Wat nu?

Author:
Kaniff
Posted:
zo, 11/04/2012 - 18:03
Begin april ben ik voor het eerst sinds een aantal jaar weer naar de tandarts geweest. Bij m'n controle bleek ik maar 2 gaatjes te hebben en een van m'n verstandkiezen moest eruit (Had wel 5 'zwarte' plekjes, maar daar hoefde niks mee te gebeuren).

Een aantal weken later had ik nog steeds last en ben ik weer teruggegaan. Toen bleek het glazuur van 2 kiezen aangetast te zijn en is er een soort 'beschermlaagje' over m'n kiezen heen gespoten. M'n tandarts adviseerde me te minderen met koolzuurhoudende dranken en anders te drinken met een rietje. Sindsdien drink ik eigenlijk ook bijna nooit meer Cola / Energy drankjes etc. En leef ik nu voornamelijk op water / koffie / ijsthee / melk.

Sindsdien ben ik nog een aantal keer langs geweest, omdat ik gevoelige tanden heb of dat ik last heb van m'n kaak of van m'n tanden zelf, maar kreeg steeds het antwoord dat het zou komen door het knarsen en dat ik last had van de tandplak en dat 't wat ontstoken zou zijn (waar ik Perio-Aid voor meekreeg), maar ik heb nog nooit gemerkt of gehoord dat ik zou knarsen. Ook m'n vriendin heeft het nog nooit gemerkt. Al heb ik het wel een enkele keer gedaan nadat ik 't van de tandarts heb gehoord.

Daarnaast is m'n leven redelijk stabiel dat ik nou niet echt een stresskip ben, maar sinds ik in april bij de tandarts ben geweest heb ik constant last van m'n tanden. 't is gevoelig, pijnlijk bij m'n kaken. En in de jaren dat ik niet naar de tandarts ging heb ik nooit echt last gehad of überhaupt gemerkt dat ik wat 'mankeer'. Poetste ook niet / nauwelijks. En heb blijkbaar vrij lang met m'n gaatjes gelopen waar ik nooit last van had.

En dat terwijl ik sinds april nu netjes 2x per dag poets, en om de dag flos en ragers gebruik. 't Bloed niet en heb tijdens 't poetsen ook nergens last van. Maar zodra ik even zit of wat drink voelt het 'pijnlijk'.

Maargoed we zitten nu in november en ben onlangs nog op controle geweest (19 oktober). Niks aan de hand, maar nog wel steeds dezelfde 5 zwarte plekjes. En ben na de controle naar de mondhygiënist geweest, omdat ik een vieze bruine aanslag had gekregen van de Perio-Aid die m'n tandarts had voorgeschreven. Na een klein half uurtje stond ik met 'shiny' witte tanden weer buiten. En heb de eerste dagen ook eigenlijk geen last gehad, maar een kleine week geleden begon 't weer.

En merkte dat op een tand een klein stukje was afgebrokkeld (op de voorkant van de tand zelf niet onder/achter) en aan de andere kant is 't weer gevoelig en heb ook weer last van m'n kaak.. Heb ook al een tijdje geprobeerd met sensodyne te poetsen, maar dat had totaal geen effect. Tandenborstels verwisseld (Oral B Floss action op aanraden van tandarts).

En zit nu een beetje in dubio wat ik moet doen. Aangezien ik bang ben zodra ik weer ga er 'wederom' niks aan de hand is en ik weer geld betaal voor een 'probleem controle'.
vV

Icetea ook schrappen, die is bijna net zo erg als de rest. Thee en koffie natuurlijk zonder suiker neem ik aan? Gezien wat je gewoontes waren heb je ernstige erosie, klachten daarvan gaan niet zomaar weg. En ook al had je er geen last van betekent niet dat je niet knarste.... 99 procent weet namelijk niet dat ze het doen. Gebruik de zoekfunctie eens op beide onderwerpen.
zo, 11/04/2012 - 18:22 Permalink
koste038

Dit verhaal lijkt wel een klein beetje op hetgeen ik ook als vraag op dit forum heb staan.
Ik ga jaarlijks naar de tandarts. Eigenlijk nooit problemen of pijn.
Vorig jaar oktober weer geweest en doorgestuurd naar de mondhygiëniste. Want mijn gebit moest grondig worden gereinigd.

Sinds die dag continu last van al mijn kiezen, want alles is volgens mij gewoon veel te schoon gemaakt.
Loop nu al enkele maanden met verschillende dure tandpasta's te poetsen, maar echt helpen doet het niet.
Mondhygiëniste heeft het nu opgegeven en dinsdag moet ik nu naar de tandarts. TWEE tandartsen gaan er nu naar kijken.
Helaas vrees ik (en die vrees heb ik omdat ik inmiddels 4 anderen heb gesproken met de zelfde ervaring) dat zo'n mondhygiëniste helemaal niet zo goed is voor je gebit.
Nooit klachten, en vanaf de dag van het bezoek, alleen maar klachten. Dat klopt gewoon niet.
En zoals gezegd, hoor ik deze klacht vaker.

Waarschijnlijk heeft uw tandarts dus ook alles grondig gereinigd en zit u daarom nu met de pijn en problemen.
zo, 11/04/2012 - 19:02 Permalink
Kaniff

Bij de allereerste controle heb ik niks gehoord over knarsen (had er ook naar gevraagd, omdat m'n vriendin wel overduidelijk knarst en totaal nergens last van heeft), want m'n tandarts zei dat het er prima uitzag. Allen ietwat verwaarloosd, omdat ik al een aantal jaar niet was geweest. Terwijl er pas rond Augustus door een collega van haar (vervanger van m'n tandarts die niet beschikbaar was) gezegd werd dat ik wat knars schade had. En dat was nadat ik s'nachts met barstende pijn wakker werd. En een dag later afspraak had gemaakt om het na te laten kijken.

En als ik de beelden vergelijk op het forum dan valt mijn tanderosie nog wel mee. Denk ik dan persoonlijk. Bizarre is dat ik sinds m'n controle eigenlijk bijna alleen maar water/melk gedronken heb en af en toe koffie/ijsthee/cola (een enkele keer). Daarnaast ben ik meerdere keren bij m'n tandarts geweest en een aantal van haar collegas in de afgelopen maanden. En ik heb duidelijk vermeld dat ik last had en ook waarvan, maar er is eigenlijk nooit wat mee gebeurd. Behalve perio-aid meekrijgen en advies gehad over hoe/wat, maar verder dan dat is het eigenlijk niet gegaan. Terwijl de pijn na maanden wel is gebleven.

Maar zit nu nog steeds in m'n maag met de vraag wat ik nu moet doen? Ik word er een beetje wanhopig van.

Edit Ben nu 2 keer bij mondhygiënist geweest en vond de eerste keer (april) meevallen. En had er ook achteraf niet heel veel last van, maar de laatste keer (19 oktober) was er veel tandplak en aanslag van de perio-aid weggehaald aan zowel buiten/binnen en bovenkant van m'n tanden en dat was op 'sommige' plaatsen zoals de achterkant van m'n voortanden best gevoelig. De pijn tijdens en achteraf viel reuze mee. Kon eigenlijk alleen maar denken aan m'n glimlach die ik had toen m'n vriendin m'n tanden zag. Helemaal wit.

Maar zou het eigenlijk niet eens raar vinden als ik daar last van zou hebben. Ze was best wel hardhandig te werk gegaan, maar 't viel heel erg mee. En zit nu dus alleen met de vraag waarom ik NU last heb en waar ik 2 weken geleden geen problemen had.
zo, 11/04/2012 - 19:17 Permalink