declaratie

Author:
princess
Posted:
vr, 09/07/2007 - 09:55
Hallo,

Even een vraag. Bij ieder controlebezoek gaan patienten van mijn tandarts eerst naar de preventieassitente, daarna naar de tandarts.
Ze is 10 minuten bezig geweest met mijn gebit, vervolgens krijg ik de rekening met een declaratie van de tandarts voor een gemiddelde gebitsreiniging. :roll:

Graag wil ik weten of dit een normale gang van zaken is.

groet, Princess :smt017
Spiegeltje

Iedere praktijk heeft zo zijn eigen werkwijze. Dus ja, wat is normaal en wat is de relevantie van die wetenschap?

Tegenwoordig kiezen steeds meer tandartsen voor een werkwijze waarbij het 'makkelijker werk' wordt overgelaten aan anders geschoold personeel zoals (preventie)assistenten. Zeker als (ex)-paropatient ga ik persoonlijk echter liever naar de mondhygieniste voor gebitsreiniging en controle want dan weet je beter dat het qua opleiding goed zit.

Feit is dat heel veel mensen niet goed poetsen en dus plaque en tandsteen hebben. Als de preventieassistente goed werk verricht, is het bedrag zeker goed besteed en kan de tandarts zijn controle ook beter uitvoeren. Tijdens de (half)jaarlijkse controle door de tandarts komt het er niet altijd van zoals het eigenlijk zal moeten wat betreft tandsteenverwijdering, dat valt moeilijk te ontkennen.

Als je per sé niet wilt, en je zelf je mondhygiene goed op peil houdt, is er denk ik wel met de tandarts over te praten. Als je er op staat dat de tandarts het zelf moet doen hoort ie dat niet te weigeren: je mag zelf kiezen wie je behandelt.

Je hebt trouwens ook patienten die regelmatig naar een vrij gevestigde mondhygienste gaan, en dan is zo'n standaard afspraak ook niet zo zinvol.

Bij mijn praktijk gaat het ook anders. Daar werken tegenwoordig geen preventie-assistenten meer, alleen nog maar mondhygienisten en daar hoef je niet standaard heen. Maar ze hebben het altijd druk. De situatie is nu dat ze 50% van de (stoel)capaciteit gebruiken heb ik me laatst laten vertellen.
vr, 09/07/2007 - 10:27 Permalink
princess

Hallo,

Ik denk als ik dit zo lees, dat het eerder een capaciteitsprobleem is.
Ik ben niet van plan te betalen voor een assistente en een rekening te krijgen met de code van een tandarts. Mijn vorige tandarts (die ik noodgedwongen moet verlaten) deed de behandelingen allemaal zelf en die had het ook druk zat. Voor het patientencontact vindt ik er wat voor te zeggen. Het worden tegenwoordig steeds meer goedlopende fabrieken
waar steeds meer wordt overgelaten aan assistentes.

Ik heb hier met mijn tandarts over gesproken en hij regaeerde geirriteerd,
dus ik ga een andere tandarts zoeken, gewoon een gezelligerd met tijd voor zijn patienten van A to Z.
vr, 09/07/2007 - 11:10 Permalink
Spiegeltje

Het worden tegenwoordig steeds meer goedlopende fabrieken
waar steeds meer wordt overgelaten aan assistentes.

Dat is een ontwikkeling die ik ook met argusogen bekijk. Alhoewel enig streven naar efficiency-verbetering mag van mij, inclusief het uitbesteden van bepaalde taken. Uitgangspunt dient te zijn dat de kwaliteit van de zorg daar niet onder leidt. In dat kader is - wat mij betreft - de inzet van preventie-assistenten voor eenvoudig tandsteenverwijderen nog wel aanvaardbaar. Er zijn, als je sommige berichten mag geloven, praktijken waar het allemaal nog veel verder is doorgevoerd, inclusief boren en vullen door assistenten (soms nog wel onder 'toezicht' van de tandarts die er af en toe even bij komt staan). Dat gaat mij te ver.

Maar als je er niet blij mee bent kun je inderdaad beter een andere tandarts zoeken. Ik ben wel bang dat door jou verfoeide ontwikkeling gaat doorzetten en dat het over een aantal jaren moeilijker zal zijn een tandarts te vinden die alles zelf doet. Door de vergrijzing en vergrote aandacht voor het gebit zal de vraag naar tandartscapaciteit in de toekomst geweldig gaan toenemen.
vr, 09/07/2007 - 12:45 Permalink
princess

Ik zeg maar zo, een assistente assisteert de tandarts. Daar horen mijns inziens geen zelfstandige (be)handelingen bij.
Even ter verduidelijking, die preventie-assistente is iets van de laatste tijd, eerst had hij die niet. Wel verwees hij indien nodig door naar de mondhygieniste, wat in mijn geval nooit nodig is geweest volgens de tandarts.

Nu moet ik bij elk bezoek eerst door de "wasstraat" en daarbij behorend een belerend praatje over tanden poetsen en
flossen, terwijl de tandarts weet dat ik dit goed doe, omdat ik nooit geen ontstoken tandvlees of bergen tandsteen heb.
Bovendien is het in dit geval ook nog een zelfingenomen huppeltut.

Volgens voorstanders is deze "perventiejuffrouw" een voorbeeld van effiency, voor mij is het gewoon het delegeren van
"minder interessant werk" van de tandarts, dus een gevalletje van statussymboliek. tijd wint hij er volgens mij nauwelijks mee. Het zal bij mij wel tussen de oren zitten, maar ik voel me er niet prettig bij, het gaat steeds meer op een "kliniek" lijken,
terwijl voor mij een "gewone" huistandarts iets is waar ik me prettig bij voel.
vr, 09/07/2007 - 16:03 Permalink
mecánico para …

Ik zeg maar zo,
1) declaratie

2) Nu moet ik bij elk bezoek eerst door de "wasstraat" en daarbij behorend een belerend praatje over tanden poetsen

3) Bovendien is het in dit geval ook nog een zelfingenomen huppeltut.

4) Volgens voorstanders is deze "perventiejuffrouw"



tja, ik geloof dat het niet in je aard ligt je te schikken in de rol als patient bij deze toko.
:smt015
gewoon lekker gaan naar een ander, en niet te veel tijd aan besteden. Maar gelukkig wordt uw auto door de chef werkplaats nagekeken en komt de directeur van de nuon uw meterstanden op nemen.
:smt015
vr, 09/07/2007 - 17:32 Permalink