Hulde!

Author:
Snowwhite30
Posted:
di, 11/13/2012 - 13:58
Na in korte tijd wegens vakantie 5 tandartsen te hebben gezien en een kaakchirurg en een wortelkanaalbehandeling heb ondergaan en een verstandskies heb laten trekken, was ik het vertrouwen in mijn gebit kwijt. Ik poetste lang en hard en spoelde met alles wat maar voor handen was. Ik kreeg schaafplekjes op mijn tandvlees, pijnlijk, en aanslag tussen mijn tanden van het spoelen. Ik las van alles en wist eigenlijk niet meer wat ik moest doen.

Ookal is het maximumbedrag van mijn tandartsverzekering allang overschreden, ik heb toch op eigen houtje een vrijgevestigde mondhygieniste gezocht. Ik heb iemand gezocht die in het register voor mondhygienisten stond. Mijn eigen tandarts heeft alleen een preventiemedewerker.

Het was erg prettig. Ze heeft me precies uitgelegd hoe ik moest poetsen, stokeren, hoe vaak, hoe lang en ik hoef echt niet perse te stokeren. Met de plaqueverklikker was te zien dat ik mijn gebit goed poetste. Ze heeft voorgedaan hoe ik moest poetsen, niet op een neerbuigende manier en ze heeft me een kleiner opzetborsteltje meegegeven en ragertjes. Ze heeft tandsteen weggehaald en de aanslag weggepolijst. Het duurde een uur, niet pijnlijk, prettig. Mijn vriend mocht wachten bij ons in de kamer. Toen ik vroeg of ik nog een keer weer moest komen, zei ze: "nee hoor, hoeft niet per se elk jaar ofzo, wanneer jij denkt dat het weer nodig is". Ze had toch gemakkelijk kunnen zeggen: elk jaar minimaal. Ze zei dat ze zag dat ik veel aandacht aan mijn gebit besteedde en toen ik vroeg of ik niet op den duur een kunstgebit moest, zei ze: nee hoor! Als je maar goed tandvlees hebt, daar kun je op bouwen.

Ik was zo blij. Toen ik haar praktijk uitkwam en in een winkel in de spiegel keek kon ik bijna huilen. Dikke periode met stress afgesloten. Nu is de kunst iets minder te doen. En dat lukt goed. Het bloedt nog af en toe, maar niet meer zo erg. Ik ben zo blij. Ik had het veel eerder moeten doen. Ik heb mijn vertrouwen in mijn gebit weer terug. Hulde aan de mondhygienist!