Verschillende meningen mbt verstandskies

Author:
LottevH
Posted:
wo, 02/06/2013 - 13:11
Hoi allemaal,

Hierbij even een topic meer uit nieuwschierigheid.

Door wat verhuizingen heb ik ondertussen wat verschillende tandartsen mee mogen maken. Allemaal hele aardige mensen die ik volledig vetrouw. Maar wat mij opvalt is de verschillen in mening mbt mijn verlegen verstandskies (wil niet doorkomen:)).

Mijn eerste tandarts vond dat de 2 die hij zelf kon trekken er zeker uitmoesten. De andere twee misschien. Heb toen die twee laten trekken en 1 door de kaakchirug laten verwijderen. Aangezien ik een mietje ben :roll: zit de laatste er nog in... Nu vond mijn tweede tandarts dat het beter was wanneer deze eruit ging binnen toen en een paar jaar, mijn huidige tandarts vindt dat hij voorlopig mag blijven zitten als ie maar niet schuift en mijn ortho vindt weer dat hij er echt zeker uit moet. Hij ligt overigens beetje scheef tegen mijn laatste kies aan.

Om me heen hoor ik van meer mensen verschillende verhalen over de verstandskiezen en de noodzaak van het laten wegsnijden.

Wat is jullie meningen mbt verstandkiezen die niet doorkomen? Wat zijn de risico's van het laten verwijderen door een kaakchirug tegenover het laten zitten? Ik weet bijvoorbeeld van de kaakchirurg weer dat er een risico is op het beschadigen van de zenuwen waardoor je een deel van je lip niet kunt voelen. Maar van de ortho begrijp ik weer dat de kans op een zo heftige ontsteking dat de kies er dan direct uit moet ook groot is.

Ben benieuwd!
Ortholimburg

Probleem is al een paar keer behandeld. Risico's: parodontale schade aan de 2e kiezen , drukresorptie thv de wortels, kans op ontstaan van cystes of tumoren ,risico op fractuur van de kaakbeenhoek bij impact (vb contactsporten). Het meest vermelde risico, dat de wijsheidstanden de rest van het gebit scheef duwen ,dat is er eigenlijk niet.
wo, 02/06/2013 - 18:32 Permalink