Stukje kies afgebroken

Author:
gkkegrritje
Posted:
zo, 05/12/2013 - 11:49
Dag allen. Ik was op de camping eergisteren toen ik plots een stukje tand in mijn mond had. Ik kauwde nergens op, ik dronk iets en plots kwam het er uit. Dit bleek een stukje van een kies te zijn waar ik een vulling op heb.

Het stukje wat is uitgevallen is helemaal schoon, geen bruine plekken, geen troep of iets wat lijkt op een gaatje. Wel zit er een opmerkelijk rond-achtig vlak. ik denk dat dat misschien ooit is uitgeboord waar de vulling op is geplaatst.

Ik voel geen pijn, alleen bij warm of koud drinken of eten.

Waar vinden jullie dit op ijken? Een tand mag niet zomaar afbreken toch? Lijkt het dan eerder op een vulling die is uitgevallen? En denken jullie dat er spoed bij nodig is?

Ik heb namelijk twee probleempjes.
Probleem één is dat ik onlangs verhuisd ben en nog niet ben ingeschreven bij een nieuwe tandarts.
Probleem twee is dat ik een ernstige vorm van tandartsangst heb. De dag na het uitvallen van het stuk tand heb ik mezelf helemaal gek zitten maken met de gedachte naar de tandarts te moeten.

Ik heb mij er nu bij neer gelegd en weet dat ik weer eens moet gaan. Ik wil echter de tijd nemen om een goede tandarts te zoeken en alles behalve terug naar mijn vorige tandarts (waar mijn angst ontwikkeld is).

Wat denken jullie .. vulling of tand gebroken .. spoed of niet?
vV

Lastig te beoordelen. Ik zou in ieder geval heel snel naar die nieuwe tandarts zoeken.
Ik zie zo ongeveer wekelijks nieuwe patienten die door een verhuizing te lang niet geweest waren. Jammer dat de schade daardoor groter zou worden.
zo, 05/12/2013 - 17:47 Permalink
gkkegrritje

Ik ben op dit moment al aan het zoeken voor een nieuwe tandarts en ga vandaag bellen om mij in te schrijven en eventueel een afspraak te maken. Door mijn helaas drukke bestaan kan ik deze week alleen op Donderdag en volgende week eventueel woensdag en donderdag.

Hoe kan ik pijnen herkennen voor mijzelf om al een kleine diagnose te stellen? Als in, stel ik voel uberhaupt geen pijn, is dan de zenuw afgestorven? Of als ik alleen pijn voel bij koud en warm, wat zijn dan de risico's?

Ik ben van beroep een informatiebeveiliger en leef met constante berekeningen van kans en impact. Ik wil dus heeeel graag weten, wat is de kans dat het EXTREEM veel erger wordt als ik een weekje wacht?

Ik poets tweemaal daags elektrisch (met extra aandacht voor de afgebroken kies) en spoel tweemaal daags met mondwater.
ma, 05/13/2013 - 09:38 Permalink
vV

die vraag is onmogelijk te beantwoorden....alles is gissen, zeker zonder foto en ander beeld van de situatie.
Denk ook niet dat het wijs is daarmee jezelf te gaan pesten.
Misschien handig om je werk, wat gaat over machines, niet door te leiden naar je lichaam. een lichaam is geen machine en heeft lak aan kansberekeningen.
ma, 05/13/2013 - 09:58 Permalink
gkkegrritje

Vandaag bij de tandarts geweest voor het eerste onderzoek. Er zijn foto's gemaakt en alles is besproken. Ik ben al een tijdje niet naar de tandarts geweest dus wist van tevoren dat er het één en ander moest gebeuren. Ik hoopte dit uit te kunnen stellen maar helaas, zal ook moeten. De schade is:
2 kronen (waarvan 1 met wortelkanaalbehandeling, degene die gebroken was niet)
1 verstandskies trekken
meerdere gaatjes die gevuld moeten worden.

Toen ik thuis kwam helaas tot de conclusie gekomen dat ik niet verzekerd ben voor de tandarts. Alsnog ingesteld alleen nu moet mijn behandeling wachten tot 4 juni. Ander nadeel is dat de verzekering tot maximaal 500 euro uitkeert (en een kroon was al 750 euro(!)).

4 juni gaan ze mijn gebroken kies slijpen en een kroon op plaatsen. De andere kies (waar ook de wortelkanaalbehandeling op moet), zal helaas moeten wachten in verband met de financiële situatie. Omdat ik uit huis ben moet ik sowieso kijken voor een nieuwe verzekering, iemand nog tips om over te stappen per 1 januari ?
do, 05/16/2013 - 17:33 Permalink