Verkeerde code behandeling kaakchirurgie?

Author:
Anoukxv
Posted:
vr, 09/01/2017 - 10:59
Hoi iedereen,

Ongeveer 1,5 maand geleden heb ik mijn verstandskiezen laten trekken bij de kaakchirurg. Ik was erg angstig dus mijn tandarts had mij doorverwezen om het eerst onder algehele narcose te doen. Daar ben ik later van afgestapt en heb toen gekozen voor plaatselijke verdoving.

Het verstandskies trekken ging mij beter af dan ik had verwacht. Ik had alleen al pijn aan de bovenste verstandskies dus dat deed nog meer pijn tijdens het trekken. Eigenlijk niks gecompliceerds aan zou je zeggen. Ik was ook binnen 2 minuten weer buiten.

Totdat ik de rekening gisteren binnen kreeg 352 euro voor het trekken van 2 verstandskiezen. Ik had mijn zorgverzekering al van te voren gebeld en die hadden mij verteld dat een ongecompliceerde behandeling 45 euro is en gecompliceerd 180 euro. Hier is dus iets fout gegaan.

Ik heb dus die code (234041) opgezocht bij de nza en dbc en daar staat bij: operative verwijdering van bla bla bla. Nou er was dus niks operatiefs aan, niet gesneden, niet geboord etc. Kan het zijn dat ze de verkeerde code hebben gebruikt? Want er bestaat namelijk nog een andere code, namelijk 234032. Deze staat voor ongecompliceerde extractie van 1 of meerdere gebitselementen in 1 kaakhelft.

Ik heb dus vanochtend het ziekenhuis gebeld waar ik ben behandeld en zij vertelde mij dat er maar 1 code is namelijk de 234041 en dat het standaard is en dat kaakchirurgie niet met dbc werken, etc.

Hebben jullie dit ook wel eens meegemaakt of heeft het ziekenhuis gelijk?
vV

<blockquote>Hier is dus iets fout gegaan.</blockquote> ietwat kort door de bocht denk ik. Mag ik vragen waarom de kaakchirurg eraan te pas moest komen als het zo simpel was? kan de tandarts dan toch zelf ook? Binnen twee minuten weer buiten lijkt mij heel sterk want dan werkt een verdoving nog niet...Ik denk dat het iets genuanceerder ligt dan je het hier voorspiegelt. In princiep zal een kaakchirurg niet heel snel te maken hebben met een eenvoudige extractie, dat is tandartsniveau. Wanneer het binnen het kaakchirurgisch behandelplan valt (oftewel er een duidelijke noodzaak voor zijn bemoeienis is, ook mbt risico op complicaties en zo) kan dat er inderdaad wat betreft eigen risico inhakken. Overigens kan (en mag) een zorgverzekeraar niet op de stoel gaan zitten van behandelaar. Zij kunnen ook niet over de telefoon vertellen wat iemand anders gaat of kan berekenen lijkt mij omdat ze de situatie in de mond en de bijbehorende diagnose en behandelplan helemaal niet kennen. Navraag doen over kosten lijkt mij bij de behandelaar te moeten gebeuren, niet elders.
vr, 09/01/2017 - 17:34 Permalink