Implantaten & beugel?

Author:
Lonerose
Posted:
wo, 08/07/2013 - 20:57
Zo'n zestal jaar geleden ben ik flauwgevallen en beide voortanden zijn er met wortel en al uitgeschoten. Als jonge twintiger was ik overgelukkig dat er zoiets als implantaten bestonden. Op die leeftijd kende ik lang niet alle mogelijkheden! Ik heb het hele proces kalm ondergaan en was/ben er heel tevreden over.
Na al die jaren begin ik wel te merken dat mijn tanden toch wat schever en meer naar binnen zijn gaan staan. Ik heb alles een zestal maanden moeten laten helen vooraleer de implantaten werden ingebracht en ik herinner me nog dat ik 's ochtends vaak mijn tijdelijk bitje goed erin moest duwen omdat 's nachts mijn boventanden dus al wat naar het gat vooraan waren gaan leunen. Die tanden zijn die positie blijven aanhouden lijkt me.

Ik heb als tiener nooit een beugel moeten dragen (had een smalle beet, maar geen grote overbeet of scheve tanden), maar wat ik me dus afvroeg is: stel dat ik nu toch iets aan de stand van mijn tanden wil doen, is een beugel dan nog een optie voor mij? Ik weet dat implantaten helemaal niet meebewegen, maar zou er met een beugel iets kunnen gedaan worden aan de rest van mijn tanden?

En dan nog iets: zijn de kronen die op de implantaten zitten vervangbaar? Een kostelijk iets zeker? Vind het nl. ook jammer dat ik niet zomaar mijn gebit kan laten bleken (mijn tandarts koos indertijd voor kronen die niet 100% wit waren omdat tanden op latere leeftijd sowieso verkleuren en ze anders teveel zouden opvallen volgens hem). Nuja omgekeerd zit ik er nu dus ook mee: als ik mijn echte tanden zou laten bleken, dan vallen mijn niet-helemaal-witte voortanden extra op natuurlijk...
Ortholimburg

Twee vragen: zijn kronen op implantaten vervangbaar? Ja, maar voor de kosten kan je best een bestek laten maken, dit ifv van eventuele andere onderdelen die moeten vervangen worden Tegelijk kan dan eventueel voor een andere kleur gekozen worden ifv je gebleekte tanden. Dat moet dan wel eerst gebeuren anders weet de tandarts nog niet welke kleur er op moet .
Tweede vraag: is orthodontie mogelijk? Uiteraard kunnen de andere tanden orthodontisch gecorrigeerd worden, maar er moet dus wel rekening gehouden worden dat implantaten niet bewegen, en de behandelplanning in functie hiervan moet gemaakt worden. Niet altijd even makkelijk, maar een orthodontist de ervaring heeft met volwassenenbehandelingen weet hier raad mee. Hij zal U zeker kunnen vertellen wat er mogelijk is en wat niet.
wo, 08/07/2013 - 22:18 Permalink