Hallo luitjes, ik ben nieuw op het forum en heb een vraagje voor iemand die er wat vanaf weet. Ik ben net 16 jaar , ik ben momenteel best tevreden over mijn gebit en ik heb nog nooit een beugel gehad. Ik ben op mn elfde ofzo naar een orthodontist geweest op aanraden van de tandarts, maar toen vonden ze een beugel niet echt heel hard nodig. Ik heb twee broers van 22 en 20. De oudste heeft nu meer dan twee jaar een slotjes beugel en is bijna klaar volgens de ortho, en de een na oudste heeft net twee maanden jaar een slotjes beugel en een soort losse beugel, en moet waarschijnlijk nog iets minder dan een jaar. Bij allebei gingen de tanden pas rond hun 18e langzaam schever en schever groeien, terwijl hun tanden daarvoor eigenlijk ook heel recht waren.
Ikzelf, maar ook mijn ouders vrezen dus dat dit ook bij mij kan gebeuren. Ook omdat mijn vader zegt dat hij hetzelfde had toen hij jong was. Is er door erfelijkheid een grotere kans dat dat ook met mijn tanden gaat gebeuren over een paar jaar, en zo ja: kan je daar van tevoren iets aan doen? Ik wil liever geen beugel natuurlijk, maar als het moet liever nu dan als ik van school af ben over 2 jaar. Bovendien word dat nu nog vergoed door de verzekering, en daarom willen mijn ouders het natuurlijk ook liever voorkomen.
groetjes Thom
Ikzelf, maar ook mijn ouders vrezen dus dat dit ook bij mij kan gebeuren. Ook omdat mijn vader zegt dat hij hetzelfde had toen hij jong was. Is er door erfelijkheid een grotere kans dat dat ook met mijn tanden gaat gebeuren over een paar jaar, en zo ja: kan je daar van tevoren iets aan doen? Ik wil liever geen beugel natuurlijk, maar als het moet liever nu dan als ik van school af ben over 2 jaar. Bovendien word dat nu nog vergoed door de verzekering, en daarom willen mijn ouders het natuurlijk ook liever voorkomen.
groetjes Thom
Re: Scheve tanden erfelijk?
De oorzaken kennen we tot op heden eigenlijk nog niet precies .Dit betekent ook dat als het behandeld wordt een levenslange retentie nodig is. (een gekleefd draadje bv) omdat we als orthodontist het gevolg behandelen en niet de oorzaak.