Ik vraag mij af of er een manier is om er achter te komen hoe een bepaalde tandarts beoordeeld wordt, of hoe de kwaliteit is.
Ik zit zelf op dit moment bij een tandarts waar ik geen vertrouwen meer in heb. Ik wil naar een andere tandarts overstappen, maar wil niet weer bij zo'n slechte tandarst terecht komen. Is er ergens een klantenbeoordeling of kwaliteitswaardering te vinden op internet of iets dergelijks?
Ik zit zelf op dit moment bij een tandarts waar ik geen vertrouwen meer in heb. Ik wil naar een andere tandarts overstappen, maar wil niet weer bij zo'n slechte tandarst terecht komen. Is er ergens een klantenbeoordeling of kwaliteitswaardering te vinden op internet of iets dergelijks?
Wat je eventueel kan doen is vragen of de tandarts cursussen/congressen volgt.
Volgens onze beroepscode mogen wij geen uitspraken doen over collega's.
Je kan eventueel wel een second opinion aanvragen.
op goed geluk
Maarrrr het grote nadeel is natuurlijk dat klanten helemaal niet goed kunnen beoordelen of de tandarts daadwerkelijk een goede is. Ze kunnen hooguit nagaan of de tandarts communicatief goed is.
Een klantenopninie-peiling is inderdaad een goed idee!
Iedereen zal een behandeling anders ervaren. Iedereen heeft een ander 'kader'. Een vulling die mij geplaatst wordt kan voor mij vreselijk gevonden worden terwijl het door een andere patient, waarbij de behandeling door exact dezelfde tandarts wordt gedaan, bij dezelfde kies, in het zelfde tijdsbestek en met het zelfde materiaal, prima bevonden kan worden.
Zo krijg ik regelmatig mensen in de stoel die van een tandarts vandaan komen die onlangs ziek is geworden. Die mensen zijn erg te spreken over die man want hij is zo vriendelijk etc etc.
Helaas zijn deze mensen toch tandheelkundig gezien op een bepaald gebied behoorlijk verwaarloosd.
en man o man wat een tandarts..bellen na een pijnlijke behandeling??? wou dat ze allemaal zo betrokken waren en geinteresseerd
Maar de informatie die je hieruit kunt halen is beperkt en ook niet iedereen kan dit denk ik, hoe meer je weet hoe meer je kunt beoordelen. Sommige mensen kunnen dit soort dingen helemaal niet, ook al weten ze een en ander over tandheelkunde.
Natuurlijk kan door professionals wel een bepaalde handelswijze (met actuele gevolgen) op een gegeven moment worden beoordeeld, hiermee doe je niet direct een uitspraak over de kwaliteit van een collega. Het is immers ook onprofessioneel en onethisch een patient met een half gedane wkb oid te laten lopen.
Het beste is in de buurt rondvragen naar ervaringen over tandartsen. Technische goede tandartsen komen na verloop van tijd vanzelf als zodanig bekend te staan, de slechte ook.
beoordelen
En het is best een vriendelijke man, die mij telkens het gevoel geeft dat alles na een tijdje weer goed komt en naar mij luistert; maar het resultaat is er niet naar! Hoe of met wat voor techniek of instrument hij het doet, daar heb ik geen kaas van gegeten, maar het resultaat wel.
Dat oordeel van klanten vind ik belangrijk.
Ik ben ooit eens naar een invalta geweest. Heel aardige man, die me goed gerust wist te stellen. Het is dan ook een angstta.
De vulling en verdoving ging allemaal keurig.
Echter, toen ik daarna wilde stokeren, lukte dat niet meer!
Hij had de ruimte tussen twee kiezen zo "vol" gestopt, dat ik er niet meer tussen kwam.
Bij mijn eigen ta kom ik al 20 jaar en heb ik nog nooit zoiets gehad.
Maar ja, hij is dan ook niet zo vriendelijk!
Ik hoef bijna nooit vullingen te laten vervangen en volgens mij gaat alles wat hij doet goed. Behalve verscheidene wkb's, maar die gingen zelfs bij de endodontoloog niet goed. :roll:
Groetjes,
Joke
voor orthodontisten: http://www.lachenuwpatienten.nl/
voor tandartsen: http://www.ant-online.nl/2547/Default.aspx
Nu nog de openheid van de individuele deelnemers. En misschien een bonus van het college tarieven ( http://www.ctg-zaio.nl )....? Onze praktijk scoort een 8,2. En bijna op alle aspecten bovengemiddeld. Gelukkig maar want dat kost veel energie!
Traveller
Enige jaren geleden heb ik ook meegewerkt aan een tevredenheidsonderzoek , goede score, en tips waar iets verbeterd kon worden aan de hand van door de patienten geplaatste opmerkingen. Helaas waren deze verbeteringen niet praktisch, voor mij zelfs niet uitvoerbaar. Dus enige relativiteit hierbij is ook nog aan de orde.
(zo moest ik mijn bereikbaarheid verbeteren, ook `s avonds en in het weekend werken etc. Nou ja ik heb nog steeds maar 2 handen , 1 hart en zelf ook een priveleven).
Enne...flauw hoor, dat 24-uur bereikbaarheid en dienstbaarheid niet te realiseren is :wink: Ik probeer mijn klanten dat ook nog steeds uit te leggen. Een zei laatst oprecht verbaasd: goh, ik wist niet dat jij ook nog een relatie had, heb je natuurlijk ook tijd voor nodig, vandaar dat je nu even niet kunt werken (dit was een zondagavond)! Toen het hem ontschoot moest hij er zelf ook erg mee lachen: al zou ik geen relatie hebben, dan heb ik ook nog tijd voor mezelf nodig. :smt015
Waar ik wel benieuwd naar ben: wat is nou uit zo'n vragenlijst de grootste verrassing voor jullie iets mee kunnen? En hoe kom je er nou op om zo'n vragenlijst in je praktijk te gebruiken? Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, ik weet niet of u zin/tijd/gelegenheid heeft om dit te beantwoorden!
Groet
Traveller :smt006
Tevens is het een goede manier om te peilen of je er nu echt ook bent, of dat er zaken over het hoofd gezien worden.
In essentie wil je er beter van worden, het einddoel is een betere verstandhouding met de patientenpopulatie.
Het zou ook kunnen zijn dat bepaalde zaken niet te veranderen zijn, maar dan moet er misschien beter gecommuniceerd worden over het hoe en waarom, als er blijkbaar een grote groep is die dit niet wil/kan inzien.
Tja en echt een verrassing kwam bij mij er destijds niet uit. Ik heb de vragenlijst van de ANT niet gezien, kan daar dus nioet over oordelen.
Wat mij wel opviel is dat hoewel je je best doet mensen te informeren, veel van de informatie gewoon niet gelezen wordt... Dit geldt al voor zoiets simpels als een praktijkinfo folder... echt geen boekwerk, het past in tekst op 1 A4 met ruimte over...
In ieder geval bedankt voor het doorkijkje! :P
Groet
Traveller