Graag advies/second opinion mbt prothese.

Author:
Kvasir
Posted:
vr, 09/06/2013 - 18:04
Beste lezers en tandartsen.

Bij mij is een tijd geleden parodontitis geconstateerd toen ik voor extractie naar de kaak chirurg moest. Deze vertelde mij dat ik aan een gebit moet. Ik heb toen een andere tandarts gezocht (en gevonden) en deze was het met de kaak chirurg eens. Afgelopen donderdag zijn bij mij de laatste elementen getrokken en is de prothese geplaatst. Deze past helaas niet. Er zit ontzettend veel ruimte tussen het nep tandvlees en mijn eigen tandvlees. Daarnaast is er aan de binnenkant van mijn onderkaak ter hoogte van de hoektanden en soort kaak uitgroei (volgens de tandarts). Dit zorgt ervoor dat de prothese niet op het tandvlees rust maar op deze 2 "bobbeltjes" van een cm dik welke nu helemaal open zijn geschaaft.

Vanochtend mocht de prothese er voor het eerst uit, en heeft de tandarts wat druk puntjes verholpen Toch rust deze nog steeds op de bobbeltjes en schaaft het nog steeds. Boven zit het nog steeds los en onder vliegt er ook uit. Ik heb de prothese maar uitgedaan zodat ik in ieder geval geen pijn meer heb en weer kan slikken. Met de prothese krijg ik niet eens een ibuprofen pil naar binnen, het lijkt alsof het nep tandvlees te dik is.

Vanmiddag weer even contact opgenomen met de tandarts, dinsdag kan ik weer langskomen. Hij vertelde mij ook dat ik zo min mogelijk de prothese uit moet doen aangezien het anders niet meer past (terwijl deze uberhaupt al niet past). Volgens mij was dit alleen noodzakelijk tijdens de 1e 24 uur. Tevens vertelde hij dat ik maar kleefpasta moest gebruiken voor boven.

Nu lijkt het mij dat een prothese gewoon moet passen en dat ik niet aan moet geen kloten met kleefpastas, en vooral niet zo snel al. Ik heb er immers vrij veel geld voor betaald en dan verwacht je een goed product.

Heeft er iemand hier nog advies aangezien ik hier absoluut niet tevreden over ben en ik ook niet het hele weekend tot dinsdag met een prothese rond kan lopen dat alles openschaaft.
vV

Ik vrees dat u teveel verwacht van een prothese, zeker bij de parodontale problemen die hem nodig maakten, veel botverlies dus weinig houvast. Tzt zal daar implantologie aan te pas moeten komen maar voor nu is het vooral wennen aan een kunstding, tandarts de kans geven de problemen te begeleiden en op te lossen, er zal opgevuld kunnen worden wanneer de wonden afdoende genesen zijn, en dat zal nog wel een paar keer nodig zijn want de kaak vervormt no in genezingsproces. Geduld dus en goed overleg en goed aangeven waar de problemen liggen, maar verwacht niet dat u met een net aangemeten kunstbeen gelijk de marathon kan lopen... Klinkt niet leuk, maar is vrees ik niet anders.
vr, 09/06/2013 - 20:32 Permalink
Kvasir

Beste vV

Een gebit is beter dan niks zeg ik maar, ik verbaasde mij alleen over het feit dat deze veels te groot is, dit terwijl de tandarts er 100% zeker van was dat deze precies zou gaan passen. Ik kan het mij ook niet voorstellen dat ik nu al aan de pastas moet na 2 dagen. Dat ik niet meteen alles kan doen dat weet ik en ik had ook niet anders verwacht :). Kan het kwaad dat ik hem nu vanwege de pijn uit heb gedaan?
vr, 09/06/2013 - 20:42 Permalink