Morgen om 10.50 uur mag ik........

Author:
Puk
Posted:
ma, 04/05/2004 - 22:59
Hallo Allemaal,
Ben vandaag de hele dag bezig geweest met het lezen van jullie leed....en OVERWINNINGEN !,geweldig dat de meeste toch de drempel van de tandarts over durfen gaan.

Ikzelf heb hele traumatische ervaringen ,gehad,bij de (jawel) schooltandarts,had daarbij ook een moeder ,die ongelovelijke TA angst had,en een enorm slecht gebit,waardoor ik vanzelf zij ,toen ik 12 was ! vind het wel goed ,ik ga niet meer.

Dat ging goed tot mijn 24ste ik kreeg enorme kiespijn,en na enkele weken,spoelen ,met alcohol,en ibruprofen,trok ik het echt niet meer,kwam terecht bij de tandarts van mijn vriend,het bleek een enorm aardige man,en echt voor rede vatbaar,5 behandelingen,waarvan 1 extractie,2 wkb,en ong 6 gaatjes,was ik gerestaureerd!!!!

Helaas is mijn angst ook absoluut nog niet weg,na elke controle heb ik wel wat,en moet ik terugkomen(ga sowieso 1 x per jaar) het beheerst iedere keer weer ,een aantal weken mijn leven,net zoals bij jullie! Ik word er ook helemaal gek van!

Afgelopen sept moest ik weer,met het gezin voor controle,ben niet meegegaan,was een klein stukje kies afgebroken,durfde niet....
Helaas een week of 8 geleden,brak er een groter stuk af,en ging het pijn doen,dus stoute schoenen ,maar weer aangetrokken,gebeld ,en kon een week later terecht....waar ik al bang voor was gebeurde,hij kon hem niet,gewoon..? meer vullen,dus wkb,en meteen 3 afspraken gemaakt,

Ik dus naar huis ,er zou 1,5 week tussen die dag en volgende x zitten....

Toen begon de ellende weer ,helemaal in de stress,aan niets meer kunnen denken,kiezen wkb,mijn hele leven stond op zijn kop!

Tot ik afgelopen nacht (weer) badend in het zweet wakker werd,en dacht ,ik doe het niet...Eruit moet ie ,1x last ,en dan noooiiit meer,vanmorgen meteen gebeld ,ze waren enorm lief en begripvol,en mag ,omdat dit korter duurt morgen om 10.50 meteen al komen!

Deze beslissing heeft me enorm goed gedaan,
ben nog erg bang,heb ook pilletje (van de tandarts )ingenomen,waardoor ik lekker slaap(hoop ik) en dan is het bijna zover!

Sorry voor dit hele lange relaas,(het is nog beknopt,hahaha) ,maar ik moest het ff kwijt!

Iedereen heel veel sterkte ,en ik kom snel weer eens.

Groetjes Puk
Puk

Hallo Thané

Dank voor je reactie,heb inmiddels de behandeling ondergaan,
had om te beginnen geslapen als een os ,dat diazepam,werkte voor mij heel goed,de volgende morgen had ik er ook 1 ingenomen,en het scheelde weinig of ik viel in slaap !
Haha,had fijn geweest.

Maar goed ,de tandarts en ass.waren heel lief
en begripvol,kreeg de verdoving..maar omdat ik er snel vanaf wilde zijn,vroeg ik of hij wilde beginnen,auau ,verdoving werkte nog niet helemaal,nog 1 erbij,en toen was het zo gebeurt,alleen bij het hechten heeft hij te hard op mijn lip gedrukt,zodat ik daardoor nu amper kan eten !

Als ik het nu achteraf bekijk ,denk ik ,waarvoor heb ik me nu weer druk gemaakt,maar helaas ben ik dat voor de volgende x weer vergeten,de angst overheerst toch weer alles...idioot hé,maar goed ik hoef (als alles goed is een jaar niet meer pfff)

Hoe is het met jou,heb jij ook nare ervaringen met de ta.waardoor jij angst hebt?
Heb nog niet veel over jou gelezen...

Groetjes Puk
vr, 04/09/2004 - 00:23 Permalink
thané

Hoi Puk,

Lief dat je dat vraagt, maar nee, ik heb niet echt hele nare ervaringen gehad zoals ik op dit forum allemaal lees. Als kind vond ik het al vreselijk als ik met mijn moeder mee moest naar de TA, die geur, dat geluid, het steriele brrrr. Als ik daarna weer naar school gebracht werd kon je er de klok op gelijk zetten dat ik flauw viel, de juf belde dan ook naar m''n moeder met de vraag of ze weer met me naar de TA geweest was, ik had me dan zo druk gemaakt en dat kwam er later op school weer uit.

Toch bleef ik trouw naar de TA gaan toen ik eenmaal het huis uit was, ik had nooit wat, dus dat viel mee.
Tot na mijn zwangerschap toen had ik opeens 4 gaatjes en m'n VK moest eruit daarna is mijn angst steeds groter geworden en dat uit zich in vreselijke paniekaanvallen.
Mijn verstandskiezen heb ik onder narcose in het ziekenhuis laten trekken, dat wilde ik echt niet bij bewustzijn meemaken.
Mijn vriend heeft me toch steeds meegesleept naar de controle's maar op de stoel kregen ze me niet, echt heel erg en kinderachtig van mezelf maar goed, die angst hé.
Nu heb ik dus behoorlijk wat gaatjes en veel van mijn kiezen hebben ondehoud nodig.
Dat gaat binnenkort gebeuren in kerkrade, zit op een oproep te wachten voor de behandeling onder narcose. Spannend... zou eigenlijk heel graag weer terug willen krabbelen maar goed ik wil toch doorzetten.
Je hoort het vervolg wel.

liefs Thané
di, 04/13/2004 - 11:59 Permalink
Puk

Hallo Thané,

Tjee ...Spannend zeg,heb je ook geen idee ,hoelang het gaat duren ,voor je aan de beurt bent?

Het is ongelovelijk,wat die angst met een mens doet,je hebt totaal geen controle meer over jezelf,dat is nog veel enger hé.

Jij had het over ,dat je ,na je zwangerschap
ineens gaatjes kreeg enzo,dat was bij mij ook het geval,2 zwangerschappen,en elke zwangerschap,heeft me 1 kies gekost,vreemd hé,?

Misschien heeft iemand hier een verklaring voor,ben eigenlijk wel benieuwd of dit toeval is ,of verklaarbaar.

Voor jou Thané,
hoop dat dit niet al te lang gaat duren voor jou,heel veel sterkte!

Liefs Puk
di, 04/13/2004 - 13:03 Permalink
thané

hallo puk,

Ik heb inderdaad ook wel eens van het gezegde "elke zangerschap kost een tand of kies" gehoord, het is nog waar ook!!

Er is een erg lange wachtlijst bij kerkrade, als het goed is ben ik eind mei begin juni aan de beurt.

liefs thané
di, 04/13/2004 - 14:52 Permalink