Microscoop bij zenuwbehandeling

Author:
ruben1984
Posted:
di, 12/27/2005 - 16:56
Bij elke zenuwbehandeling (theet zeker wortelkanaalbehandeling officieel) die mijn tandarts uitvoert gebruikt hij een microscoop en declareert hij die onder UPT code E86 (€63,20) die bij mij niet vergoed wordt. Bovendien gebruikt hij ook nog de onvergoede codes E19 (2x) E45 en E85, waarmee ik in totaal op een zelf te betalen bedrag kom van €112,30 met nog een behandeling te gaan terwijl ik volledig aanvullend verzekerd ben bij IZZ. De tandarts beweert fijntjes dat hij die microscoop nodig heeft voor de behandeling en me matst om het maar 1 keer te rekenen voor 3 behandelingen. Nu heb ik gehoord dat maar weinig tandartsten beschikken over zo'n microscoop, waarmee bij mij het vermoeden ontstaat dat hij dit apparaat gebruikt voor eigen gemak. Net zoals de elektronische lengtebepaling overigens. Ik voel me hierdoor als 'arme' student nogal opgelicht
Mag dit allemaal zomaar en wat doe ik er tegen?
Geke

Het is niet zo dat zo'n apparaat wordt gebruikt voor eigen gemak. Het is juist om een beter resultaat van de wortelkanaalbehandeling te verkrijgen. Een wortelkanaalbehandeling is al een behoorlijke verzwakking van je tand of kies, door mbv een microscoop alle kanaaltjes te vinden (die je soms zonder niet goed ziet) verklein je het risico dat je later nog een keer opnieuw de wortelkanaalbehandeling moet doen, omdat er lekkage heeft opgetreden of herinfectie door een nog ongevuld kanaaltje. Datzelfde geldt voor een electronische lengtebepaler. Dit is ook een extra hulpmiddel voor de behandeling om zo goed mogelijk op lengte te komen met een maken van de wortelkanaalbehandeling. Sommige tandartsen gebruiken dit misschien niet, maar maken een paar foto's extra, waarmee je dan soms duurder uit bent. En het is ook voor het slagen van de wortelkanaalbehandeling erg belangrijk dat je goed op de juiste lengte schoonmaakt, anders kunnen er ontstekingen aan de wortelpunten ontstaan of niet verdwijnen als ze er al zijn. Verder is E19 een normale code als de wortelkanaalbehandeling in 2 zittingen gedaan wordt (1x tijdelijk gevuld), wat vaak het geval is bij kiezen met meerdere kanalen. En E45 is ook een normale code, die eigenlijk door bijna alle moderne tandartsen gebruikt wordt, want zonder rubber lapje, komt er makkelijker speeksel bij, waardoor de kans op mislukken groter wordt of je kunt vies chloorspoelmiddel in je mond krijgen, wat echt niet lekker is. Zelf ben ik ook een arme student, maar als dit bij mij nodig was zou ik wel willen dat mn tandarts het zo zou doen, liever meteen zo goed mogelijk dan over een tijdje nog een keer.

:smt006 Geke

ps kijk eens hierin http://www.tandarts.nl/verzekeringen/tarieven2005.pdf Gebruik van microscoop is inderdaad per zitting (pag 11), dus je bent goedkoper uit dan eigenlijk zou moeten.
di, 12/27/2005 - 17:37 Permalink
ruben1984

Bedankt voor je duidelijke en verhelderende reactie!

Dus kortom, mijn tandarts probeert (overigens kennelijk succesvol) om alle risico's uit te sluiten en zijn werk zo goed en nauwkeurig mogelijk te doen (trouwens ook zo snel mogelijk). Maar is het dan niet zo correct om deze keuze voor te leggen zodat je er zelf over kan beslissen. Ik weet dat het krom is, maar 6 of meer foto's worden gewoon vergoed. Een eventuele tweede behandeling ook. Er mag toch ook binnen redelijke kaders gekeken worden naar geldkwesties. Het heet trouwens vast niet voor niets 'operatiemicroscoop' en staat het onder het hoofdstuk over de endodontische microchirurgie. Toch niet elke wortelkanaalbehandeling hoeft zo kostbaar aangepakt te worden?
En waarom kost zo'n microscoop me €62 als het alleen boven mijn hoofd hangt en er af en toe door gekeken wordt. Het is niet zo dat hij de tijd neemt om eens goed naar de situatie te kijken, maar gebruikt hem meer als soort geavanceerde bril. Het zal best een duur apparaat zijn, maar dit lijkt me wel een erg forse afschrijving, zeker omdat mijn tandarts hem constant gebruikt. Hij gebruikte hem zelfs voor een vulling bij mijn moeder, waar die dan niet berekend is.
Overigens wordt mijn "simpele" kanaalbehandeling niet in twee zittingen gedaan, maar in drie.

Groeten, Ruben
di, 12/27/2005 - 18:55 Permalink
de digitale tandarts

Drie zittingen wijst op een moeilijkere kanaalbehandeling, maar gelukkig heeft uw tandarts de behandeling tot een goed einde gebracht.

Een microscoop kan wel enkele tienduizenden euro's kosten en dat is voor een tandarts op dit moment nauwelijks een rendabele investering, dit komt mede doordat het tarief alleen bij wortelkanaalbehandelingen gebruikt mag worden.

Uw tandarts heeft er voor gekozen om zijn/haar praktijk zo in te richten dat veel gericht is op het halen van maximale kwaliteit. Echter zoals u zegt, moet er ook ruimte zijn voor mensen die kiezen voor gunstige kosten/baten verhouding.

In de totale tandheelkundige markt zou er eigenlijk een diverse samenstelling van praktijken moeten zijn, varierend van kleine prive priveprakijken, specialistencentra, algemene praktijken tot ketens van efficient gerunde praktijken, waarbij er natuurlijk goede maatregelen moeten bestaan tegen leveren van ondermaats werk.

Op dit moment heeft nog niet iedereen in Nederland de mogelijkheid om de tandarts en de praktijkvoering te kiezen, maar door het langzaam verdwijnen van het tandartstekort, zal dat steeds beter mogelijk worden.

Met vriendelijke groet.
di, 12/27/2005 - 22:31 Permalink
ruben1984

Uit het verhaal van Geke blijkt toch juist hoe onefficiënt ook de tandartsenpraktijk is. Die microscoop kost dan aardig wat, maar als ik hoor wat voor kosten en onheil (met ook weer de nodige kosten) er vaak mee voorkomen kunnen worden. Waarom is er dan door de tandartsenwereld geen 'lobby' naar de verzekeraars om wel die microscoop te laten vergoeden?

Ruben
di, 12/27/2005 - 22:51 Permalink
de digitale tandarts

Zorgen dat je in 1 keer de kanaalbehandeling goed doet, zodat de kans klein is dat een tijdrovende herbehandeling noodzakelijk is, vind ik efficient.

Tandartsen hebben eigenlijk geen invloed op de samenstelling van de aanvullende pakketten, jaren lobbyen hebben nauwelijks effect gehad.

Gelukkig zijn er nu een aantal pakketten die 100% van de tandartsrekening vergoeden, zonder kleine lettertjes als 'uitgezonderd microscoop' Indien de patient goed kiest, kunnen deze verrassingen voorkomen worden. Wij proberen onze bezoekers over een aantal maanden te kunnen voorlichten over het kiezen van een tandartsverzekering.

Met vriendelijke groet.
di, 12/27/2005 - 23:09 Permalink
ruben1984

Over een aantal maanden lijkt me niet iets te laat ivm de deadline in maart om vrij een verzekering te kunnen kiezen. Verder een goede zaak. Bedankt voor alle info!
wo, 12/28/2005 - 00:39 Permalink
de digitale tandarts

Omdat de informatie van de zorgverzekeringen pas om deze tijd volledig bekend is, redden we het gewoon niet. Maar vanaf 2007 kunt u het in ieder geval gebruiken voor de keuze van uw zorgverzekering. Alvast een zet in de goede richting: Ohra en Meeus
wo, 12/28/2005 - 01:16 Permalink
vV

Dus kortom, mijn tandarts probeert (overigens kennelijk succesvol) om alle risico's uit te sluiten en zijn werk zo goed en nauwkeurig mogelijk te doen (trouwens ook zo snel mogelijk). Maar is het dan niet zo correct om deze keuze voor te leggen zodat je er zelf over kan beslissen. Ik weet dat het krom is, maar 6 of meer foto's worden gewoon vergoed. Een eventuele tweede behandeling ook. Er mag toch ook binnen redelijke kaders gekeken worden naar geldkwesties.


Dit is dus precies de reden dat tandartsen zich eigenlijk niet met verzekeringen bemoeien!
Uw verzekering vergoedt niet de microscoop, maar wel 6 fotos. Dit is bij bijna elke verzekering weer anders!

U heeft een tandarts die het onderste uit de kan wil halen mbt kwaliteit. Daarnaast is hij erg coulant met berekenen van extra kosten`. Dat dit allemaal niet door de verzekering gehonoreerd wordt zegt meer over uw verzekering dan over uw tandarts.

En wilt u dit allemaal niet, heeft u nog altijd een keuze, namelijk naar een andere tandarts gaan die de kwaliteit minder hoog in het vaandel heeft staan. Met her risico op herbehandeling, en mogelijk zelfs een noodzakelijke apex-resectie om de kies te behouden, of zelfs wanneer dit allemaal niet gaat lukken verlies van de kies....
Persoonlijk zou ik het wel weten, ook al werd er wel 3x gebruik microscoop berekend...

Maar dit hoort allemaal niet op het bordje van de tandarts die zijn best doet, maar op dat van de verzekering die belachelijke uitsluitingen doet. De microscoop is vrij bijzonder (steeds minder bijzonder overigens) maar E19 en E45 zijn toch echt heel normale coderingen!
wo, 12/28/2005 - 11:10 Permalink
Broek

Ik persoonlijk betaal liever iets meer voor een goede behandeling dan dat ik me verzekert een keer opnieuw moet laten behandelen. Waarbij ik niet wil zeggen dat je zonder microscoop geen goed werk kan leveren.

Ik loop nu ook bij een endo-centrum die microscopen gebruiken. Ik heb nu 1 kies waar ik in totaal 3 behandelingen (laatste deze zaterdag) voor krijg. En ik moet nog een kies laten herbehandelen. Erg goedkoop is het niet, maar ik betaal per kies die behandelt wordt en niet per consult. Dus in 1 of 3 behandeling ik betaal hetzelfde. Moet wel vermeld de behandeling kost zo'n 1000 eurie en ik moet zelf 20% betalen.

Zoals ik al zij ik moet 1 kies laten herbehandelen omdat mijn vorige tandarts de behandeling niet goed heeft uitgevoerd (niet tot de wortelpunten gegaan), is er een mogelijk om hem op te laten draaien voor de extra kosten die ik nu maak? Vooral als mijn verzekering niet een herbehandeling vergoed. Aan de andere kant denk ik dat dat erg veel werk wordt en hij is ook maar mens dus fouten worden nu eenmaal gemaakt.
do, 12/29/2005 - 18:51 Permalink
ruben1984

Ja, ik ben het opzich helemaal met jullie eens. Het is inderdaad krom van de verzekering. Kga nu proberen wat ik daar vandaan kan halen. In ieder geval de kosten die wegvallen door het gebruik van de microscoop, zoals die foto's, moet te halen zijn. Bedankt voor jullie reacties
Ik blijf er wel bij dat het een keuze van mezelf moet zijn en dat het wat beter gecommuniceerd had mogen worden. Voor kerst krijg ik nog een bonus van €70 en meteen na kerst valt er plotseling zo'n rekening binnen. Meteen de kerststemming weer weg :P

[edit] E19 blijkt trouwens wel vergoed te worden (totaal €28,-) , E45 niet.

[edit] Worden er overigens nog meer 'directe' kosten bespaard naast de foto's door het gebruik van de microscoop?
do, 12/29/2005 - 22:10 Permalink
Geke

Het zijn niet echt de foto's die wegvallen door het gebruik van een microscoop, maar vaak door het gebruik van een electronische lengtemeter. Een microscoop kan wel in de toekomst mogelijke onkosten voorkomen, dat is vaak niet echt te zeggen vantevoren. Maar bij moeilijke wortelkanaalbehandelingen, zoals bij jou waarschijnlijk het geval was, kan het kostbare herbehandelingen misschien voorkomen. Maar ja dat is altijd een kans, ik denk niet dat daarom iets met je verzekering te regelen is.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
zo, 01/01/2006 - 13:56 Permalink