Hi,
Ik heb 5 jaar geleden een kroon gekregen op een kies die al een wortelkanaal behandeling heeft gehad. Het is een kies met 1 wortel. Nu heb ik sinds gister een soort kloppende en druk pijn bij die kies. Dat is niet in de kies, maar in het tandvlees erboven. Er is een foto gemaakt en de tandarts heeft de ontstekings haard gezien. Hij heeft gezegd 2 weken afwachten. Ik ben 29 jaar, en verder geen ziektes behalve astma en hooikoorts.
volgens de tandarts dus afwachten en dan misschien de kroon eraf proberen te halen en dan weer een wortel kanaal behandeling doen. Ik heb verder geen antibiotica mee gekregen ofzo
- Kan zo'n ontsteking over gaan door af te wachten?
- Wat kan er gedaan worden om toch die kies te behouden; ik voel niks voor een implantaat.
- Kan een tandarts dit wel zelf? Of moet een endotoloog dit doen?
Alvast bedankt voor uw antwoord.
groeten,
Kim
Ik heb 5 jaar geleden een kroon gekregen op een kies die al een wortelkanaal behandeling heeft gehad. Het is een kies met 1 wortel. Nu heb ik sinds gister een soort kloppende en druk pijn bij die kies. Dat is niet in de kies, maar in het tandvlees erboven. Er is een foto gemaakt en de tandarts heeft de ontstekings haard gezien. Hij heeft gezegd 2 weken afwachten. Ik ben 29 jaar, en verder geen ziektes behalve astma en hooikoorts.
volgens de tandarts dus afwachten en dan misschien de kroon eraf proberen te halen en dan weer een wortel kanaal behandeling doen. Ik heb verder geen antibiotica mee gekregen ofzo
- Kan zo'n ontsteking over gaan door af te wachten?
- Wat kan er gedaan worden om toch die kies te behouden; ik voel niks voor een implantaat.
- Kan een tandarts dit wel zelf? Of moet een endotoloog dit doen?
Alvast bedankt voor uw antwoord.
groeten,
Kim
Re: ontsteking onder 5 jaar oude Kroon
2.en 3. in principe is herbehandeling eerste keus, of de tandarts het zelf kan ligt eraan waar hij zelf zijn grenzen trekt . Die vraag kan ik dus niet voor hem beantwoorden.
optie 2 is door de kaakchirurg de ontstekingshaard laten weghalen.
dat heet een apex resectie.
Re: ontsteking onder 5 jaar oude Kroon
Ik ben al eerder eens naar de kaakchirurg geweest voor het uitsnijden van mijn verstandskiezen, dat hebben ze heel goed gedaan toen.
groetjes Kim