Ik heb een vraag over een ontstoken wortelpunt.
Onlangs brak er een stukje van mijn kies af en om te controleren of de breuk ook onder het tandvlees doorliep werd er een foto gemaakt. Nu blijkt op deze foto een ontsteking aan mijn wortel zichtbaar te zijn. Deze kies is 15 jaar geleden behandeld met een wortelkanaalbehandeling na een ontsteking. Daarna (en tot nu toe) heb ik geen pijn meer gehad aan deze kies. Volgens mijn tandarts loop ik met een tikkende tijdbom in mijn mond en kan ik elk moment veel pijn krijgen. Mijn vraag is of dit klopt. En kan een wortel na 15 jaar ineens weer gaan ontsteken?
Anja
Onlangs brak er een stukje van mijn kies af en om te controleren of de breuk ook onder het tandvlees doorliep werd er een foto gemaakt. Nu blijkt op deze foto een ontsteking aan mijn wortel zichtbaar te zijn. Deze kies is 15 jaar geleden behandeld met een wortelkanaalbehandeling na een ontsteking. Daarna (en tot nu toe) heb ik geen pijn meer gehad aan deze kies. Volgens mijn tandarts loop ik met een tikkende tijdbom in mijn mond en kan ik elk moment veel pijn krijgen. Mijn vraag is of dit klopt. En kan een wortel na 15 jaar ineens weer gaan ontsteken?
Anja
Re: ontsoken wortelpunt na wortelkanaalbejandeling van 15 ja
(Ik ben namelijk binnen een praktijk van tandarts veranderd, omdat mijn eerste tandarts stopte met werken en dat dossier zou er nog moeten zijn. Ik had nu niet mijn eigen tandarts, maar een vervanger). Is het zinvol om mijn huidige behandelaar attent te maken op dat dossier?
Met vriendelijke groet,
Anja
Pas alleen op dat je nu niet gaat zoeken naar argumenten om iets wat zou moeten niet te doen...is voor de lange termijn niet handig.
dat gevoel krijg ik er wel een beetje bij. Ik hoop dat ik mij daarin vergis,
sorry dan.
Ik koos voor een implantaat en mijn verwijzing bleek doorgestuurd te zijn naar een kliniek waar ik de volgende dag al terecht kon voor een afspraak, maar ik moest wel gelijk 250,-- euro meenemen voor dit eerste bezoek. Na afloop zou ik pas een begroting krijgen en te horen krijgen of een implantaat mogelijk zou zijn. Volgens deze kliniek doen alle tandartsen dat tegenwoordig, waarmee je als patiënt dus blijkbaar ineens geen vrije keus lijkt te hebben. Nu wacht ik al een paar dagen op de verwijsbrief van de tandarts zodat ik naar een ziekenhuis kan gaan, wat ik prettiger vind. Ineens lijkt er niet zo veel haast meer te zijn bij mijn behandeling.
Ik wil niet zeuren of zo, want ik kom al meer dan 10 jaar bij deze praktijk en altijd met volle tevredenheid. Alleen deze laatste tandarts heb ik geen goed gevoel bij.
Met vriendelijke groet,
Anja
Maar de gang van zaken verdient geen schoonheidsprijs, die brug heeft het voordeel dat je in 1x klaar bent , want behalve het implantaat is het op termijn dus alsnog de andere kronen. Dat de tandarts met deze situatie heeft geadviseerd de verzekering omlaag te schroeven vind ik onbegrijpelijk, iedere student zal al zien dat dit een gebit met forse risico's is, dus ook financieel. Overigens kan iedereen die kronen heeft als het goed is weten dat er op termijn weer kosten aan de orde zijn want ook al zou het er niet bij verteld zijn, ook kronen hebben niet het eeuwige leven. Die beslissing kunt u niet alleen de tandarts in de schoenen schuiven, u was er zelf ook bij, en als het zo'n issue is had er eventueel de mening van een andere tandarts op losgelaten kunnen worden. Ik weet niet wat de polis was, maar bij hogere verzekeringen wort minimaal de helft van vergoeding zelf betaald vanwege de meestal inderdaad forse premies.