hoi
ik ben vandaag bij de kaakchirurg geweest ivm een fistel boven een kies waarop een kroon zit. deze kies heeft al een apexresectie gehad afgelopen november voorheen had ik er geen klachten aan maar omdat er een onsteking aan 3 wortepunten zat heeft de kaakchirurg er toen 2 behandeld en de 3e zou dit jaar nov gedaan worden. de kaakchirurg zij toen al dat de tand er achteraf niet zo goed uitzag als hij dacht. ik heb verder een puntgaaf gebit.
deze kies wil de kaakchirurg nu (vrij zeker) trekken. hij acht de kans van niet slagen met een nieuwe apex 80 % en hij wil m trekken als bij de apex blijft dat het niet lukt (wat hij dus denkt). ik ben eigenlijk een beetje bang om de kies te laten trekken vanwege cosmetische redenen ik ben 27 jaar,( vrouw,) en de kies zie je met lachen (het is de voorste grote kies links bovenin). mij is verteld dat niet gegarandeerd kan worden of er een implantaat in kan ivm grote (neus?) holten waardoor er mogelijk te weinig bot is om de schroef te plaatsen. (over een aantal maanden)( losstaand van het fijt dat ik dit zelf moet betalen 2000 euro +.)
hij had het over een etsbrug of een plaatje plaatsen maar dat moest de tandarts doen. wat raden jullie mij aan?
heel erg dankbaar voor antwoord
:)
ik ben vandaag bij de kaakchirurg geweest ivm een fistel boven een kies waarop een kroon zit. deze kies heeft al een apexresectie gehad afgelopen november voorheen had ik er geen klachten aan maar omdat er een onsteking aan 3 wortepunten zat heeft de kaakchirurg er toen 2 behandeld en de 3e zou dit jaar nov gedaan worden. de kaakchirurg zij toen al dat de tand er achteraf niet zo goed uitzag als hij dacht. ik heb verder een puntgaaf gebit.
deze kies wil de kaakchirurg nu (vrij zeker) trekken. hij acht de kans van niet slagen met een nieuwe apex 80 % en hij wil m trekken als bij de apex blijft dat het niet lukt (wat hij dus denkt). ik ben eigenlijk een beetje bang om de kies te laten trekken vanwege cosmetische redenen ik ben 27 jaar,( vrouw,) en de kies zie je met lachen (het is de voorste grote kies links bovenin). mij is verteld dat niet gegarandeerd kan worden of er een implantaat in kan ivm grote (neus?) holten waardoor er mogelijk te weinig bot is om de schroef te plaatsen. (over een aantal maanden)( losstaand van het fijt dat ik dit zelf moet betalen 2000 euro +.)
hij had het over een etsbrug of een plaatje plaatsen maar dat moest de tandarts doen. wat raden jullie mij aan?
heel erg dankbaar voor antwoord
:)
Re: kies trekken 27 jaar help!
Een etsbrug lijkt mij niet zo geschikt in dit geval.
Zo'n brug is niet heel stevig, zeker niet op de plek waar jij je kies gaat missen (komt veel druk op met kauwen).
Om die reden wordt een etsbrug vooral gebruikt als tijdelijke oplossing.
Dan een plaatje....
Eigenlijk hetzelfde verhaal; ook niet ideaal.
Prima als tijdelijke overbrugging naar bijvoorbeeld een implantaat, maar niet als definitieve oplossing.
Gewoon, omdat het niet echt comfortabel is.
Een implantaat zou de beste oplossing zijn, maar ik begrijp dat dat misschien niet kan.
Hebben ze je ook verteld hoe ze erachter gaan komen of het echt niet kan?
Als een implantaat echt niet mogelijk is, blijft over: een brug.
Maar aangezien de kiezen naast de probleemkies gaaf zijn, is dat ook weer zonde.
Lastig probleem dus.
Misschien eens door een implantoloog naar laten kijken?
Ik verbaas mij dat de kaakchirurg blijkbaar dacht dat een implantaat om die reden niet zou kunnen, die mensen implanteren meestal zelf ook namelijk.
Overigens is een dergelijke kies bij de meeste mensen niet of bijna niet zichtbaar. Soms denken mensen hetbwel maar kijken op een andere manier naar zichzelf in een spiegel dan een buitenstaander dat doet.
de kaakchirurg heeft me uitgelegd dat er schijnbaar korte wortels aan deze kies zitten en omdat er een ontsteking onder zit (met 3 belletjes rondom de wortelpunten) wil hij na het trekken pas herbeoordelen of er een implantaat geplaatst kan worden. hij zei dat de schroef een bepaalde dikte en hoogte had om het implantaat stevig te plaatsen en hij zich afvroeg, (gezien de lage holtes) of die schroef er wel in kon. kunnen ze zoiets met botopbouw fixen?
dat word dan stevig sparen (maar als het kan wil ik dit zeker doen)
hoe lang na het trekken moet je dan denken aan het beginnen voor het plaatsen van een implantaat ?, ivm herstel en wat ik verder lees afbraak van bot door het ontbreken van een tand. en is dit dan toch een klusje voor een implantoloog?
gaan overigens mijn tanden niet schuiven bij het ontbreken van zon tand? ik heb wel nog mijn verstandskiezen is eten dan nog goed mogelijk van bijv vlees enzo?
ik ben gisteren bij de tandarts geweest deze heeft een foto gemaakt het blijkt dat alleen de voorste wortelpunt actief ontstoken is en dat is de oorzaak van de fistel. De tandarts heeft voorgesteld een implantoloog te vragen of hij er iets voor voelt deze wortelpunt operatief te verwijderen wat volgens hem het probleem zou oplossen. ik heb tevens de kaakchirurg geraadpleegd deze adviseerde me dit zeker niet te doen omdat de kans op een eventueel implantaat hierdoor zeer klein zou worden (omdat er dan weer kaakbot word verwijderd) bovendien zag ik zelf al op de foto van de tandarts dat er een ruime doorzichtige bel rondom te bovenste wortelpunt (2e) en een kleinere rondom de laatste wortelpunt zat. het lijkt mij dat dit dan een zinloze behandeling is als nog 2 wortepunten overblijven die weer opnieuw gaan ontsteken bij bijv een verkoudheid.
even afwachten de afspraak over 2wk voor het trekken staat wat mij betreft nog (en de kaakchirurg) of de implantoloog moet anders wel een ongelofelijk goed verhaal hebben. :wink:
hij had het zo goed verdoofd dat ik er totaal 0.0 van gevoeld heb. helaas ging het niet zo makkelijk als ik gedacht had..
hij is zeker 45 min bezig geweest in totaal. de kies gaf niet mee en uiteindelijk na wrikken en trekken liet de kroon los. de tand zelf moest toen in stukjes geboord worden en is toen verwijderd. dit ging allemaal goed. achteraf heb ik de tand gezien en er zat aan de grootste wortel echt een soort zakje (ontsteking) dus ik ben blij dat hij eruit is om verder gedonder te voorkomen! overigens hielp het ook heel erg dat de assistente me wat kalmeerde onder de ingreep, ik lag uiteraard niet lekker relaxed in de stoel (lees als een plankje) :wink: hij heeft het daarna gehecht. tot nu toe met innemen van pijnstilling goed te doen.
weet iemand of je een dag na extractie zou mogen sporten?? ik doe contactsport en ik voel me eigenlijk wel fit genoeg het wondje is sinds gisteren 2 uur na kaakchirurg ook dicht en hij heeft het gehecht :wink: