klikkende kaak

Author:
anoniem10
Posted:
do, 05/30/2013 - 21:10
Hoi,

Ik ben bijna 40 jaar en sinds een tijdje (nu zo'n twee maanden) heb ik steeds meer last van een klikkende rechterkaak. Waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt doordat mijn beet niet helemaal goed is (open beet, eenzijdige lichte kruisbeet en beetje scheve kaak, zie ander topic). Dat meende ik in ieder geval van mijn orthodontist begrepen te hebben. Het is de laatste tijd wel erger geworden. Eerst klikte de kaak alleen als ik mijn mond echt wijd open deed, nu vaak ook bij normaal eten. Mijn orthodontist gaf me als advies om mijn kaak zoveel mogelijk rust te geven: geen harde dingen eten, mond niet te ver open, niet opzettelijk gaan klikken (heel erg, maar dat laatste is nog best lastig als je er toch best mee bezig bent in je hoofd......)
Verder wil hij er eigenlijk niets aan doen, tenzij het echt pijn gaat doen. Ik kan het niet helpen, maar blijf me er toch zorgen over maken, naast dat het gewoon heel irritant is.
Daarom ben ik wel benieuwd naar een second opinion van één van de deskundigen hier op het forum.
Ik heb sinds ruim twee maanden een slotjesbeugel, zou het kunnen dat door de beugel het klikken van de kaak tijdelijk erger wordt of is dat niet mogelijk? Hoeft hier echt, naast rust, nog niets aan gedaan te worden? Kan het vanzelf weer over gaan met rust? Of is het in mijn geval wel reden om een eventuele kaakoperatie te (her)overwegen (bovenkaakverbreding of rechtzetten scheve kaak om zo mijn beet echt helemaal goed te maken), om zo problemen op langere termijn te voorkomen (TMJ, artrose van de kaak ed)? Of is dat veel te voorbarig???
mjb1996

Hoi! Dit zelfde probleem heb ik ook met me kaak, en er werd het zelfde gezegt. ; dat je niet veel hards mag eten enzo..
Ik vraag mij ook nog steeds af of je er misschien af kan komen door iets.

Groet
do, 03/06/2014 - 21:56 Permalink
anoniem10

Hoi!

Vervelend dat jij hier ook last van hebt. Ik kreeg ook nog de tip om juist te kauwen aan de kant waar mijn kaak klikt. Ben ook bij de kaakfysio geweest. Helaas heeft dit alles maar een beetje geholpen en klikt mijn kaak nog steeds....
Volgens de kaakchirurg is het wel mogelijk dat door de beugel het klikken tijdelijk erger wordt. Daar hoop ik maar op, dat als de beugel eruit gaat het weer minder wordt. Bij mij is het klikken wel begonnen toen ik de beugel kreeg, is dat bij jou ook zo?
vr, 03/14/2014 - 13:36 Permalink