Probleem met tandarts

Author:
mondtalban
Posted:
vr, 12/26/2008 - 14:05
Bij mijn tandarts in Harderwijk ben ik laatst gewoon weggestuurd. Ik had alleen maar een vraag over een kroon. Hij zei: ga maar naar een ander, en ik moest wegwezen. Mijn vraag: kan een tandarts mij zomaar weigeren als patiënt, terwijl ik er al jaren kom?
Spiegeltje

Nee, dat mag zeker niet "zomaar". Als patient ga je een behandelovereenkomst aan met de tandarts en die mag niet zomaar eenzijdig opgezegd worden door de tandarts. Of je er nu pas 1 maand bij bent of 10 jaar. Voor eenzijdig opzeggen moeten `gewichtige` redenen zijn zoals het onttrekken aan de door de tandarts noodzakelijk geachte behandelingen of controles, het weigeren om de rekeningen te betalen en het stelselmatig niet nakomen van afspraken. Dingen in die trant dus.

Erg veel heeft u niet aan deze wetenschap want de tandarts krijg je er niet door terug. De vraag is of u daar, afgaande op uw versie van het verhaal, treurig om moet zijn
vr, 12/26/2008 - 19:59 Permalink
vV

ik vermoed bij dit soort vragen altijd dat er meer achter zit, een tandarts zal niet zomaar iemand wegsturen die met een vraag komt. Tenzij iemand zonder afspraak op een druk moment komt met iets wat ook later kan, en is het wegsturen anders geinterpreteerd. in essentie vermoed ik dus een communicatiestoring.
di, 01/06/2009 - 08:15 Permalink
mondtalban

Natuurlijk is dit een communicatiestoornis, naar mijn gevoel communiceerde de tandarts niet goed. We zitten, zaten, met het hele gezin al erg lang bij deze tandarts. Hij is inmiddels ouder geworden en lijkt er minder zin in te hebben. Ik hoor ook dat mensen er niet meer graag heen gaan. De vraag was of hij eens wilde kijken naar een kroon van ongeveer een jaar oud. De kies is erg gevoelig en ik vroeg me af of het wel goed zat. Hij is er ook al een keer tussentijds afgegaan, en weer vastgezet. Het antwoord was dat als ik dacht dat hij het niet goed had gedaan, ik beter nu gelijk weg kon gaan. Zoek maar een ander, en neem je gezin mee. Ik zei nog dat ik alleen een vraag over de kroon had. Hij werd boos en zei: wegwezen nu, opdonderen, ik heb hier geen zin in. Verbaasd en verkrampt ben ik weggegaan. Je vraagt je achteraf af hoelang een tandarts door mag gaan, tot welke leeftijd. Beter lijkt het voor hem om misschien wat rustiger aan te gaan doen.
di, 01/06/2009 - 22:57 Permalink
vV

dit heeft niets te maken met leeftijd, maar die man is gewoon overspannen, kan ons allemaal overkomen. Is op zich ook geen reden dat ie zou moeten stoppen met werken of zo, vind ik wel wat ver gaan, en hangt ook erg af van de reden waarom. Dat iemand een tijd niet lekker in zijn vel zit is met name voor hem het vervelendste. En wie weet wat er allemaal achter zit aan persoonlijke drama`s. Wat wel prettifg zou zijn is dat ie zich realiseert dat er hij een probleem heeft, alleen dan kan ie er ook wat aan doen. Dus ik zou zeggen : schrijf hem een vriendelijke brief waarin u aangeeft de gang van zaken uitermate onprettig te vinden, en dat u het jammer vind dat het nu blijkbaar niet goed met hem gaat, en dat het al dan niet naar een andere tandarts gaan van zijn reactie afhangt. Dan merkt u vanzelf of het een probleem is wat hij erkent of niet.
wo, 01/07/2009 - 08:14 Permalink
mondtalban

Of iemand wel of niet overspannen is heeft niets met leeftijd te maken. Echter, deze tandarts is behoorlijk op leeftijd, en dat lijkt de reden te zijn dat hij het niet meer aan kan. Wanneer je merkt dat kwaliteit, motivatie en de algehele staat van een praktijk ernstig terugloopt is denken aan stoppen een logische stap. Ook vind ik dat nadenken over stoppen niet vreemd is als je mensen niet goed behandeld. Immers, de winkel op de hoek kan ook wel sluiten als er zo met mensen wordt omgegaan. De vraag is dan hoe men daar in de zorg mee omgaat. Het lijkt erop dat er pas actie ondernomen wordt na een gegronde klacht door een patiënt. Tandheelkunde heeft maar één inspecteur, die niet alle praktijken afgaat. De brief schrijven zal ik zeker overwegen, dank voor de tip. Een klacht bij de NMT overweeg ik ook, maar omdat ik inmiddels weet dat de praktijk niet meer voldoet denk ik ook aan de klacht bij de inspectie voor de volksgezondheid. De klacht betreft dan niet mijn situatie, maar alles wat niet meer voldoet daar.
wo, 01/07/2009 - 20:18 Permalink
vV

maar alles wat niet meer voldoet daar.
en wat is dat allemaal dan?? want dat een inrichting ouder is (wat ik mij bij een oudere atndarts wel kan voorstellen oveirgens, ik ga straks 5 jaar of zo voor ik stop ook geen grote investeringen meer doen, en de behandelunits zullen ook een jaar of 10-15 oud zijn wanneer ik stop) Dit punt had u het trouwens helemaal niet over. Overigens: dit soort praktijken stopt vanzelf wanneer de patienten zelf gewoon nadenken en naar een ander gaan. Klacht moet natuurlijk wel onderbouwd zijn, en dat is meer dan een gevoel dat het niet klopt, dan moet echt duidelijk zijn dat de hygiene bv niet goed gaat. De IGZ zal zich niet gauw druk maken bij 1 klacht, dan moeten er echt meerdere over 1 praktijk binnenkomen, over hetzelfde probleem. Toch zou ik hem er eerst op aanspreken, tandartsen zijn ook mensen namelijk...
do, 01/08/2009 - 07:59 Permalink
mondtalban

Met de inrichting bedoel ik de apparatuur. De autoclaaf is verouderd en er is geen apparatuur om draaiende instrumenten te reinigen. Verder worden er geen handschoenen gedragen, en wordt er overal gegeten. Instrumenten liggen her en der verspreid en de behandelstoel is zichtbaar vuil. Ik baseer me op richtlijnen van 1995. Als geen investeringen doen betekent dat derden daardoor gezondheidsrisico's lopen, dan vind ik dat niet verantwoord. Ik ga er dan ook vanuit dat u spreekt over andere zaken, en dat u niet uw patiënten aan onnodige risico's gaat blootstellen, vanaf 5 jaar voor uw pensionering. In een ziekenhuis kan men immers ook niet met dat argument aankomen.
Wanneer het om harde feiten gaat kan de inspectie dit niet terzijde leggen. Natuurlijk is het een goed idee om iemand zelf ook aan te spreken. En u zal uw collega natuurlijk proberen te redden.
do, 01/08/2009 - 21:37 Permalink
vV

ja , asl het klopt wat u schrijft moet ie gisteren nog stoppen, en snap ik niet dat u daar nog patient was overigens, ik was daar al lang geleden, zeg maar een jaar of 20 toen het algemeen gebruik werd handschoenen te dragen weggegaan...

ook een oudere autoclaaf kan prima werken! en blijkbaar heeft u een blik achter de schermen gezien de opmerkingen over het missen van bepaalde aparatuur. Zonder handschoenen werken overigens doet ie met name zichzelf tekort mee, hij loopt de grootste risico`s. Pas als hij daadwerkelijk een vervelende via bloed besmettelijke ziekte heeft en open wonden aan de vingers waar bloed uitkomt loopt de patient een risico.
vr, 01/09/2009 - 12:35 Permalink
mondtalban

Hartelijk dank voor de adviezen. Ik zal het netjes proberen op te lossen.
Overigens: de laatste zin was niet overbodig. Het is namelijk een goede vraag hoever een tandarts kan, wil en moet gaan om zijn/haar collega te redden. Ten alle tijden verdedigen, of ook kijken naar het belang van patiënten. Ik weet wel dat u zal zeggen dat u eerst een collega zou aanspreken, en eventueel daarna, samen met andere collega's maatregelen treft. Waar je de grens trekt om collegiaal te zijn, of voor het algemeen belang te gaan, is een moeilijke kwestie. Dus zeker voor robinson is de laatste zin zeer van belang om eens over na te denken. Klakkeloos een zin afkeuren is de snelweg naar de klachtencommissie.
vr, 01/09/2009 - 16:23 Permalink
Chris888

Pas als hij daadwerkelijk een vervelende via bloed besmettelijke ziekte heeft en open wonden aan de vingers waar bloed uitkomt loopt de patient een risico.


aangenomen dat hij tussen patienten in wel z'n handen goed wast/ontsmet lijkt me.
vr, 01/09/2009 - 17:28 Permalink