Twee weken geleden is bij mij de verstandskies rechtsonder (48) verwijderd bij de kaakchirurg. Vandaag de 18, rechtsboven. Alles is heel erg goed gegaan, zowel de vorige keer als deze keer. Weinig napijn, paracetamol was voldoende voor de eerste twee dagen, daarna helemaal niets meer nodig gehad aan pijnstilling. Verstandskiezen verwijderen hoeft dus helemaal niet erg te zijn! Over 2 weken is de linkerkant aan de beurt, zowel boven als onder. De finale, zeg maar :wink: .
Toch heb ik een paar vragen.
1. Vandaag bij het verwijderen van 18 zag de kaakchirurg dat er pus zat in de extractieholte van 48. Hij heeft de boel keurig schoongespoeld. Ik had er totaal geen pijn aan, geen flauw idee dat er rommel zat. Misschien dat ik iets te enthousiast dezelfde middag aan de tosti's zat twee weken geleden en ook vrij snel aan crackers en dergelijke? Leefstijladviezen voor na extractie is niet te harde en kruimelige dingen eten, maar als het niet echt pijnlijk is, kan het dan kwaad? Ik heb braaf gespoeld na dag 1 met Peri-o-Aid, een week lang en de mondhygiëne goed in acht genomen (normaal ook, poetsen, stoken en flossen, dagelijks). De vraag is concreet: hoe lang moet je kruimelige dingen vermijden na (chirurgisch) verwijderen van een verstandskies? Overigens had de kaakchirurg toen en nu de wond gehecht.
2. Deze keer geen recepten voor pijnstilling en mondspoeling meegekregen. Wordt er dan geen napijn verwacht en hoe zit het met het spoelen? Gaat de kaakchirurg er van uit dat ik nog mondspoeling/ pijnstilling heb, is het nu niet nodig of zijn we het allebei vergeten? Na thuiskomst toch profylactisch een paracetamol genomen, vandaag even kijken. Ik voel wel dat er wat gedaan is, maar het mag geen naam hebben.
Ja, ik ben ook geen tandarts/ kaakchirurg en dit soort zaken komt binnen de geneeskunde niet aan bod.
Toch heb ik een paar vragen.
1. Vandaag bij het verwijderen van 18 zag de kaakchirurg dat er pus zat in de extractieholte van 48. Hij heeft de boel keurig schoongespoeld. Ik had er totaal geen pijn aan, geen flauw idee dat er rommel zat. Misschien dat ik iets te enthousiast dezelfde middag aan de tosti's zat twee weken geleden en ook vrij snel aan crackers en dergelijke? Leefstijladviezen voor na extractie is niet te harde en kruimelige dingen eten, maar als het niet echt pijnlijk is, kan het dan kwaad? Ik heb braaf gespoeld na dag 1 met Peri-o-Aid, een week lang en de mondhygiëne goed in acht genomen (normaal ook, poetsen, stoken en flossen, dagelijks). De vraag is concreet: hoe lang moet je kruimelige dingen vermijden na (chirurgisch) verwijderen van een verstandskies? Overigens had de kaakchirurg toen en nu de wond gehecht.
2. Deze keer geen recepten voor pijnstilling en mondspoeling meegekregen. Wordt er dan geen napijn verwacht en hoe zit het met het spoelen? Gaat de kaakchirurg er van uit dat ik nog mondspoeling/ pijnstilling heb, is het nu niet nodig of zijn we het allebei vergeten? Na thuiskomst toch profylactisch een paracetamol genomen, vandaag even kijken. Ik voel wel dat er wat gedaan is, maar het mag geen naam hebben.
Ja, ik ben ook geen tandarts/ kaakchirurg en dit soort zaken komt binnen de geneeskunde niet aan bod.
Re: Na het verwijderen van de verstandskies.
Om op de vraag in te gaan: niet iets wat specifiek besproken wordt want zo individueel....
Mondspoeling schrijf ik nooit voor na een normale extractie, wat de 18 zeer waarschijnlijk was.overdrijven is ook een vak zeg maar.
Meerdere sessies voornamelijk eigen stommiteit, want de keuze wad vorige keer 48 en 18 of alleen 48, omdat 18 nog niet direct noodzakelijk was. Ik heb toen voor 18 alleen geopteerd, waarop de tandarts niet zo blij was, want die wou ze er allemaal uit hebben, zoals eerst besproken. Maar ja, als je de kat op het spek bindt...dus vandaar in 3 keer in plaats van 2 keer. Dus ik kan lekker mijn gang gaan, zo te horen :smt001 .
Hoe lang raad jij aan om voorzichtiger te zijn met wat je eet? Het gaat me met name om dat er niks in het wondje terecht kan komen. Ik heb begrepen dat na 1 week het wel genezen is, maar nu ben ik wat voorzichtiger na wat er gebeurd is. Met name ook omdat ter plaatste van de 48 de wond weer wat is geopend om het uit te kunnen spoelen.