Buitenlandse tandartsen

Author:
Tandsteen
Posted:
di, 01/13/2009 - 16:21
Kan iemand mij vertellen in hoeverre er verschil is tussen het niveau van tandheelkunde in Nederland, en andere Europese landen?

Waarom ik dit vraag; In de praktijk waar ik kom, is ongeveer elk half jaar een andere (buitenlandse*) tandarts werkzaam. Inmiddels hebben ze in deze praktijk twee composietvullingen gezet, waarbij ik bij beide vullingen behoorlijk veel napijn heb gehad (een week lang letterlijk hevige kiespijn). Uiteindelijk is de pijn weg gegaan, en heb ik nergens meer last van. Mijn vroegere (Nederlandse) tandartsen hebben twee (diepe) composietvullingen gezet, waarbij ik enkel op de dag van de behandeling een wat zeurderig gevoel ervaarde. Maar zeker geen pijn.

Na wat rondzoeken op dit forum is me duidelijk dat het zetten van composietvulling wat meer handigheid (of ervaring?) vereist. Zou het kunnen dat tandartsen in het buitenland minder met composiet werken dan de NL tandartsen? Ik lees namelijk ook veel over het leggen van laagjes bij het gebruik van composiet. Naar mijn idee moet elk laagje worden uitgehard, of heb ik dat mis? Bij de laatste twee pijnlijke vullingen heb ik namelijk maar tweemaal de lamp/fohn naar binnen zien gaan, wat in mijn (wellicht onjuiste) visie een vulling van 2 lagen zou betekenen.

Vanwege de taalbarriere ben ik al lichtjes aan het overwegen om weer naar een Nederlandse tandarts over te stappen. Ondanks dat we er altijd uit komen, ben ik toch vaak bang dat er miscommunicaties kunnen ontstaan.
Apex resection -> blabla ...section -> extraction -> en weg is m'n kies :o (bij wijze van, he :lol: )

Bovenstaand verhaal speelt dus ook mee, maar omdat ik hier zelf (als tandheelkundige leek) niet over kan oordelen, leek het me handig om het hier toch even na te vragen.

* Ik heb geen idee waar ze vandaan komen, maar Nederlands spreken ze niet en het Engels is ook niet optimaal.
vV

ik vind dat van een tandarts werkzaam in nederland eigenlijk verwacht mag worden dat ie fatsoenlijk de taal machtig is. En is ie dat niet is het de verantwoordelijkheid van de praktijkeigenaar te zorgen voor aanwezigheid (permanent) van een tolk. Maar ja dat kost weer geld, terwijl zij meestal nu net zo lekker verdienen aan die buitenlandse tandartsen die veelal op loonbasis werkzaam zijn....

Is dit een structureel probleem zou ik als patient daar de consequenties uit trekken, oftewel: wegwezen...
(zelfs nog ongeacht het niveau van het werk..)

Even een juridisch lesje: in loondienst of niet, d ebehandelaar is verantwoordelijk voor de geleverde kwaliteit, niet de praktijkeigenaar. En het is fijn, de tandarts vertrekt na afloop van zijn halfjaarkontrakt weer naar, ik noem maar wat, rusland, probeer die maar te vinden om verhaal te halen...
di, 01/13/2009 - 16:55 Permalink
Tandsteen

Even een juridisch lesje: in loondienst of niet, d ebehandelaar is verantwoordelijk voor de geleverde kwaliteit, niet de praktijkeigenaar. En het is fijn, de tandarts vertrekt na afloop van zijn halfjaarkontrakt weer naar, ik noem maar wat, rusland, probeer die maar te vinden om verhaal te halen...


Nooit geweten :o Vrijdag maar eens wat praktijken in de buurt bellen, of er nog plek is. Ik weet genoeg, dankjewel vV.

Maar om nog even terug te komen op de napijn a.g.v. de vullingen, kan dat komen door "onkunde"? Ik schrijf het tussen aanhalingstekens omdat ik onkunde een groot woord vind.
di, 01/13/2009 - 17:47 Permalink
vV

kan, maar hoeft niet. Nu is het wel zo dat met de juiste materialen correct verwerkt volgens handleiding, napijn bijna niet nodig is. Ga je te snel, dus de diverse stappen te kort laten inwerken is napijn in ieder geval een garantie, en de levensdurr van de vullingen ook gegarandeerd korter, ze lekken eigenlijk al vanaf de eerste seconde. Maar of dat de oorzaak is, is vanachter de compu niet vast te stellen.
di, 01/13/2009 - 19:01 Permalink
Tandsteen

Ik denk dat ik bovenstaande wel kan bevestigen. Mijn afspraak was via het hoofdkantoor gemaakt (het gaat om een tandartsketen), en stond onterecht als controle ingeboekt. Mijn afspraak was om 16:50, terwijl de praktijk om 17:00 sluit. De tijdsduur van het vullen van een kies was dus niet ingepland. Ik stond met een minuut of 10 a 15 weer buiten, inclusief inwerktijd van de anesthesie en controle (ik probeerde de tandarts duidelijk te maken dat ik voor die kies kwam en niet voor controle, maar hij begreep me niet. Fijn die taalbarriere).

Althans, dat gaat op voor de laatste vulling. Voor de eerste vulling in deze praktijk was wel de juiste tijd gereserveerd, en daar heb ik ook relatief minder napijn aan gehad.
di, 01/13/2009 - 19:09 Permalink
Carin 250

Ik wil hierbij zeggen, dat niet alle buitenlandse tandartsen slecht werk afleveren.
Ik zit zelf bij een tandarts die van buitenlandse afkomst is, en ik heb nog nooit zo'n goeie tandarts gehad.

Maar als ik het dus goed begrijp, heb je meer last van een composiet vulling dan die andere.
Heb er zelf ook wel eens last van, maar hangt volgens mij ook af van hoe diep die vulling zit of zit ik nu fout?
di, 01/13/2009 - 19:22 Permalink
Tandsteen

Ik wil hierbij zeggen, dat niet alle buitenlandse tandartsen slecht werk afleveren.
Ik zit zelf bij een tandarts die van buitenlandse afkomst is, en ik heb nog nooit zo'n goeie tandarts gehad.

Maar als ik het dus goed begrijp, heb je meer last van een composiet vulling dan die andere.
Heb er zelf ook wel eens last van, maar hangt volgens mij ook af van hoe diep die vulling zit of zit ik nu fout?


Ik zou nooit durven beweren dat alle buitenlandse tandartsen slecht zijn, dat gaat zelfs richting discriminatie. Feit is wel dat de tandartsen bij mijn huidige praktijk vraagtekens oproepen en dat de communicatie niet vlekkeloos verloopt. Dat laatste vind ik essentieel wanneer het om medische zorg gaat. Stel dat hij een ingreep voorsteld, maar ik begrijp hem verkeerd. Dan heb ik ingestemd met een ingreep waar ik eigenlijk niet achter stond. Daarbij heeft het verhaal van vV me ook doen schrikken (wat de verantwoordelijkheden betreft). Ik ben blij dat je zelf wel een fatsoenlijke tandarts hebt, helaas moet ik zelf weer op zoek.

Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft wat betreft de diepte van de vulling, maar een week lang hevige kiespijn (lees: een week lang 1 uurtje per nacht slapen) is mijn inziens niet normaal. Zelfs het trekken van m'n verstandskiezen bij de kaakchirurg had minder impact op m'n dagelijks leven. Daarbij heb ik ook het gevoel dat de laatste vulling er in "gerusht" is i.v.m. tijdsdruk (naar huis willen). Een tandarts die op die manier met mijn gebit om gaat, mag er wat mij betreft nooit meer aan zitten.

Uit principe zou ik deze vulling dan ook niet onder garantie laten vervangen, maar door m'n aanstaande tandarts onder handen laten nemen. Dan maar 2x de kosten.
di, 01/13/2009 - 20:02 Permalink
Carin 250

Maar als ik het nu goed begrijp, heb je er geen last meer van?

En ja als je maar 1 uurtje kan slapen klopt er natuurlijk iets niet.
Heeft je tandarts het misschien ook over een wkb gehad?
Of je zenuw is geraakt, en dat kan ook veel pijn opleveren.

Groetjes Carin
di, 01/13/2009 - 21:37 Permalink
Tandsteen

Nee, op het moment voel ik er niet zoveel meer van. Af en toe eens een pijnscheut bij het kauwen.

Over een WKB heb ik niets gehoord, maar ik denk wel dat hij een zenuw te pakken heeft gehad. Ik was flink verdoofd, de spuit ging recht in m'n kaakspier. Maar ik voelde op een gegeven moment toch dat hij in m'n zenuw zat. De pijn voelde heel ver weg, zo ver dat het eigenlijk geen pijn was (ja klinkt raar).
di, 01/13/2009 - 21:52 Permalink
hermina

Communicatie in de Nederlandse taal is wel het eerste wat ik bij een behandeling zou eisen hier in Nederland. Niet als discriminatie bedoeld, maar voor een goede communicatie.

Ik herken (vanuit mijn werk, geen thk) het fenomeen, en hoe goed bedoeld ook, het loopt gewoon niet altijd goed als de behandelaar de taal niet goed genoeg beheerst.

Ik weet natuurlijk niks over de kwaliteit van de behandeling, maar communicatie vind ikzelf wel altijd een essentieel deel van de verhouding behandelaar-patient. Hoe kun je elkaar nu begrijpen als je niet eens dezelfde taal spreek, dit geldt toch ook nog steeds als een behandeling technisch goed is uitgevoerd???.
do, 01/15/2009 - 23:42 Permalink
bangerik2

Helaas voor al die goede buitenlandse tandartsen en andere medici.
Ik zou nooit een buitenlandse arts nemen, wil het risco niet nemen.
Jullie hebben waarschijnlijk ook het verhaal gehoord over die Nederlandse neuroloog die er echt en potje van had gemaakt, hier uit zijn functie werd gezet en daarna vrolijk in Duitsland verder praktiseerde. Zoiets gebeurt wel vaker, dus hoe kan men weten of de buitenlandse arts hier niet is omdat hij of zij in eigen land niet meer het vak mag uitoefenen. In de stad waar ik woon is een Griekse tandarts waarover ik alleen maar slechte ervaringen heb gehoord, dus dat helpt ook niet echt.
zo, 01/25/2009 - 21:47 Permalink
Spiegeltje

Er is wat mij betreft helemaal niets tegen buitenlandse tandartsen, mits deze vakbekwaam zijn, in het BIG-register staan ingeschreven en de taal voldoende machtig zijn om te kunnen communiceren met de patient. In bepaalde gevallen kan ook trouwens ook Engels zijn. Hangt een beetje af van waar de praktijk zit. Hier in Den Haag heb je wijken met veel expats en dan is Engels wel makkelijk en voor de meeste (hoogopgeleide) Nederlanders in die wijken totaal geen probleem. In de Schilderswijk is Nederlands ook niet meer echt de voertaal.

Maar goed wat ik wil zeggen: 100% zekerheid heb je nooit, niet met een buitenlandse maar ook niet met een Nederlandse tandarts.Er zijn namelijk ook wel enkele voorbeelden van Nederlandse tandartsen die "uit hun vak zijn gezet" en gewoon jarenlang in Nederland door zijn gegaan. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat nu niet meer mogelijk is. En je kunt het ook niet even eenvoudig./gemakkelijk controleren want er worden geen overzichten bijgehouden van dit soort lieden. Dit zijn echter grote uitzonderingen en er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat bij buitenlanders anders zou zijn.
zo, 01/25/2009 - 23:51 Permalink
Omi

Even een vraagje: in deze discussie, wat wordt er nou precies verstaan onder "buitenlandse (tand)artsen"?

Er zijn de laatste tijd heel veel Duitse of Poolse (tand)artsen aan het werk die gerbekkig of helemaal geen Nederlands spreken. Die zijn buitenlanders.
Maar je hebt ook buitenlanders (allochtonen) die aan de Nederlandse Universiteiten gestudeerd hebben en dus naar NL-maatstaven prima tandartsen zijn. Die zijn ook buitenlanders.

Nu wordt hierboven steeds gesprken over buitenlandse tandartsen. Dit is een beetje verwarrend voor de lezer. Het kan toch zeker niet de bedoeling zijn dat onze "eigen" allochtone (tand)artsen onder jullie opmerkingen te lijden krijgen?!

Je hebt overal rotte appels.
ma, 01/26/2009 - 22:28 Permalink
bangerik2

Nee Omni met mijn eerdere opmerking bedoelde ik niet allochtonen.
Wanneer ik bijv. in Duitsland zou wonen zou ik een daar praktiserend Nederlandse tandarts ook wantrouwen. Onlangs stond weer een verhaal op teletekst van een Britse arts die in Engeland uit z'n functie was gezet omdat hij 3 flessen whiskey per dag dronk, :o proost.
Nu werkt hij dus in Nederland. En wat jij zei Spiegeltje klopt ook er zijn geen garanties. Het zou voor de consument trouwens wel fijn zijn als er een zwarte lijst was.
vr, 01/30/2009 - 21:34 Permalink
vV

Nu werkt hij dus in Nederland
als wat?? niet als arts neem ik aan want hij krijgt als het goed is geen BIG registratie. En een zwarte lijst hoeft niet, de rotte appels krijgen een werkverbod, en in het ergste geval wordt de BIG registratie gescrapt. Aan d ekritisch consument dan om die BIG registratie na te gaan en als ie er niet is de consequenties daaruit te trekken. Alleen die moeite nemen de meesten ook niet...
ma, 02/02/2009 - 09:12 Permalink
remcoh

meld dat dan even aan de IGZ. Als burger die zijn/haar verantwoordelijkheid neemt.


Dat is denk ik niet meer nodig, over betreffende case is uitgebreid bericht. de betrokken arts heeft zelfs met naam en toenaam in de krant gestaan, google maar eens op dr. Wodka :)
ma, 02/02/2009 - 15:18 Permalink