kronen eruit

Author:
pinguin44
Posted:
wo, 06/19/2013 - 22:04
Ik heb een 15+ jaren geleden kronen gekregen. Nu blijkt de 1 na de ander getrokken moet worden doordat er tandbederf onder de kronen zit. Is dit normaal? Daar valt dus niet tegen te poetsen.
Mijn huidige tandarts doet voor het vullen een spulletje erop, zodat ze met een speciale lamp kan zien of er nog bacterien te zien zijn. Dat had bij het plaatsen van die kronen natuurlijk ook moeten gebeuren of bestond dat in die tijd nog niet?
pinguin44

Toevallig vandaag bij de TA geweest, die aangaf dat wanneer er bacterien achterblijven bij het plaatsen van de kroon, je daar reeds binnen 1 jaar last van gaat krijgen. M.a.w. dat carries onder de kroon toch alleen maar van niet goed poetsen kan komen.
Is dit juist?
do, 06/20/2013 - 21:58 Permalink
TechniekerJeetje

Ben ik het niet helemaal mee eens: Als de kroon vanaf het begin niet goed aan heeft gesloten (op de resterende tandstomp), dus een fout gemaakt door de tandtechnicus bij constructie van de kroon óf door de tandarts bij het plaatsen, dan kunnen er bacteriën onder de kroon komen. Je kunt dan poetsen totdat je een ons weegt, maar die krijg je dan echt niet weg! Kan best langer goed gaan dan een jaar. Dat het 15+ jaar heeft geduurd eerdat je er last van hebt vind ik dan wel weer best lang! Denk dat het in jouw geval een gevalletje pech is. Wel had er door foto`s e.d. te maken e.e.a. wel eerder op moeten vallen, zodat erger voorkomen had kunnen worden.
do, 06/20/2013 - 23:10 Permalink
vV

Als de aantasting (ineens) langs de kroonranden plaatsvindt zou er wellicht iets heel anders kunnen spelen als oorzaak, bv diabetes.
Nu staat er geen indo over algemene gezondheid ed, maar hetnzal niet de eerste keer zijn dat dit een begin is van een nu wellicht nog milde vorm van zoiets.
Dus behalve ouderdom kronen ( 15 jaar isnetjes, die dingen hebben niet het eeuwige leven)toch echt even verder gaan graven. Er zijn meeroorzaken mogelijk namelijk, of wellicht zelfs combinatie van.
vr, 06/21/2013 - 15:11 Permalink
pinguin44

Dank voor jullie reactie. Afgelopen maandag was er een extractie van de 16 bij de kaakchirurg. Afgelopen donderdag bleek bij een andere kies een gat onder de aanhechting te zijn gekomen. Dat is inmiddels gevuld.
Ik zit inderdaad reeds enkele weken thuis in de ziektewet vanwege ernstige vermoeidheidsklachten. Komende week start een bloedonderzoek naar mogelijke oorzaken. Het wachten was even tot eventuele ontstekingsreacties van de kiezen uit het bloed verdwenen zijn.

Bij mijn ouders gingen de kronen 30+ jaren mee, dus ik dacht dat 15 jaar weinig was. Maar dat valt dus mee?
za, 06/22/2013 - 18:11 Permalink
vV

Alles boven de 10 jaar is mooi meegenomen zeg maar. Alleen als er zo typisch na zon periode ineens bij meerdere kiezen op deelfde manier iets misgaat lijkt het mij sterk dat dat (alleen) aan ouderdom kronen ligt.
za, 06/22/2013 - 18:40 Permalink