Tanden zwakker door spuiten MTX?

Author:
jopie2014
Posted:
di, 11/27/2012 - 18:30
Sinds ik MTX ben gaan gebruiken lijkt het als of mijn tanden veel slechter zijn geworden en ik ook steeds vaker problemen met mijn tanden/kiezen heb.
Weet jullie of dit daarwerkelijk van de MTX kan zijn en zo ja, weten jullie of er iets ook bestaat waardoor ik het tegen kan gaan??
Bepaalde tandpasta, vitaminen e.d.?
TechniekerJeetje

Even de bijsluiter gegoogled.....;

Soms
Binnen enkele dagen: pijnlijke tong, mond of keel, aften, maagpijn en zuurbranden. Deze bijwerkingen ontstaan door ontsteking van de slijmvliezen van mond, keel, slokdarm, maag en darmen. U kunt dit zien aan een vuurrode kleur van de slijmvliezen. Eten en drinken kunnen hierdoor pijnlijk zijn. In veel gevallen helpt het om op ijsblokjes te zuigen. Verzorg uw gebit extra goed door een aantal maal per dag te poetsen met een zachte tandenborstel. Ook kunt u spoelen met een desinfecterende mondspoeling. Om maagpijn en brandend maagzuur te bestrijden, kan de arts een maagbeschermend middel voorschrijven. Heeft u (aanleg voor) een maagzweer of heeft u een darmontsteking? Dan zal de arts u vooraf en tijdens het gebruik controleren, zodat de maag- of darmklachten niet te zeer verergeren. Overigens wordt dit middel soms juist gebruikt door mensen met bepaalde darmontstekingen, zoals de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa.

Kán dus door je medicijnen komen.....
di, 11/27/2012 - 22:33 Permalink
jopie2014

Dank je wel.
Vreemde is dat ik het al 5 jaar spuit en nu pas echt veel klachten krijgt.
Maar geen rare dingen in mijn mond als ontstekingen en dat soort dingen.
Het glazuur zeg maar is op foto's wel duidelijk flink afgenomen waardoor ik ook meer gaatjes krijg.
Terwijl ik echt altijd mijn tanden en kiezen heel goed verzorg.
Nog iemand anders tips om dit te verzorgen?
wo, 11/28/2012 - 22:52 Permalink