Parodontitis ondanks goed poetsen

Author:
SimonT
Posted:
ma, 02/25/2013 - 18:30
Vorig jaar werd bij mij tot mijn schrik parodontitis geconstateerd.
Ik poetste naar mijn idee mijn tanden goed (2x flossen en poetsen per dag), en de mondhygiëniste had er tot dat moment geen klachten over.
Ze heeft alle plak verwijderd en een pocketonderzoek gedaan, en zei dat ik beter moest poetsen, ook met borsteltjes.
Dus dat heb ik gedaan, maar drie maanden later voelt m’n tandvlees her en der erg pijnlijk, dus ik vrees dat het probleem nog niet verholpen is.
Ikzelf denk dat de oorzaak van m’n parodontitis ligt in het feit dat :
- ik hooikoortstabletten slik die ’s nachts voor een kurkdroge mond zorgen (water drinken of wat kauwen helpt een kwartier).
- ik door allerlei jeugdtrauma’s supergestressed ben, en door m’n zorgen over m’n gebit nu nog erger…
Ik weet wel dat in eerste instantie plak de oorzaak is, maar klaarblijkelijk heb ik te weinig weerstand om opkomende ontstekingen te lijf te gaan.

Zou het een oplossing zijn de mondhygiëniste te vragen om maandelijks m’n plak weg te halen? Nog beter poetsen lijkt me onmogelijk, tien jaar geleden poetste ik overigens slechts één keer per dag m’n tanden, en had ik nergens last van…
Lieneke

Vragen kan altijd ;) Belangrijker: Overleg met de huisarts over eventuele alternatieve medicatie. Adviezen vragen aan mondhygienist hoe om te gaan met de droge mond. Een manier verzinnen om met stress om te gaan. Bijvoorbeeld door te sporten en/of professionele hulp in te schakelen. Pak het probleem bij de bron aan. En wie weet...gaat het dankzij de ragers al een stuk beter.
wo, 02/27/2013 - 10:49 Permalink
SimonT

Bedankt voor je reactie en tips!
Ik had de tips al opgevolgd, echter (nog) zonder verbeteringen...

Maar.... ik ben vandaag bij de mondhygiëniste geweest, en mijn tandvlees blijkt weer gezond! De pijn die ik voelde kwam door het herstellingsproces (optrekkend tandvlees), dus was juist positief...

Alle paniek voor niets geweest... :P

Ik poets, rag en floss nu wel met extra plezier na dit resultaat. :smt001
wo, 02/27/2013 - 12:03 Permalink