Ik ben bekend met de mores in het normale economische verkeer.....niet met die van tandartsen.
De zaak is dat ik ben gaan shoppen voor een zeer omvangrijke behandeling (implantaten en bruggen).
Ik ben nog geen behandelaar tegengekomen die me spontaan een degelijke kostenbegroting aanreikt. En het is helemaal niet moeilijk. Met een eenvoudig spreadsheetmodel reken je zo verschillende oplossingsmogelijkheden door. Ik heb er een gemaakt en aangeboden aan implantologen, ze verdommen het gewoon. Het blijft bij vaagheden en halve informatie. En als je te veel aandringt, word je lastig gevonden. Dan heet het ..je moet wel vertrouwen hebben in ons.
Daar heb ik nou de schurft aan....vertrouwen moet je verdienen! Het is overal elders ook heel gewoon dat je shopt en prijzen vergelijkt en kortingen kunt bedingen. Niet bij tandartsen. Er wordt ook altijd gedaan alsof het enige wat ze verdienen een kleine 30% bedraagt van de hele klus; de rest is materiaal ingekocht van derden. En de kortingen dan???? Iedere bedrijfstak kent inkoopvoordelen. Jullie niet? (Laatst zei er eentje tegen mij: ik ben toch geen marktkoopman.)
Waarom zo lastig, mijne heren. Wees een beetje sportief en niet zo ouderwets hooghartig. Wat is dat nou? Ik wil zorg inkopen, maar krijg geen prijs, ik krijg pas een prijs als ik zorg gekocht heb en nog niet eens altijd.....ik haat open einde regelingen, lekker voor de behandelaar, niet lekker voor mij. En bedenk, als het niet door de verzekering wordt vergoed, sta je als leek/patient helemaal alleen en zie dan maar of je weet of de facturen wel allemaal kloppen.
Reacties welkom.
Jerry.
De zaak is dat ik ben gaan shoppen voor een zeer omvangrijke behandeling (implantaten en bruggen).
Ik ben nog geen behandelaar tegengekomen die me spontaan een degelijke kostenbegroting aanreikt. En het is helemaal niet moeilijk. Met een eenvoudig spreadsheetmodel reken je zo verschillende oplossingsmogelijkheden door. Ik heb er een gemaakt en aangeboden aan implantologen, ze verdommen het gewoon. Het blijft bij vaagheden en halve informatie. En als je te veel aandringt, word je lastig gevonden. Dan heet het ..je moet wel vertrouwen hebben in ons.
Daar heb ik nou de schurft aan....vertrouwen moet je verdienen! Het is overal elders ook heel gewoon dat je shopt en prijzen vergelijkt en kortingen kunt bedingen. Niet bij tandartsen. Er wordt ook altijd gedaan alsof het enige wat ze verdienen een kleine 30% bedraagt van de hele klus; de rest is materiaal ingekocht van derden. En de kortingen dan???? Iedere bedrijfstak kent inkoopvoordelen. Jullie niet? (Laatst zei er eentje tegen mij: ik ben toch geen marktkoopman.)
Waarom zo lastig, mijne heren. Wees een beetje sportief en niet zo ouderwets hooghartig. Wat is dat nou? Ik wil zorg inkopen, maar krijg geen prijs, ik krijg pas een prijs als ik zorg gekocht heb en nog niet eens altijd.....ik haat open einde regelingen, lekker voor de behandelaar, niet lekker voor mij. En bedenk, als het niet door de verzekering wordt vergoed, sta je als leek/patient helemaal alleen en zie dan maar of je weet of de facturen wel allemaal kloppen.
Reacties welkom.
Jerry.
Re: Waarom geven ze me geen prijsopgave?
Het lijkt me wel dat er eerst onderzoek nodig is, voordat ze je een begroting kunnen meegeven. Pas dan weet je wat er precies zou moeten gebeuren.
Re: Waarom geven ze me geen prijsopgave?
Re: Waarom geven ze me geen prijsopgave?
Hier kan wat speling in zitten (in de kosten), maar dat zal niet verschrikkelijk veel verschillen).
Begrijpelijk dat het u frustreert dat er geen duidelijke begroting op tafel te krijgen is, maar dit zou niet de dagelijkse gang van zaken moeten zijn.
Re: Waarom geven ze me geen prijsopgave?
In de stoel en met mijn eigen OPT.... vrij duidelijk wat mogelijk is, met een enkele slag om de arm (Regio 2.3 botopbouw? Of aan welk element een dummy gehecht moet worden).
Doorgeven van kortingen? Lijkt me naief gedacht, want als je er zelf niks beter van wordt, waar zal je je druk om maken?
Consult kosten....soms direct boter bij de vis, soms ogenschijnlijk gratis (actie of na weken nog geen rekening).
Re: Waarom geven ze me geen prijsopgave?
Maar met een consult in de stoel moet men gewoon eens chriftelijke begroting, compleet met UPT codes verstrekken lijkt mij. Anders zou ik een rekening ervoor ook niet ebtalen. Wat wel iets is: ik denk dat men niet al te veel tijd aan shoppers wil besteden. Zo zit de zorgsector nu eenmaal niet in elkaar. Beetje ouderwets misschien, zal best. Is niet anders. U wilt wat van hen, niet andersom om het zo maar te zeggen.
ik neem aan dat z eop zijn minst wel een rpijs geven voor het geheel , met slag om de arm .Ook al lijkt het allemaal duidelijk, een lichaam is geen auto.. onvoorzien kan zijn dat er extra kosten nodig blijken, onvoorzien kan ook zijn complicaties, die niet per se kostenloos zijn waar het om de oplossing ervan gaat.
Maar iemand met ervaring moet daar een stelpost voor kunnen neerzetten.