Kan iemand mij vertellen of het klopt dat het patiëntendossier bij de tandarts alleen door de patiënt zelf in persoon opgehaald mag worden? Of mag dit ook per post of email toegezonden worden naar het huisadres van de patiënt?
alvast bedankt!
alvast bedankt!
Re: patientengegevens
Email van een copie in pdf is het handigst, we praten tenslotte over tandartsgegevens. Daar speelt gevoeligheid van informatie veel minder dan bij psychiatrische gegevens of andere medische inhoud. Maar dat weet je van je zelf.
Ik denk dat de basis ligt in logica. Als de patient het toestaat/vraagt mail ik alles. Veel handiger toch? Te vaak houden we vast aan wat juristen bedenken -voor die enkele casus met gevoelige gegevens-. We gaan daardoor steeds omzichtiger te werk en maken onnodig veel kosten.
Als het gaat om een paar vullingen en gebroken kies dan is daar geen privacy gevoelige info. Dus kun je gerust mailen. Anders haal je toch even zelf met een usb-stick de gegevens op?
Juridisch gezien. Én daar is voor betaald.
Zet dat eea. in een ander licht?
En als je het gevoel hebt om geplaagd te worden, dan zou ik er snel klaar mee zijn.
Tandartsen zat.
Overigens staat het dossier zelf los van indienen van de klacht, die kan u ook zonder dossier indienen. Weigering het dossier in kopie te verstrekken vult de klacht dan alleen maar aan.
Ik zou het gewoon per aangetekend schrijven opvragen, en desnoods betalen voor kosten aangetekend opsturen naar u.kan en mag niet geweigerd worden.
Tweede, of het nu om grote of kleine problemen in de kaart gaat, het is altijd vertrouwelijke informatie en medisch geheim. Dus er is geen verschil tussen een mod of een psychiatrisch verleden.... privé is privé