Spalkjes op kronen

Author:
Zoef
Posted:
wo, 10/10/2012 - 22:17
Mijn beugel heb ik nu ruim 1 jaar en langszaam aan begin ik aan de volgende stappen te denken. Ik heb door de verschuivingen en het ontbreken van een aantal kiezen straks 3 bruggen nodig (10 kronen). De pijlers van de bruggen zijn oa de hoektanden waar kronen op gezet gaan worden.
Mijn vraag gaat hierover. De spalken achter de boven en ondertanden, die ik ga krijgen wanneer de slotjesbuegel er tzt uitgaat, worden (dacht ik) tevens bevestigd op de hoektanden. Hoe gaat dit in zijn werk op het moment dat deze hoektanden afgeslepen gaan worden tbv kronen. De periode tussen afslijpen en defintieve kroon/brug kan ik dan zonder spalkjes? En kunnen spalkjes bevestigd worden op kronen. Zijn die sterk genoeg?
Ortholimburg

Hangt af boven of onder. in de bovenkaak worden de spalkjes vaak enkel op de snijtanden gekleefd en blijven de hoektanden buiten spel, dat hangt een beetje af van de initiële malokklusie.
Als de tanden moeten beslepen worden dan moeten de draadjes uiteraard weg, dus best is wat tijd te laten tussen het einde van de ortho-behandeling en het kroon en brugwerk ,zodat de tanden terug wat stabiel staan ,vb een zestal maanden. Nadien kunnen de draden weer gekleefd worden ,het hangt enkel af van het soort materiaal waaruit de kronen gemaakt zijn. Op porselein kunnen we prima kleven, op metaal gaat het wat minder , maar het lukt ook wel.
wo, 10/10/2012 - 23:35 Permalink
Zoef

Bedankt voor je antwoord. Als er een pauze van een aantal maanden zit tussen einde ortho en start brug- en kronenwerk bestaat er dan niet de kans dat de naastgelegen kiezen weer langszaam "in de gaten zakken"? Bij bij ontbreken de kiezen 44, 45 en 35 (onder) en 25 (boven).
Attach
do, 10/11/2012 - 07:02 Permalink
Ortholimburg

Bedankt voor je antwoord. Als er een pauze van een aantal maanden zit tussen einde ortho en start brug- en kronenwerk bestaat er dan niet de kans dat de naastgelegen kiezen weer langszaam "in de gaten zakken"? Bij bij ontbreken de kiezen 44, 45 en 35 (onder) en 25 (boven).

Ja, maar gekleefde draadjes houden enkel de fronttanden vast .Als er zijdelings nog diastemen zitten, dan moeten er sowieso nachtbeugels bij, tot als de bruggen gemaakt worden.
za, 10/13/2012 - 10:16 Permalink