Extractie verstandskies; code h90

Author:
Moni_Moni
Posted:
ma, 01/03/2011 - 16:05
Afgelopen maand ben ik twee keer naar de tandarts geweest om twee verstandskiezen te laten verwijderen. Dit waren beide spoedafspraken (verging van de pijn!). Voor de eerste keer kreeg ik een rekening met de codes:
H30: Gecompliceerde extractie zonder mucoperiostale opklap
H21: kosten hechtmateriaal
H90: Voorbereiding praktijkruimte ten behoeve van chirurgische verrichtingen.

Voor de tweede keer kreeg ik een rekening met alleen de code H30 (wat echt geen gecompliceerde extractie was, maar dat heb ik maar laten gaan).

De tweede extractie verging niet anders dan de eerste keer (weliswaar een stuk makkelijker, maar de procedure en materiaal waren identiek aan de eerste keer).
Ten eerste snap ik niet waarom de code H90 was gebruikt voor de eerste extractie, aangezien de tandarts geen speciaal pak of iets dergelijks aan deed of me helemaal toedekte zoals bij de kaakchirurg. Hij deed niets bijzonders om de 'operatiekamer gereed te maken' zoals de code staat uitgelegd. Ok, hij legde een papieren doekje op mijn hals, maar dat is geen 51,24 euro waard!! :roll:
Ten tweede snap ik helemaal niet waarom die code dan niet bij de tweede rekening staat bijgevoegd (dat vind ik natuurlijk niet erg, maar het is gewoon vreemd).

De tandarts blijft erbij, dat h90 van toepassing is op de eerste extractie en weigert deze te schrappen. Ik heb NMT FenCS al benaderd, maar die wil dat ik het nog een keer bespreek met de tandarts. *zucht* :smt009

Ik vroeg me af of andere mensen dit ook hebben meegemaakt en zo ja, hoe ze dit hebben aangepakt...

groetjes,

Monique
Moni_Moni

Ja ik weet het! Mijn tandarts is heel kundig, maar ook een enorme graaier. Wat ik gewoonlijk prima vind, zolang de verzekering maar betaalt (dat zijn ook graaiers :)). Maar die h90 moet ik uit eigen zak betalen en dat gaat mooi niet door :smt018 . Al moet ik Radar, Kassa en de Ombudsman erbij halen!
Volgens de tarieven van de Nederlandse Zorgautoriteit mag H90 helemaal niet in combinatie met H30 worden gedeclareerd, maar alleen met zeer complexe extracties zoals H35. Dus hij werkt niet eens volgens de regels!
Ik moet morgen weer naar mijn tandarts voor een aantal prijzige behandelingen. En die prijzige behandelingen komen er alleen als die H90 wordt kwijtgescholden!

mmm, misschien moet ik maar eens op zoek naar eem nieuwe tandarts :smt017
wo, 01/05/2011 - 22:34 Permalink
mecánico para …

Als er zich een situatie voordoet waar het nodig is de boel speciaal in te richten is dat niet afhankelijk van moeilijk of extra moeilijk. Kan best zijn dat er voor een ingreep speciale steriliteit gewenst is, maar de grens is vaak: bot weghalen (H35). Maar als er tegelijk contour herstel van het tandvlees gewenst zou zijn of iets dergelijks, dan mag je de boel best speciaal inrichten. Moet je het gewoon uitleggen aan de patient.
nb: dat ie dus bekend staat als graaier vind je niet erg als de verzekering betaalt? Dat betaal je gewoon zelf in je steeds stijgende premie! Dus dat argument vind ik zelf niet echt terecht. En dat ie kundig is .............. ben ik ook, dus is dat het argument?
do, 01/06/2011 - 08:07 Permalink
Moni_Moni

Mijn vorige tandarts heeft mijn gebit behoorlijk verkloot met een halfgare kroon en slecht zittende vullingen die er na een tijdje uitvielen of afbrokkelden. Plus dat er nooit preventieve maatregelen door die tandarts zijn genomen (zoals fluor behandelingen en 2x ipv 1x per jaar langskomen), terwijl mijn gebit van jongs af aan al zeer slecht was. Daarnaast heeft een tandarts in Sydney, Australie 2 verrotte verstandskiezen over het hoofd gezien, zodat ik 2 spoedafspraken moest maken bij mn tandarts in NL afgelopen maand.
Dus ik heb wat slechte ervaringen met tandartsen die beweren 'zeer kundig' te zijn (ze hebben alletwee een goede reputatie).

Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn huidige tandarts; dit is de eerste keer dat er een meningsverschil is over een behandeling. Hij is duur vergeleken met andere tandartsen dat wel, hij bespaart kosten noch moeite, maar ik moet zeggen dat hij zeer goed is in zijn werk, nooit klachten gehad na een behandeling (en ik zit er nu 12 jr).
Hij vindt dat de h90 terecht is, omdat de extractie zeer moeizaam ging. (Het duurde 45 min. voordat de kies eruit was en ik bloedde enorm). Hij heeft daardoor meer aandacht besteed aan sterilisatie van de apparatuur en speciale kleding aangedaan.
Ik ben gewoon 'not amused' dat ik hierover niet werd geinformeerd plus dat ik niet het idee had dat er zoveel meer aandacht is besteed aan sterilisatie van de apparatuur of de omgeving zelf.
Maar het is uitgepraat, ik hoef de H90 niet te betalen (wat vast de maken had met die dure porseleinen kroon die ik erin heb laten zetten vandaag :S).

Tja, ik vind het niet heel erg als de verzekering een keer iets vergoed wat soms niet helemaal terecht is. Ze hebben al vaak genoeg niet uitgekeerd als het wel terecht was (zoals mijn ziekenhuisrekening van 1000 euro in Australie, omdat ik met mijn leegbloedende been er niet aan had gedacht te checken welke ziekenhuizen worden vergoed en welke niet :S)!
En haha, ik zal zeker niet de reden zijn dat premies omhoog gaan (neem aan dat je de gemiddelde landelijke premie bedoelt en niet mijn individuele), ze verdienen enorm aan mij :).
Maar ik snap wat je bedoelt, de tandarts profiteert en de patient is de pineut met de hogere premie. Gelukkig is het nu wel opgelost en is iedereen weer blij, zelfs de tandarts (door die mooie kroon :P).

Iig dank je wel voor je reacties!

grts
vr, 01/07/2011 - 01:40 Permalink
Moni_Moni

Oeh een volwassen en goed onderbouwde reactie :roll:

In MIJN geval zou de tandarts profiteren, aangezien hij behandelingen declareert die naar mijn inziens niet zijn uitgevoerd (de H90 en de zogenaamde tweede H30 die zeker niet gecompliceerd was). Ik zei NIET dat in elk geval de tandarts zou profiteren. Maar hij is ook zeker niet degene die er het slechtste vanaf komt... Just my two cents.
vr, 01/07/2011 - 13:52 Permalink
Spiegeltje

@Monique25. Goed dat u het heeft uitgepraat met de tandarts en dat in goed overleg een oplossing is gevonden. En nog beter dat de verhouding met uw tandarts goed is gebleven! Er is ook helemaal geen reden zoiets onnodig op de spits te drijven maar een 'goed gesprek' over de rekening moet mogelijk zijn. Patienten zijn daarbij, mede dankzij internet, tegenwoordig beter geïnformeerd dan vroeger en kunnen daardoor meer beslagen ten ijs komen.

Uiteraard mogen zaken die niet zijn uitgevoerd niet worden gedeclareerd. Ook is het niet juist om compensatie te zoeken in de tarieflijst als de behandeling in tijd tegenvalt. Dat lijkt wel een redelijke rechtvaardiginggrond, en de patient moet uiteraard zelf weten of ie er in meegaat, maar de tariefbeschikking gaat doorgaans uit van gemiddelden: soms zit het mee en soms zit het tegen. En als het mee zit neigen de meeste tandartsen ook niet naar korting van het tarief. Dat zou overigens wel kunnen want de bedragen van de tariefbeschikking zijn immers maximaal in rekening te brengen bedragen.

Mijns inziens dus terecht dat u een en ander heeft aangekaart. Kwalificaties als graaier of profiteur hoeven in dit verband echter niet gebruikt te worden.
vr, 01/07/2011 - 14:41 Permalink
Moni_Moni

@ Robinson

Wow, dat niveau blijft maar stijgen 8) .

De tandarts zei gisteren dat hij een speciaal pak heeft aangedaan, maar ten tijde van de behandeling (een MAAND geleden) heb ik helemaal geen speciaal pak opgemerkt (gewoon een wit pak zoals altijd).

Zo voldoende onderbouwd :roll: ?

Val je altijd forumleden (of zelfs clienten :-? )aan met politiek incorrecte oneliners als een post/opmerking je niet bevalt? Ik kom hier om mijn negatieve ervaring te delen en om te weten te komen of meer mensen hier mee te maken hebben (gehad). Als je het niet eens bent met een opmerking 1. reageer niet of 2. leg uit waarom je het er niet mee eens bent. Met Wilders opmerkingen breng je alleen maar jezelf naar beneden...


@ spiegeltje

Ten eerste dank je wel voor je uitgebreide en goed onderbouwde post!
Dat 'goede' gesprek was het derde gesprek dat ik met hem had. Ik heb hem 2 keer gebeld en ik heb ook NMT benaderd (die dus mij weer terugstuurde naar de tandarts :-? ). Ik heb het idee dat hij mij alleen gelijk heeft gegeven, omdat ik dreigde naar een andere tandarts over te stappen en dure behandelingen die zijn ingepland (1 porseleinen kroon en 4 porseleinen vullingen) bij een ander te laten doen. Het kwam helaas uiteindelijk uit op pure chantage en ik kan nu zeker niet zeggen dat de verhoudingen erg goed liggen nu.
Ik ben het met u eens dat namen noemen niet nodig is, maar ik kreeg wel het gevoel alsof de tandarts probeerde te profiteren door zo veel mogelijk behandelingen te declareren (omdat de extractie zo lang duurde). Ik zou willen dat zowel tandartsen als zorgverzekeringen duidelijker zijn over verwachte kosten, vergoedingen en declaraties, dat zou een hoop moeite en stress besparen...
vr, 01/07/2011 - 17:20 Permalink
robinson

Niveau stijgt, u bent blijkbaar niet veel gewend??
Mijn haren gaan gewoon overeind staan wanneer patienten termen als graaiers en profiteurs in de mond nemen.
Ja, dan voel ik me aangevallen en reageer ik.
En om met Wilders te spreken, nu heeft u mijn aandacht.

Verder heeft Spiegeltje het goed verwoord en da's het laatste wat ik erover kwijt wil.
Even kijken of ik nog wat clienten gelukkig kan maken.
vr, 01/07/2011 - 17:28 Permalink
mecánico para …

dus u zei: ik laat die inlays ergens anders maken en toen hoefde u de H90 niet te betalen?

Weet u, ik zou die inlays nu sowieso ergens anders laten maken! hahahahaha. Als iemand dat tegen mij zou zeggen zouik reageren met: ik dacht dat het over de H90 ging, maar u wilt nu tegen kostprijs uw dossier uitgedraait? Evengoed een fijne dag verder en hupla wegwezen.

Ik vind overigens het argument meer tijd en dus duurder ook raar bij vatste prijzen per verrichting. Het argument niet moeilijke extractie is trouwens niet standaard te meten. Ik ben heeeeeeeeeeeeeeeeel handig en dus efficiënt bij extracties, en dus ook bij lastige extracties gaat het soms verbazingwekkend snel. In uw visie zou dus een goed geoefend iemand met ervaring van heb ik jouw daar, door zijn voortvarende werkwijze , nooit een gecompliceerde extractie kunnen declareren. De complexiteit zit in de ligging, niet of het er snel uit gaat. Zo kan een extractie bij een enorm moeilijk te behandelen kindje gecompliceerd zijn. Niet door de kies of tand zelf, maar door de omstandigheden.

anyway, waarom wilt u porceleinen vullingen?

nb: IK noemde die zeer kundige meneer een graaier, dat deed IK. Vind ik nog steeds hoor.
vr, 01/07/2011 - 17:33 Permalink
Moni_Moni

@ robinson

Ik ben dat niet gewend van een zogenaamde professional. Ik verwacht van iemand in zo'n positie dat deze op een normale en civiele manier reageert. Niet mensen gaat aanvallen op hun persoonlijk mening over hun tandarts. Als ik mijn tandarts een profiteur vind en dat onderbouw met onjuiste declaraties dan vind ik dat mag kunnen. Ik loop niet van de daken te schreeuwen dat alle tandartsen graaiers en profiteurs zijn of wel?
Spiegeltje heeft het goed verwoord, ik had zoiets ook van een tandarts verwacht, maar helaas, verwachtingen worden niet altijd bevestigd :-?

Veel succes met die clienten, zeker rustig dagje vandaag dat je zoveel reageert?

@ mecánico para bicicletas

Hij zei niet dat hij meer declareerde omdat het langer duurde, die indruk had ik gewoon.
En over die complexiteit. 2 jaar terug kreeg zelfs de kaakchirurg mijn schijnbare makkelijke verstandkies er pas na 30 min. uit. Ik heb blijkbaar sterke wortels of zo :S. Ze was er zelf ook heel verbaasd over.
Die eerste extractie bij mijn tandarts lag erg moeilijk, ik kon dat zelfs zien op de foto. De H30 was gerechtvaardigd, de H90 niet.

Ik heb een paar enorme gaatjes in een aantal kiezen die vooraan liggen plus nog 1 tand met een gaatje. Ik heb geinformeerd bij een aantal tandartsen over het advies en de meesten adviseerden porselein, omdat het er het natuurlijkst uitziet en minder gevoelig is voor aanslag. Omdat de kiezen en de tand zichtbaar zijn als ik lach, heb ik liever iets wat zo min mogelijk kans heeft op verkleuring. Heb jij een ander idee?
vr, 01/07/2011 - 17:56 Permalink
mecánico para …

@ robinson

Spiegeltje heeft het goed verwoord, ik had zoiets ook van een tandarts verwacht, maar helaas, verwachtingen worden niet altijd bevestigd :-?


Spiegeltje is geen tandarts, robinson wel. Maar dat terzijde.
In ben niet zo'n fan van porseleinen inlays. Kost veel tandweefsel en heeft niet de voordelen van een kroon maar wel de prijs. Kortom, het is een beetje gedateerde manier van restaureren waarbij slijtvastheid de drijfveer is maar de stevigheid niet in de oplossing is meegenomen. Dat vind ik nou zo jammer. En believe me, ik heb straten vol inlays gemaakt en ben er op terug aan het komen. Alles heeft zijn nut, inlays eigenlijk niet meer.
vr, 01/07/2011 - 18:27 Permalink
Moni_Moni

@ Chris

Iedereen moet verzekerd zijn vanaf 2006, dus ik zou er zelfs niet voor kunnen kiezen om niet verzekerd te zijn. En de tandartsvergoeding zit standaard in mijn AV pakket. Ik heb een aanvullend pakket, omdat ik redelijk veel in het buitenland zit en daar de zorg een stuk duurder is dan hier. Maar dat is meer een voorzorgsmaatregel, aangezien ik (bijna) nooit wat heb. Ik kom nooit boven het eigen risico en ik heb geen hele hoge tandartsvergoeding (die krijg ik niet eens). Dus ja , ze verdienen genoeg aan mij.

@ mecánico para bicicletas

Ik bedoelde juist dat ik een reactie als dat van spiegeltje van robinson had verwacht (het staat er een beetje onduidelijk zie ik).
De 4 tandartsen die ik heb gesproken waren vol lof over inlays. Ik heb een aantal keramieken inlays gekregen ter vervanging van amalgaam vullingen en ik vind ze geweldig mooi. Maar je hebt me wel aan het denken gezet; mijn gebit is zeer zwak, dus misschien is een kroon beter. Ik ga het zeker bespreken met mijn tandarts. Dank je wel voor het advies!
vr, 01/07/2011 - 19:12 Permalink
Chris888

Aha, ik dacht dat aanvullende tandartsverzekeringen altijd los stonden van de 'gewone' aanvullende verzekering.

Bovendien wekte het feit dat je het gewoonlijk prima vindt dat je tandarts een enorme graaier is zolang de verzekering betaalt bij mij de indruk dat je verzekering wel eens wat uitkeert (enorme graaibedragen zelfs :wink: )
vr, 01/07/2011 - 20:04 Permalink