Periodieke controle..

Author:
Eel1985
Posted:
za, 07/20/2013 - 14:17
Hoi allemaal, onlangs bij de tandarts geweest voor een periodieke controle (half jaarlijks) Voordat de controle begon werd ik ongevraagd en zonder overleg door de mondhygiëniste een gebitsreiniging uitgevoerd. Dit verbaasde mij omdat dit nooit eerder nog gedaan was.
Maar goed, zoals vele onbekende ga je liggen in de stoel en onderga je alles maar een beetje. De vorige periodieke controle en de keren daarvoor heb ik geen gaatjes of andere rarigheden gehad. Meestal binnen het kwartier opgelucht de stoel uit zonder gevolgen.

Vervolgens zag de tandarts een aantal zwarte puntjes. Ik weet niet of dit gaatjes waren maar het leek hem goed een vervolgafspraak te maken om deze weg te halen. Zo gezegd, zo gedaan. Dit vond plaats op 15-07-2013.

De vervolgafspraak was op 21-06-2013. De tandarts gaat aan de slag en ongeveer 30-40 minuten later was hij klaar, wat hij exact allemaal deed is voor mij vrij onbekend. Een aantal keer probeerde hij met een spiegel mij dingen te laten zien. Een aantal keer moest ik met m'n tanden heen en weer gaan en vertellen of het zo goed was.

Nu heb ik nota van de tandarts gehad van 384,81 euro. 250 euro is gedekt door mijn verzekering.

Hij heeft uitgevoerd:

7x V21 etsen met etsbare onderlaag - elementen: 27, 11, 37, 36, 46, 47, 15 a 21,60

6x V11 eenvlaksvulling - elementen: 27, 37, 36, 46, 47, 15 a 21,60 euro

1x V12 tweevlaksvulling - element: 11 a 35,09 euro

2x M03 gebitstreining (15-07 en 21-06) (aantal 2x2?) a 24,20 euro

1x C11 periodieke controle - a 24,20 euro

Ook staat er 2x transport vermeld a 5,21. Weet iemand wat dat is?

Ik twijfel of dit allemaal wel nodig was, aangezien ik niet eerder problemen met mijn gebit heb gehad. Ook de kosten van de ongevraagde gebitstreining zijn mij vreemd. De tandarts heeft zonder specifiek overleg dit allemaal gedaan, mag dit zomaar? Had ik niet beter geïnformeerd moeten worden over de kosten en exacte ingrepen.

Kan iemand mij misschien helpen of er onjuistheden zijn gepleegd?
vV

Een c11 is geen 24,20 maar 20, 52 uit mijn hoofd, voor de behandelingen was op zijn minst vereist dat ie wel verteld wat er aan de hand is, en waarom het gedaan moetnworden en wat het gaat kosten, in ieder geval voor zover in te schatten op dat moment. Informes consent heet dat. Nu is de omvang dermate dat men mag verwachten dat u voor de vervolgafspraak van 40 min akkoord heeft gegeven want u gaat in de stoel zitten, wetende dat er geen controle gedaan gaat worden.
Is het dezelfde tandarts als voorheen? Communicatie een vette onvoldoende, preventie trouwens okk want als er ineens 7 gaatjes te vullen zijn zou ik als tandarts benieuwd zijn naar mondhygiene en voedingspatroon en eventuele veranderingen daarin....
za, 07/20/2013 - 16:43 Permalink
Grappa

geen behandelovereenkomst gesloten. je kunt niet zomaar gaan behandelen. schoonmaken zonder rechtvaardiging/noodzaak kan niet. Eris geen informed consent. je hebt geen toestemming vooraf gegeven lijkt mij. Kortom niet betalen, in discussie gaan en anders klacht indienen bij hun klachtencommissie en meld het bij de zorgverzekeraar. gaat het zo slecht met tandartsen dat ze zich zo gaan gedragen??
za, 07/20/2013 - 20:34 Permalink
Eel1985

Volgens de tandarts hoort gebitreiniging bij de standaard controle werkzaamheden. Dat deze 2x gerekend is heeft te maken met 2x2 (link boven/onder en rechts boven/onder). Klopt dit? Het staat in ieder geval los berekend naast de periodieke controle. Dit impliceert dat het geen standaard handeling is.

Op de vraag of het een preventieve ingreep is of dat het nu allemaal perse nodig was geeft hij geen antwoord. Het enige wat ik te horen krijg is dat de nota wel betaald moet worden en dat alle ingerepen zijn uitgevoerd.

Zijn voorstel is om het bedrag boven mijn eigen risico volgend jaar te verrekenen. Ik moet nu de nota terugsturen en zij passen deze aan dat het bedrag boven het verzekerd bedrag volgend jaar bij de verzekering wordt ingediend. Mag dit zomaar? Hoe zit dit in geval ik van tandarts wil switchen? Klinkt erg frauduleus allemaal. Lastig. :o
ma, 07/22/2013 - 15:35 Permalink
vV

dat laatste is fraude.
je en wellicht hij ook gaat niet in op het punt over informed consent. Of het naar zijn mening nodig was boeit daarin niet, je moet voorlichting gehad hebben erover om zelf te beslissen of je het (nu) behandeld wilt hebben.
Het werk is nu gedaan, is niet meer terug te draaien en de nota op volgend jaar zetten is idd fraude.

Dat er tandsteen verwijderd wordt is wel logisch, veel tandartsen doen dat (al dan niet zelf) samen met de controle. is altijd al een aparte code geweest, alleen wel andere codes en andere insteek per 2013, meer gesplitst in tijdsfactor dan in hoeveelheid tandsteen.
Is een stukje preventie waar je mi als patiënt ook geen nee tegen zegt, zeker niet wanneer dat vroeger altijd ook al gedaan werd.
ma, 07/22/2013 - 15:43 Permalink