Hallo lezers,
Ik heb jullie advies nodig over wat mijn opties zijn. Mijn orthodontist staat bekend als een moeilijke man, ik heb verder nooit klachten over hem gehad, tot nu dan. Anderhalf jaar geleden ben ik met mijn beugeltraject begonnen.
Ikzelf ben een jonge studente van 22, gelukkig keurde verzekering het traject van orthodontie icm osteotomie van de onderkaak goed, het zou een lang, zwaar traject worden.
Volgens mijn orthodontist werd tijd voor de osteotomie, hij wilt september 2013 de beugel eruit hebben, vroeger dan ik had verwacht en hij stuurde de kaakchirurg waar hij normaal mee samenwerkt de verwijsbrief. Ik vind de kaakchirurg een fijne man, geen problemen daar, maar hij is erg druk. Ik kan ivm met mijn opleiding december 2012 of zomer 2014 geopereerd worden, december 2012 is niet mogelijk bij deze kaakchirurg, ik kon een preoperative afspraak krijgen voor eind december, daarna pas zou de operatie gepland worden, een ander ziekenhuis in de omgeving kon een preoperatieve afspraak plannen voor binnen twee weken.
Ik ben hiermee naar de orthodontist gegaan, die weigerde me te woord te staan, zijn assistente vertelde me dat ik maar gewoon geduld moest hebben, dat de orthodontist alleen samenwerkte met deze kaakchirurg en dan ik geen verwijsbrief zou krijgen.
Is dit normale gang van zaken en moet ik een jaar studievertraging oplopen door de operatie te laten doen bij de orginele chirurg of heb ik andere opties?
Ik heb jullie advies nodig over wat mijn opties zijn. Mijn orthodontist staat bekend als een moeilijke man, ik heb verder nooit klachten over hem gehad, tot nu dan. Anderhalf jaar geleden ben ik met mijn beugeltraject begonnen.
Ikzelf ben een jonge studente van 22, gelukkig keurde verzekering het traject van orthodontie icm osteotomie van de onderkaak goed, het zou een lang, zwaar traject worden.
Volgens mijn orthodontist werd tijd voor de osteotomie, hij wilt september 2013 de beugel eruit hebben, vroeger dan ik had verwacht en hij stuurde de kaakchirurg waar hij normaal mee samenwerkt de verwijsbrief. Ik vind de kaakchirurg een fijne man, geen problemen daar, maar hij is erg druk. Ik kan ivm met mijn opleiding december 2012 of zomer 2014 geopereerd worden, december 2012 is niet mogelijk bij deze kaakchirurg, ik kon een preoperative afspraak krijgen voor eind december, daarna pas zou de operatie gepland worden, een ander ziekenhuis in de omgeving kon een preoperatieve afspraak plannen voor binnen twee weken.
Ik ben hiermee naar de orthodontist gegaan, die weigerde me te woord te staan, zijn assistente vertelde me dat ik maar gewoon geduld moest hebben, dat de orthodontist alleen samenwerkte met deze kaakchirurg en dan ik geen verwijsbrief zou krijgen.
Is dit normale gang van zaken en moet ik een jaar studievertraging oplopen door de operatie te laten doen bij de orginele chirurg of heb ik andere opties?
Re: Orthodontist weigerd verwijsbrief
Deze orthodontist staat het recht van vrije artsenkeuze in de weg. Waarschijnlijk heeft deze orthodontist er zelf belang bij dat u door de betreffende kaakchirurg wordt behandeld. Kennen ze elkaar en spelen ze elkaar de bal toe. Of hebben ze onderling afspraken gemaakt. Allemaal mogelijk, maar op die manier stellen ze als zorgverleners het eigen belang boven het belang van u als patient.
Aan de andere kant kunt u een verwijsbrief weer niet afdwingen. Wat u zou kunnen doen is een brief schrijven of contact opnemen met de kaakchirurg door wie u wilt worden behandeld. En daar uitleggen wat er speelt. Wellicht kan de kaakchirurg dan contact opnemen met de orthodontist. Tweede mogelijkheid zou kunnen zijn een verwijsbrief vragen aan uw tandarts. Als derde mogelijkheid zou u een klacht kunnen indienen bij de beroepsorganisatie van de orthodontist. En dan met de mededeling dat de betreffende orthodontist het recht op vrije artsenkeuze in de weg staat.
Het is inderdaad zo dat ze elkaar het balletje toespelen, ze kennen elkaar. Ik denk dat ik op dit moment mijn zorgverzekeraar ga bellen om te bemiddelen, omdat ik me erg ongemakkelijk voel om dit probleem af te schuiven op de kaakchirurg of tandarts. Dit hoort immers niet tot hun werk. De laatste optie vind ik dan ook erg vergaand, en veranderd niks, want er zitten hier in de omgeving weinig orthodontisten. Verder ben ik wel van plan om mijn orthodontist een brief te schrijven, en aan te kaarten dat ik het niet eens ben met de gang van zaken. Ik begrijp dat het meer tijd kost met verschillende chirurgen te overleggen, maar ik ben een cliënt en mag dan ook behandeld worden met enig respect en klantvriendelijkheid.
Wel hoop ik nog reactie te krijgen of u dit een verstandige keuze lijkt.
MvG,
Inge21
Ik heb mijn verzekering gebeld, van hun mocht in elk ziekenhuis in Nederland de operatie ondergaan. Mijn orthodontist heb ik een brief erover gegeven, maar ik wacht nog op een reactie/verwijsbrief. Ik heb mijn verwijsbrief voor de andere kaakchirurg (waarmee hij samenwerkt) & gipsmodellen wel kunnen ophalen. Overigens mag ik ook van mijn verzekering naar de kaakchirurg gestuurd worden via mijn tandarts, want ze hadden het toch al helemaal goedgekeurd, hier kan ik donderdag a.s. terecht.
Dus hoe dan ga ik maandag a.s. naar het Elisabeth Ziekenhuis voor de pre-operatieve afspraak. Ik zal mijn vorderingen daarna mogelijk in het kaakchirurgie & implantaten topic posten.