Patientendossier

Author:
Heus
Posted:
vr, 01/07/2011 - 21:58
Mijn tandarts weigert om mijn patientendossier te overleggen. Wat kan ik hier aan doen, want ik wil het toch hebben!
advies

Beste Heus,

Het opvragen/inzien van het eigen dossier is geregeld in de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). Op basis van die wet is het opvragen van het eigen dossier legitiem. U heeft het recht aan uw zijde.

Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_op_de_geneeskundige_behandelingsoveree…

Naar mijn inschatting kan het niet anders dan dat uw tandarts gehoor geeft aan uw verzoek. Gebeurt dit niet, dan zou u een klacht kunnen indienen bij de beroepsvereniging waar de tandarts is aangesloten. De meeste tandartsen zijn aangesloten bij de NMT of ANT.
vr, 01/07/2011 - 23:05 Permalink
Spiegeltje

Sluit ik me geheel bij aan. Iets preciezer: de tandarts dient op verzoek een afschrift (kopie) van het dossier te overleggen. Het gaat om een compleet dossier, dus inclusief foto's maar zonder de persoonlijke aantekeningen. Er mogen ook bepaalde, aan een maximum gebonden, kosten voor in rekening worden gebracht, hoewel dit niet erg gebruikelijk is. Dus gewoon nogmaals verzoeken, dit keer schriftelijk en het kan geen kwaad dat u aangeeft een klacht te zullen indienen als de tandarts in gebreke blijft.

Ik vind het wel vreemd dat de tandarts niet meewerkt. Gebruik de zoekfunctie eens,want dit onderwerp is al vaker de revue gepasseerd.
za, 01/08/2011 - 00:09 Permalink
mecánico para …

Misschien als je uitlegt waarvoor je het wilt gebruiken dat je wat meer medewerking krijgt. Overigens, afhankelijk van de soort foto's is het meegegeven van originele foto's niet gebruikelijk. Daar zit een bewaarplicht op en ik vraag me af of dat niet boven de inzage rechten uitsteekt. Een kopie maken van een digitaal gemaakte foto is ook geen probleem, want dat is gewoon afdrukken van een plaatje.
Kosten, tja, hangt er vanaf wat u wilt. Ik geloof dat 10 cent per pagina acceptabel is. (heb het eigenlijk nooit gevraagd als iemand een uitdraai nodig had)

Als u over wilt stappen is het doorgaans zonder kosten. Maar dan wordt het op uw verzoek naar een andere tandartspraktijk gestuurd, waarmee de bewaarplicht van de foto's ook wordt overgedragen.
za, 01/08/2011 - 10:44 Permalink
Spiegeltje

De maximale kosten die in rekening mogen worden gebracht voor een afschrift zijn wettelijk geregeld in het Besluit kostenvergoeding rechten betrokkene Wbp (Wet bescherming persoonsgegevens).

Zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0012565/geldigheidsdatum_08-01-2011

Samenvattend: € 0,23 per pagina, tot een maximum van € 4,50 per bericht. Het laatste bedrag geldt ook voor digitale foto's. Voor uitzonderingen verwijs ik naar de wetstekst maar deze lijken me voor de tandartspraktijk minder relevant.

Voor tandartsen is deze folder interessant: http://www.cbpweb.nl/downloads_inf/inf_va_rechten_patient.pdf

En deze voor patiënten e.d.: http://www.cbpweb.nl/downloads_inf/inf_bet_va_rechten.pdf

Ik denk dat de meeste vragen die men kan hebben omtrent (inzage in en afschrift van) het patientendossier hierin wel worden beantwoord.
za, 01/08/2011 - 14:30 Permalink
Theo_F

Omdat ik zelf geen reactie kreeg van een tandarts-implantoloog op mijn verzoek om een kopie van de röntgenfoto die hij gemaakt had, had ik de vragen en adviezen hierboven met belangstelling gelezen. Mijn eerste verzoek stuurde ik op 13 december. Daar kwam (ook na 2 herhaalde verzoeken) geen enkele reactie op. Ik gaf daarom in een mail gisteren aan dat ik dt verzoek doe gebaseerd op de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst. En ik volgde ook het advies op en schreef "Mocht ik de kopie ook dit keer niet van u ontvangen dan rest mij geen andere mogelijkheid dan er een klacht van te maken en deze bij de NMT en bij Zorgbelang Nederland neer te leggen."

De tandarts-implantoloog reageert daarop door te schrijven dat ik de vertrouwensrelatie op scherp heb gezet en dat hij mij niet wenst te behandelen! Wel krijg ik nu eindelijk de kopie van de foto.
do, 01/05/2012 - 13:26 Permalink
vV

even voor de goede orde: u heeft daadwerkelijk de relatie (als die al bestond gezien uw verzoek om een kopie foto?)best wel een beetje op scherp gezet, gezien de tijd van het jaar dat u het verzoek doet.... Wellicht was de beste man een paar weken met vakantie..en dan moet u gewoon aansluiten op het andere werk wat ook blijft liggen. U gaat gelijk uit van onwil. Daarnaast had u ipv te mailen natuurlijk ook (extra) even kunnen bellen bv om navraag te doen of de mail wel was aangekomen (gaat wel eens mis door bv een verkeerd mailadres, tenzij u natuurlijk een leesbevestiging heeft ontvangen)
do, 01/05/2012 - 14:02 Permalink
Ortholimburg

dus inclusief foto's maar zonder de persoonlijke aantekeningen.


Even een kleine kanttekening: in België is er al rechtspraak, dat persoonlijk nota's die zich in het dossier bevinden, maar waar het praktijkpersoneel (assistentes, receptioniste) etc toegang toe hebben, ook onder het inzagerecht van de patient vallen. Dus persoonlijke nota's moeten echt persooonlijk zijn.Vraag is natuurlijk hoe de patient kan controleren dat alle documenten waarop hij recht zou hebben, ook inderdaad krijgt, of altans copie ervan.
do, 01/05/2012 - 15:30 Permalink
Theo_F

@tandarts

de tandarts was niet op vakantie en er was ook geen probleem met het mailadres. Ik heb eerst drie keer heel beleefd om de kopie van deze ene foto gevraagd. Maar er kwam geen enkele reactie. Terwijl er wel sprake was van tijdsdruk bij mijn verzoek. Ik heb er eerlijk gezegd moeite mee om me voor te stellen dat een tandarts (die daarvoor ook zijn medewerkers heeft) in 3 weken geen tijd kan vinden om 1 foto te mailen.
vr, 01/06/2012 - 15:32 Permalink
advies

Beste Theo_F,

De periode kerst/jaarwisseling is een drukke periode voor veel praktijken, maar mijn inziens zeker geen reden voor de tandarts-implantoloog om gelijk naar u te reageren met de mededeling u niet verder te willen behandelen. De tandarts-implantoloog had dan immers wel aangegeven dat het druk was geweest afgelopen weken, maar dat u de foto krijgt.

Op basis van uw verhaal heb ook ik de indruk dat de tandarts-implantoloog niet heel gemotiveerd is u de (kopie)foto te geven. De vraag is natuurlijk waarom niet? Ik heb daar wel ideeën bij, maar graag verneem ik eerst van u het volgende:

- Wat is de reden dat u de foto wilt hebben?
- Waarom was het voor u van belang de foto op korte termijn te ontvangen (tijdsdruk bij uw verzoek).

Overigens los van uw motivatie, blijft overeind staan dat u recht heeft een kopie foto te ontvangen. Dat is hierboven al uitvoerig toegelicht.
vr, 01/06/2012 - 16:40 Permalink
vV

nu komt de aap uit de mouw... eigen tijdsdruk, dan moet iedereen daar maar in meegaan. Ik sluit mij aan bij d evragen waarom, implantologie is namelijk nooit een tijdsdruk verhaal, sterker nog als we ergens liefst de tijd voor nemen dan wel daarvoor.

Even voor de goede orde: ik vind het niet netjes dat op de eerste mails vanuit de praktijk geen reactie kwam, maar kan mij voorstellen dat daar redenen voor waren. Geen reden om een halszaak/klacht van te maken vooralsnog in ieder geval.
Ik mis absoluut enige ruimte voor het feit dat een paar weken niet een heel lange tijd is, in een periode dat iedereen kan weten dat de mondzorg in het algemeen even dankzij opgelegde maatregelen zeer druk in de administratie zit. Dat er bij u geen ruimte is daarvoor begrip te hebben is uw goed recht, alleen de andere kant heeft ook rechten. nergens staat omschreven binnen welke termijn iemand moet reageren op dergelijke verzoeken. En ik lees nergens dat doorsturen van een kopie geweigerd is!
dat men enige tijd nodig heeft ervoor is een tweede maar nogmaals: in deze periode begrijpelijk. Dat u geen ruimte heeft voor de drukte bij d erpaktijk best, maar dan kunt u het hen ook niet verwijten geen ruimte te hebben voor uw tijdsdruk. van pijnklachten is geen sprake, lees ik tenminste niet, en een goede reden waarom u dan haast had lees ik ook niet .
Niet wat u wilt horen nee, maar goed , wel de keerzijde van de medaille.
vr, 01/06/2012 - 17:25 Permalink
mecánico para …

ik krijg brieven van mondheelkunde pas na 3 maanden, ik zie fotos van de endodontoloog pas na 2 maanden, ik krijg na een jaar eens een verhaal van een parodontoloog, van de kindertandarts hoor ik nooit wat, vanuit het CBT is wachten op een brief net zoiets als wachten op de trein op ameland...........kortom, u heeft een dubbele agenda en u bent uit op iets. jammer voor u, maar u bent de derde in de rij en wacht maar lekker
vr, 01/06/2012 - 17:35 Permalink