of dat de gevoeligheid oplost.
do, 09/27/2012 - 09:43 Permalink