Eergisteren bij de mondhygienste werd vergevorderde parodontitis vastgesteld. Ik ben hiervan erg geschrokken omdat ik nooit echt problemen gehad heb en elke 6 maand op controle ging bij de tandarts. Nu vraag ik mij af of hij dit niet vroeger had kunnen zien. Dat is toch de bedoeling van een halfjaarlijkse controle?
Omdat ik op vakantie ga kan ik pas over een maand terug gaan. Eerst is een afspraak gemaakt voor een meting van de pockets, dus ik heb nog geen idee hoe diep ze zijn en hoe erg het is. De mondhygienste zei dat het erg was, maar nog niet extreem. Ik weet niet wat ik hiervan moet denken.
Ik moet nu goed poetsen en ragers gebruiken. Is er nog iets dat ik in de tussentijd kan doen zodat het niet erger wordt? Mondwater? Bepaalde voeding mijden?
Kan iemand mij een antwoord geven op deze vragen?
Omdat ik op vakantie ga kan ik pas over een maand terug gaan. Eerst is een afspraak gemaakt voor een meting van de pockets, dus ik heb nog geen idee hoe diep ze zijn en hoe erg het is. De mondhygienste zei dat het erg was, maar nog niet extreem. Ik weet niet wat ik hiervan moet denken.
Ik moet nu goed poetsen en ragers gebruiken. Is er nog iets dat ik in de tussentijd kan doen zodat het niet erger wordt? Mondwater? Bepaalde voeding mijden?
Kan iemand mij een antwoord geven op deze vragen?
Re: Parodontitis
Uw mondhygienste zal op basis van de beoordeling u een behandelplan voorstellen. Zoek eens op paroprotocol op dit forum. Als de behandeling slaagt en u bl,ijvend veel aandacht besteedt aan mondhygiene en regelmatig de mondhygienste bezoekt zal het proces niet verder gaan. Botverlies is echter permanent.
Tot de behandeling goed poetsen (niet te hard dus) en tussen de tanden reinigen met tandenstokers of ragertjes (is beter dan flossen). De mondhygienste kan vervolgens de juiste maat ragers of andere hulpmiddelen adviseren . Dat maandje wachten gaat geen verschil maken omdat ernstige parodontitis eerder een kwestie van jaren is dan van maanden.
Ik zou ook overwegen een andere tandarts te nemen, eentje met meer aandacht voor preventie.
Dus een andere tandarts zoeken lijkt mij ook best een goed idee.
Als de problemen, wat ik niet hoop, groot zijn en er veel schade is en kosten ontstaan dan zou je ook een smet je tandarts in gesprek kunnen gaan hierover. Daarna rest alleen nog een klacht