Begin april heb ik op twee zwakke kiezen (waarbij reeds een wortelkanaalbehandeling was uitgevoerd) twee porseleinen kronen laten plaatsen. Twee weken terug merkte ik wat speling bij één van de kronen. Ik bevond mij op dat moment in New York en heb aldaar direct een tandarts bezocht. Echter, zij konden niets voor mij betekenen. De wortel was volgens hen nog intact (geen breuk), maar ze konden middels een röntgenfoto niet onder de kroon kijken (logisch). Het advies luidde om af te wachten totdat de kroon vanzelf loskwam, dan kon ik weer langskomen. Drie dagen later heb ik om een second opinion gevraagd bij een andere kliniek, echter kwamen zij tot dezelfde conclusie. Gedesillusioneerd en 400 dollar armer heb ik mijn reis vervolgd, met losse kroon. Eenmaal in Nederland heb ik direct de tandarts gebeld maar daar kan ik pas volgende week donderdag terecht. Het was immers niet urgent volgens de tandarts . Tot mijn schrik is gisteren echter bij het poetsen de kroon losgekomen, en daarmee een fors deel van de stomp afgebroken :-? Er bevindt zich nog een zeer klein deel van de oorspronkelijke kies in mijn mond, maar dit is niet hoger dan 1 mm en ziet er zwart uit (carieus geworden?). Omdat mijn vertrouwen in mijn tandarts hierdoor toch wel een deukje heeft opgelopen, wil ik deze situatie graag aan jullie (ervarings)deskundigen voorleggen. Wat zijn nu mijn opties? Tandartsen zijn tegenwoordig handig, is het mogelijk om - ondanks het feit dat er nagenoeg geen tandweefsel meer over is - een opbouw te maken en opnieuw een kroon te plaatsen? Ik begrijp dat - mocht het überhaupt mogelijk zijn - de kies dan mogelijk minder solide is, maar een implantaat dan wel brug is een behoorlijke financiële aderlating. Mocht de kies niet gered kunnen worden, zijn er dan tijdelijke (en redelijk betaalbare) oplossingen om het grote ontsierende gat dat ik nu heb te maskeren?
Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor het meedenken!
Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor het meedenken!
Re: Gloednieuwe kroon losgekomen, kies eronder afgebroken
Helaas is er zo zonder foto verder niets/weinig zinnigs te zeggen. Als er nog wat boven het tandvlees uitsteekt is dat een gunstig uitgangspunt. Wellicht is het met versterking met een wortelstift, als die er al niet inzat, opgelost. Of plaatsen van een nieuwe stift en opbouw. Het kan zomaar zijn dat er niet per iets van de kies afgebroken is, maar dat dat al de opbouw was.
Als er wel breuk in de kies is moet toch ook even goed naar de oorzaak gezocht worden, want dat breekt niet zomaar wanneer er een kroon op zit.