Goedemiddag allen. Ik heb mij hier aangemeld vanwege een probleem waar ik sinds mijn 8e jaar al mee rondloop. In een zwembad ben ik op de glijbaan mijn voortand (element 11) inclusief bijbehorende wortel verloren. Dit is nooit afdoende hersteld, ook niet door een tandarts. Dit had en heeft een financiële reden. Ik moest een "blokbeugel", een slotjesbeugel en kreeg op mijn 17e uiteindelijk een klein beugeltje om alles af te ronden.Hier zat een neptand aan vast. Tot mijn 17e liep ik met een gat. Op mijn 18e kreeg ik een etsbrug met twee metalen vleugeltjes. Deze wil sindsdien niet fatsoenlijk vast blijven zitten. Esthetisch is dit ook geen succes, de tand is iets te klein. Ik kan het aantal keer dat deze tand is losgekomen niet optellen. Opnieuw bevestigen heb ik werkelijk overal eens laten doen, op vakantie in Frankrijk, op bezoek bij familie in Duitsland, mijn eigen tandartsen door de jaren heen ettelijke malen, en met deze jaren stijgt ook het aantal maal loskomen. Het moment is daar, elf jaar later, om het ding te vervangen. Dit moet goed gebeuren natuurlijk, maar ik ben financieel erg begrensd.
Mijn vragen zijn:
1. Wat komt er kijken bij het vervaardigen en plaatsen van een etsbrug, nieuwe stijl, dus porselijn met 1 vleugeltje (schijnt beter vast te blijven zitten). Ik ben op de hoogte van het feit dat een implantaat een betere oplossing is, heb alleen niet de middelen er een aan te schaffen. Verzekeren voor zoiets kost vrijwel net zoveel geld, dus ook dat is geen optie. Het buitenland vind ik ook geen goede oplossing. Wat ik nu wil doen is een lijst maken van alle onderdelen van de behandeling en bij de tandartsen die ik uitzoek via zorgkiezer en de eigen websites een kostenplaatje samen te stellen aangezien ik ook voor een offerte maken geen geld heb.
2. Kan men zich fatsoenlijk verzekeren voor het plaatsen van zo'n etsbrug? En zijn er voor volgend jaar (2013) andere vooruitzichten?
3. Moet ik mij zorgen maken over wandelende tanden in de tijd tot behandeling (vanwege sparen of wachten op nieuwe verzekeraarsvoorwaarden) omdat er nu niets tussen element 21 en 12 zit?
Alvast hartelijk bedankt voor uw hulp.
Mijn vragen zijn:
1. Wat komt er kijken bij het vervaardigen en plaatsen van een etsbrug, nieuwe stijl, dus porselijn met 1 vleugeltje (schijnt beter vast te blijven zitten). Ik ben op de hoogte van het feit dat een implantaat een betere oplossing is, heb alleen niet de middelen er een aan te schaffen. Verzekeren voor zoiets kost vrijwel net zoveel geld, dus ook dat is geen optie. Het buitenland vind ik ook geen goede oplossing. Wat ik nu wil doen is een lijst maken van alle onderdelen van de behandeling en bij de tandartsen die ik uitzoek via zorgkiezer en de eigen websites een kostenplaatje samen te stellen aangezien ik ook voor een offerte maken geen geld heb.
2. Kan men zich fatsoenlijk verzekeren voor het plaatsen van zo'n etsbrug? En zijn er voor volgend jaar (2013) andere vooruitzichten?
3. Moet ik mij zorgen maken over wandelende tanden in de tijd tot behandeling (vanwege sparen of wachten op nieuwe verzekeraarsvoorwaarden) omdat er nu niets tussen element 21 en 12 zit?
Alvast hartelijk bedankt voor uw hulp.
Re: Etsbrug A's en E's
Verzeekringen: geen verstand van, maar ik vrees dat dat voor zo een enkel geval een sigaar uit eigen doos is.
Meestal geen 100% vergoeding en toch wel aardige premie.
Zoek een verzekering met sommenpolis, is overzichtelijk.
voortanden boven verschuift niet zo snel maar geen garantie.
voor de rest lastig om te beoordelen. met geldproblematiek wellicht regeling bijzondere bijstand aan te spreken?
overigens zal elke tandarts consult en foto en zo doen, naast andere zaken. bv gaatjes zou ik willen dat dat ook behandeld wordt, anders dit ook niet.
Re: Etsbrug A's en E's
Ik kan mijn ouders nog eens vragen of er nog een oud dossier bestaat van verzekering correspondentie en zien of er iets mogelijk is.
Neemt niet weg dat ik graag nog de behandelingsonderdelen uit zou willen vinden. Tot nu toe heb ik "foto's" en "consult", maar er bestaan toch landelijk vastgelegde code's voor alle onderdelen van een behandeling? Die zou ik graag willen zien.